Diageo bygger nytt toppmodernt tunnbinderi

2011-12-08 0 kommentarer

På grund av den fortsatt växande efterfrågan för whisky runt om i världen, särskilt på tillväxtmarknader som Asien och Latinamerika, investerar Diageo för större produktionskapacitet av skotsk whisky över hela Skottland. En bra tillgång på ekfat av högsta kvalitet är en förutsättning för ökad produktion och därför har Diageo byggt ett nytt toppmodernt tunnbinderi vid det nedlagda graindestilleriet Cambus nära Alloa i Fife.

Tunnbindarna kommer att färdigställa ungefär en kvarts miljon fat per år. Faten är ämnade för att mogna det som ska bli skotsk whisky för både Diageos världsledande varumärken, såsom Johnnie Walker och J & B Rare, men även deras omfattande utbud av single malt där bland annat Talisker, Lagavulin, Caol Ila och Oban ingår.
Anläggningen vid Cambus, som är det första nya tunnbinderiet som byggts i Skottland på årtionden, har designats ”av tunnbindare för tunnbindare”. Man har kombinerat kunnandet, hantverket och erfarenheten som sträcker sig generationer bakåt i tiden med den senaste brittiska ingenjörskonsten. Resultatet är en dramatiskt förbättrad arbetsmiljö för de som jobbar på tunnbinderiet.

Diageo har investerat 10 miljoner pund i det nya specialbyggda tunnbinderiet. Det sysselsätter 40 tunnbindare, 39 operatörer och gruppledare samt har åtta lärlingar. Ytterligare 20 personer är involverade i underhåll, transport-och supporttjänster. Sammantaget jobbar över 100 personer på anläggningen.

Det nya tunnbinderiet invigdes den 28 november av Prins Edward, earlen av Wessex, som visades runt på det nya tunnbinderiet. Han träffade både tunnbindar-mästare med mycket lång erfarenhet i yrket, men också de lärlingar som nu har möjlighet att finslipa sina färdigheter i den särskilda tunnbindarskola som är en del av anläggningen.
Calum Bruce, 51, en av Diageo mest seniora tunnbindare med 35 år i yrket, förklarade hur arbetet förändrats för tunnbindare tack vare moderniseringarna. Han säger: ”Mycket har förändrats under de senaste 35 åren, men hantverkets grundläggande färdigheter kvarstår. Cambus har inneburit stora förändringar. Det krävs fortfarande samma kompetens för att göra jobbet, men skillnaden är att maskinerna nu gör huvuddelen av de tunga lyften så att vi inte behöver lägga tid och kraft på slitsamt arbete och istället kan vi fokusera på den hantverksmässiga delen av jobbet. Det är vad som verkligen har förändrat vårt sätt att arbeta.”

Brian Law, en av åtta lärlingar som utbildar sig i Diageos fyråriga lärlingsprogram, välkomnar också de investeringar företaget har gjort för yrkets framtid. Han sade: ”Det är en riktigt spännande tid att utbilda sig till tunnbindare. På Cambus har Diageo inte bara investerat i tunnbinderiet utan de har också satsat på en framtid för alla killar som jobbar här.”

Tom Duncan, en av cheferna på Cambus från teamet med uppgift att bygga upp det nya tunnbinderiet, förklarar tanken bakom projektet: ”Det är inte ofta man får chansen att börja med ett tomt papper och designa något sådant här från grunden. Den grundläggande principen från allra första stunden var att detta skulle vara ett tunnbinderi designat av tunnbindare för tunnbindare.”

”Vi ville maximera hantverksskickligheten, som är kärnan i arbetet, samtidigt som vi använder smart teknik för att minimera ryggknäckande böjningsmoment och tunga lyft som orsakar fysiska skador på killarna som gör jobbet.”

Projekt-teamet på Diageo vände sig till ingenjörsfirman CI Logistics i Leicester för att uppnå målsättningen. Tillsammans med företaget, som annars främst arbetar mot bilindustrin, skräddarsydde man en serie mekaniska transportband och industrirobotar för att förflytta de tomma faten, som väger upp till 85 kg, mellan processens olika hantverksmoment. Resultatet är världens mest unika och innovativa tunnbinderi.

Besök Cambus via Google

Med Googles hjälp kan du förflytta dig till omgivningarna runt Cambus.

Här finns en länk till en sattelitbild över området, där du faktiskt kan se de enorma högarna med fat!

Här kan du se hur det ser ut runt omkring Cambus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jenz Rönnow

Grundare av whiskyforum och passionerad whiskyälskare. Startade whiskyforum våren 2004. Mottagare av Gordon & McPhail Scholarship 2010.