Gå till innehåll
whiskyforum
mejparn

15 december

79 medlemmar har röstat

1. 1. Vad skall ni handla?

• Port ellen
      42
    • Brora
      12
    • Mackmyra medvind
      11
    • Mackmyra urberg
      11
    • Annat
      43

Recommended Posts

Kul att de skrivit fel på hemsidan.. Hanyu.. doh.gif

Vem är leverantören förresten?

Det är Cask Sweden, jag pratade med dom igår.

Det är Cask Sweden, jag pratade med dom igår.

Misstänkte det var så men vart lite fundersam när de inte stod nått på deras hemsida.

Tycker ni Port ellen är mer prisvärd än Broran?

Eller tycker bara om Port ellen mer tro? :rolleyes:

Är ju bara 9 som kommer köpa Brora och 35 tänker slå till på Port ellen!

Tycker ni Port ellen är mer prisvärd än Broran?

Eller tycker bara om Port ellen mer tro? :rolleyes:

Är ju bara 9 som kommer köpa Brora och 35 tänker slå till på Port ellen!

Personligen ska jag bara köpa en flaska o då får man tänka till. Port ellen har aldrig gjort mig besviken ( + att det blir lite pengar över som räcker till en halv Lagga CS ):whistling:

Personligen ska jag bara köpa en flaska o då får man tänka till. Port ellen har aldrig gjort mig besviken ( + att det blir lite pengar över som räcker till en halv Lagga CS ):whistling:

Ursäkta mig om denna fråga kanske ligger lite utanför tråden, men helt irrelevant är det nog inte heller.

Jag har aldrig försökt få tag på begränsade upplagor annat än Mackmyra när det väl begav sig. Då var släppet på flertalet butiker och det var bara att åka 30 minuter tidigt till en butik som låg lite avsides. Nu när det är vinkällarbutiker så går ju inte det, hur seriös behöver man vara för att ha en sportslig att få en flaska på ett sådant här släpp? Tält och sovsäck? g.gif

Ursäkta mig om denna fråga kanske ligger lite utanför tråden, men helt irrelevant är det nog inte heller.

Jag har aldrig försökt få tag på begränsade upplagor annat än Mackmyra när det väl begav sig. Då var släppet på flertalet butiker och det var bara att åka 30 minuter tidigt till en butik som låg lite avsides. Nu när det är vinkällarbutiker så går ju inte det, hur seriös behöver man vara för att ha en sportslig att få en flaska på ett sådant här släpp? Tält och sovsäck? g.gif

Det finns ett berättigat stort intresse för vissa av släppen på onsdag. Det är sannolikt väldigt bra whisky! Dock är prisnivån mer än 30% upp jämfört med liknande släpp för bara en 5-6 år sedan. Detta faktum har fått mig att ta beslutet att inte köa på onsdag. För er som trots den höga prisnivån tycker det är prisvärd whisky skulle jag tro att två timmars köande räcker långt.

Redigerad av rvh

Det finns ett berättigat stort intresse för vissa av släppen på onsdag. Det är sannolikt väldigt bra whisky! Dock är prisnivån mer än 30% upp jämfört med liknande släpp för bara en 5-6 år sedan. Detta faktum har fått mig att ta beslutet att inte köa på onsdag. För er som trots den höga prisnivån tycker det är prisvärd whisky skulle jag tro att två timmars köande räcker långt.

Min erfarenhet av köande i Stockholm är att vid 07-07.30 börjar det vara fullt vid dessa släpp. Brukar va en 7-8 pers redan när man kommer vid 6-tiden men det har alltid varit fantastiskt trevligt och tiden går fort!

Vadå 30%?

Jag köpte min Port Ellen 4th release på Regeringsgatan i Stockholm 2006 (ev. 2005) för mindre än hälften av årets pris (1399:-).

Jobbig prisnivå numera tycker jag.

min personliga teori är att PE:n tar slut på ett par dagar och att man har betydligt längre tid på sig med Broran, personliga teorier som sagt, hade jag möjligheten så verkar 35-40 minuter utanför en vinkällarbutik vara väl investerad tid, när priserna ligger runt 3k brukar det ta en stund innan lagret sinar, tält och sovsäck tror jag är överkurs men en trekvart kan man nog kosta på sig.

min personliga teori är att PE:n tar slut på ett par dagar och att man har betydligt längre tid på sig med Broran, personliga teorier som sagt, hade jag möjligheten så verkar 35-40 minuter utanför en vinkällarbutik vara väl investerad tid, när priserna ligger runt 3k brukar det ta en stund innan lagret sinar, tält och sovsäck tror jag är överkurs men en trekvart kan man nog kosta på sig.

