Dalmore byter kläder

2012-06-08 0 kommentarer

Det globala intresset för maltwhisky och finare blandwhisky är på fortsatt stark frammarsch och nya marknader växer stadigt fram. Samtidigt har den generella konsumenten blivit allt mer prisokänslig, men också betydligt mer upplyst genom såväl marknadsföring som sociala medier. Bara i Sverige kan vi konstatera att vi idag har nio aktiva whiskydestillerier och att Systembolagets försäljning av maltwhisky ökat med mer än 70 % under de senaste tio åren. Med detta i åtanke är det inte svårt att förstå det stadigt ökande utbudet av buteljeringar och specialutgåvor som introduceras på marknaden. På samma sätt är det inte heller särskilt svårt att föreställa sig det ständiga strategiarbete som pågår i kulisserna för att destillerierna skall maximera sina marknadsandelar.

I den alltmer hårdnande konkurrensen handlar det inte längre bara om kvalité, utan även om att synas och locka till köp på de så ofta välfyllda butikshyllorna. Detta föranledde Bowmore att genomgå ett ansiktslyft tidigare i år. Nyligen avslöjade Dalmore att även de har för avsikt att lansera en ny design på grundsortimentet. Syftet är det samma, kartongens design skall sticka ut på hyllan samtidigt som den på ett tydligt sätt förmedla varumärkets identitet och lagringsinformation. I Dalmores fall handlar det även om att ytterligare befästa den lyxkänsla man vill utstråla. Därav kommer också samtliga flaskor att utsmyckas med det solida silveremblemet föreställandes ett hjorthuvud, som stolt representerar destilleriets historiska arv och koppling till Mackenzie klanen.

Lanseringen av den nya designen startade i maj 2012 och förväntas dyka upp på butikshyllorna inom kort.

Källa: Whyte & Mackay och The Dalmore distillery

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jenz Rönnow

Grundare av whiskyforum och passionerad whiskyälskare. Startade whiskyforum våren 2004. Mottagare av Gordon & McPhail Scholarship 2010.