Bowmore byter utseende och utökar sortimentet

2012-02-29 0 kommentarer

Bowmore avslöjade nyligen att man tagit fram en ny design på emballage och flaskor för såväl standard- som taxfreesortiment. Dessutom kommer man att lansera tre nya utgåvor för taxfreesortimentet i mars 2012.

Förändringarna började introduceras i februari 2012 och bör betraktas som ett djärvt drag av Bowmore, som är en av de tio bästa säljande single malt märkena i världen, eftersom förpackningen utgör en stor del av varumärkets personlighet. Den generella kunden har dock blivit allt mer upplyst genom både marknadsföring och sociala medier, så en del i beslutet att ersätta den klassiska cylinderförpackningen är i grunden ett resultat av konsumenternas efterfrågan på en mer informativ förpackning.
Utseendet på de nya flaskorna och kartongerna präglas också av en högre grad guldfoliering än tidigare för att på så vis sticka ut och synas bättre på butiks- och barhyllor. Naturligtvis har även detta varit en av grundtankarna med den nya designen. I den alltmer hårdnande konkurrensen handlar det om att synas och locka till köp. Även den uppdaterade illustrationen på destilleriet har fått en varmare och ett mer känsloladdat utseende som bättre förmedlar whiskys rötter, den magiska ön Islay.

De nya förändringarna har också förbättrat varumärkets miljöbetyg avsevärt. Den nya flaskan är tillverkad av lättare glas och kartongen är helt återvinningsbar, vilket drastiskt reducerar varumärkets koldioxidavtryck.

Bowmore breddar sitt taxfreesortiment med tre nya sorter: 100 Degrees Proof (cask-strength och non-chill filtered), Springtide (spanska first-fill Oloroso sherryfat) och den begränsade utgåvan Bowmore 1983 (single hogshead från det legendariska lagerhuset No.1).

 BM.Proof

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jenz Rönnow

Grundare av whiskyforum och passionerad whiskyälskare. Startade whiskyforum våren 2004. Mottagare av Gordon & McPhail Scholarship 2010.