Med 30 st PE hos vinkällaren i Sthlm säger min erfarenghet att 35-40 min inte räcker långt. Däremot brukar det inte vara samma trängsel i Malmö och GTB.

Redigerad av sam gutenwik

44 flaskor i Sthlm enligt det här inlägget.

Okej, men just nu står det 30 st på SB:s hemsida. Men även om de får 44 st är jag inte säker på att 35-40 min innan butiken öppnar garanterar en flaska.

Jag antar att Karuizawan lär bli svårast att lägga vantarna på, det finns väl 12 st sammanlagt ( 2 vardera i stockholm, göteborg o malmö, samt 6 i depån) att dela på i Sverige wacko.gif

Kommer inte ens försöka, tur att man har en sen tidigare whistling.gif

Min erfarenhet av köande i Stockholm är att vid 07-07.30 börjar det vara fullt vid dessa släpp. Brukar va en 7-8 pers redan när man kommer vid 6-tiden men det har alltid varit fantastiskt trevligt och tiden går fort!

Tack för alla svar. Antar att det blir att dyka in när man dyker in helt enkelt. Att köa med en liten grabb med mycket spring i benen blir nog ingen lyckad affär laugh.gif

Tack för alla svar. Antar att det blir att dyka in när man dyker in helt enkelt. Att köa med en liten grabb med mycket spring i benen blir nog ingen lyckad affär laugh.gif

Ja du kan ju ha tur :)

Numera är efterfrågan på PE större än på Brora, pga att kvalitén på PE nästan bara blir bättre och bättre (i varje fall vad gäller dessa OB's). Det är omvänt vad gäller Brora. Brora har ju sin storhet innan sent 70-tal och tidigt 80-tal. Dessutom är ju Brora'n lite dyrare, vilket också kan påverka något. Grovt generaliserat kan man säga att Port Ellen blir mer och mer komplex i sin smak medan Brora'n blir mer och mer mild (om rök finns så är den svag).

Numera är efterfrågan på PE större än på Brora, pga att kvalitén på PE nästan bara blir bättre och bättre (i varje fall vad gäller dessa OB's). Det är omvänt vad gäller Brora. Brora har ju sin storhet innan sent 70-tal och tidigt 80-tal. Dessutom är ju Brora'n lite dyrare, vilket också kan påverka något. Grovt generaliserat kan man säga att Port Ellen blir mer och mer komplex i sin smak medan Brora'n blir mer och mer mild (om rök finns så är den svag).

Jag instämmer i din analys dock med den skillnaden att jag tror att efterfrågan på PE OB nog alltid varit större än Brora OB. Men skillnad i efterfrågan har som du påpekar sannolikt ökat med åren. Som ett tummått kan man säga att man årligen har släppt dubbelt så många PE som Brora. Trots det upplevs det inte generellt sett svårare att få tag i en Brora än PE från ett tidigare släpp.

Jag instämmer i din analys dock med den skillnaden att jag tror att efterfrågan på PE OB nog alltid varit större än Brora OB. Men skillnad i efterfrågan har som du påpekar sannolikt ökat med åren. Som ett tummått kan man säga att man årligen har släppt dubbelt så många PE som Brora. Trots det upplevs det inte generellt sett svårare att få tag i en Brora än PE från ett tidigare släpp.

Jag har egentligen inte kommenterat hur det var tidigare med efterfrågan (det var i varje fall inte min tanke), utan hur det är nu. Dock tror jag att priset varit en viktig faktor till att Brora räckt till lite längre, då Brora alltid varit dyrare. Men nu har PE "växt i kapp" i ålder och då är prisskillnaderna inte så stora längre.

Min egna lilla snabbanalys:

Ålder: Port Ellen är nu 1 år äldre än Brora, PE har oftast varit den yngre av de två förutom de senaste 2-3 åren

Kvalitet: Port Ellen är sedan några år tillbaka (tror att brytpunkten för mig var 2007, då PE gick förbi Brora) några strån vassare, tidigare var det omvänt dvs Brora var smaskigare

Pris: Brora har alltid varit dyrare, skillnaden har dock minskat alltmer med åren

Utbud: Port Ellen har haft minst dubbel upplaga mot Brora, fram tills i år då det blivit lika, PE har t o m haft 4 ggr Brora's upplaga ett år

Efterfrågan idag: Inget slår väl PE's första upplaga, den som kommer närmast är/blir nog årets release

Efterfrågan då det begav sig: Håller med Sam om att Port Ellen uteslutande har sålt mer/slut tidigare än Brora, PE's tredje release var dock ganska seglivad liksom delvis den andra. De var dock större i antal.

Slutanalys av kvalitet: Brora fram till 2006 (release 1-5) slår alla Port Ellen rakt av (mer eller mindre). Sedan kommer alla PE på rad och på slutet kommer Brora från 2007 och framåt. Ungefär så...

Äsch, ta det för vad det är. En persons dravel... :rolleyes:

Slutanalys av kvalitet: Brora fram till 2006 (release 1-5) slår alla Port Ellen rakt av (mer eller mindre). Sedan kommer alla PE på rad och på slutet kommer Brora från 2007 och framåt. Ungefär så...

Jag håller med dig om att skärningspunkten är släppen under 2007, dock med den skillnaden att jag tycker att det i stort sett är dött lopp mellan släppen 2007 för sedan årligen vara till PE:s fördel.

Vad gäller släppen 1-5 tycker jag med undantag från första släpptet att Brora fullständigt överglänser PE i smak och kvalitet och på så sätt "förtjänar" relativt PE än större efterfrågan än vad som är fallet. Men jag klagar inte...

Att man idag betalar runt 10 000 kr för PE:s första släpp är för mig en gåta. När det gäller Broras första släpp betalar man i regel inte mer för den än vad man gör för de 3 närmaste efterföljarna.

Jag håller med dig om att skärningspunkten är släppen under 2007, dock med den skillnaden att jag tycker att det i stort sett är dött lopp mellan släppen 2007 för sedan årligen vara till PE:s fördel.

Vad gäller släppen 1-5 tycker jag med undantag från första släpptet att Brora fullständigt överglänser PE i smak och kvalitet och på så sätt "förtjänar" relativt PE än större efterfrågan än vad som är fallet. Men jag klagar inte...

Att man idag betalar runt 10 000 kr för PE:s första släpp är för mig en gåta. När det gäller Broras första släpp betalar man i regel inte mer för den än vad man gör för de 3 närmaste efterföljarna.

Jag håller med dig Sam kring Brora! Brora's release 1 är inte lika bra som 2-5.

Apropå PE och "evighetsdiskussionen" runt den så går det några äldre på dryckesauktionen nu i dagarna (och Brora oxå om man ska vara petnoga.

Tyckte priserna (utrop) verkade humana.

Apropå PE och "evighetsdiskussionen" runt den så går det några äldre på dryckesauktionen nu i dagarna (och Brora oxå om man ska vara petnoga.

Tyckte priserna (utrop) verkade humana.

Nu har jag inte läst på hur mycket som tillkommer på klubbat pris men bland annat PE 6th release klubbades för 2200kr idag:

http://www.auktionsverket.se/dbk/rdbk_oversikt.asp?at=d&d=2010-12-14&sp=se&bm=D012&id=33776&snr=4616&in=1&kr=&st=&tx=&tl=

Nu har jag inte läst på hur mycket som tillkommer på klubbat pris men bland annat PE 6th release klubbades för 2200kr idag:

http://www.auktionsverket.se/dbk/rdbk_oversikt.asp?at=d&d=2010-12-14&sp=se&bm=D012&id=33776&snr=4616&in=1&kr=&st=&tx=&tl=

20 % på klubbat pris plus 50 kr, dvs 2690 kr för PE 6th release.

Redigerad av sam gutenwik

Så där ja nu var den beställd PE 10th :wub:, hängde på låset med dom andra sugna ``grabbarna´´........

Sen hoppas jag att min andra beställning kommer i dag :whistling:

Mvh/

Bola........

Redigerad av Bola

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...