Gå till innehåll
whiskyforum
LMR

Scottish Whisky Distilleries av Misako Udo

Recommended Posts

Hej!

Fick meddelande idag från Bokus att denna bok nu finns inne - 248:- ( bra mycket billigare än jag betalade på Amazon för en begagnad).

Ingen bok man sträckläser direkt men ett bra uppslagsverk.

Tackar för tipset.

Betällning lagd på en bok men det stod att tillgången var osäker så det gäller väl att hålla tummarna.

Har sökt denna bok under nästan två år, lite underligt att den bara dyker upp. Hittade ex i affäen Potstill i Wien (de lär ha något/några ex kvar). Annars kommer det en ny upplaga. Beslut tagna av Misako Udo om upplägget. Ny information strömmar in hel tiden, gäller att dra ett streck var man tänker publicera. Det strecketär draget 2010 års utgång.

Sedan gäller det att få ner sidantalet, i dagsläget för mycket information. Om det är nästa utgåva känns som för tidigt, släng in en kommentar om du får boken.

tommbjor

Vad e det för upplägg. Mycket historia, tillverkningen, destelleriers historia etc. etc?

Redigerad av Rolle

Vad e det för upplägg. Mycket historia, tillverkningen, destelleriers historia etc. etc?

Jag har den "gamla" upplagan och det är en uppslagsbok späckad med information om alla whiskydestillerier som finns och har funnits inom rimlig tid.

610 tättskrivna sidor utan en enda bild. Det finns t.o.m. angivet namnen på katterna som "jobbar" med mus-hanteringen i lagerhusen :)

Bara fakta, knastertorrt och ett himmelrike för en nörd.

Jag har den "gamla" upplagan och det är en uppslagsbok späckad med information om alla whiskydestillerier som finns och har funnits inom rimlig tid.

610 tättskrivna sidor utan en enda bild. Det finns t.o.m. angivet namnen på katterna som "jobbar" med mus-hanteringen i lagerhusen :)

Bara fakta, knastertorrt och ett himmelrike för en nörd.

Jag har den gamla också i paperback men den har bara 461 numrerade sidor :shock3:

Jag har den gamla också i paperback men den har bara 461 numrerade sidor :shock3:

Då är nog din äldre än min :) min är från 2006 års utgåva.

Redigerad av Benke Olsson
Fel årtal

Då är nog din äldre än min :) min är från 2066 års utgåva.

När jag tittar i min nyinköpta bok så landar det in på 480 numrerade sidor. Ser att den först publicerades i juli 2005, omarbetad och nytryckt november 2005. Finns tydligen fler omarbetningar och nytryck närd et landar in på över 600 sidor.

tommbjor

Redigerad av tommbjor

När jag tittar i min nyinköpta bok så landar det in på 80 numrerade sidor. Ser att den först publicerades i juli 2005, omarbetad och nytryckt november 2005. Finns tydligen fler omarbetningar och nytryck närd et landar in på över 600 sidor.

tommbjor

80 sidor låter skumt Tommy, det måste du vidareutveckla, har du köpt någon slags komplettering/rättnings utgåva möjligen, 2006 års utgåva är på 610 sidor.

80 sidor låter skumt Tommy, det måste du vidareutveckla, har du köpt någon slags komplettering/rättnings utgåva möjligen, 2006 års utgåva är på 610 sidor.

Boken bygger på att man lägger till ny information hela tiden, dels kanske ägarbyten, pannbyten men det viktigaste släppta buteljeringar. Så när boken trycks i ny upplaga så blr det fler sidor. Problemet för författaren idag är att hon är uppe i över 1000 sidor vi tryck. Det är för mycket i den utformning som boken har. Så närnästa utgåva kommer så finns beslutet att informationen farm till 2010 gäller. Vidare måste Misako nu skära i informationen så att sidantalet blir hanterbart. Det har funnits förslag om dubbla volymer mmen tydligen ratats.

Detta är ett antagande, vi har olika antal sidor och ser man längst fram så kan man utläsa att den tryckts i ett antal tryckningar. Verkar att det då vid dessa tryckningar blir den storlek som Misako har i datorn just då.

Kan tllägga att jag fick köpa ett ex som Misako har signerat.....

tommbjor

Tjena Tommy, det låter allt lite skumt det där, köper det inte rakt av. det får nog bli en vidareutveckling. hmm jobbig jäxxl det här.

Det var framförallt 80 sidorsboken jag tänkte på.

Redigerad av whiskystore

Tjena Tommy, det låter allt lite skumt det där, köper det inte rakt av. det får nog bli en vidareutveckling. hmm jobbig jäxxl det här.

Det var framförallt 80 sidorsboken jag tänkte på.

Nu är jag med, har ändrat tidigare inlägg en fyra kom aldrig med, ska vara 480 sidor och inget annat. Så blir det när man inte korrekturläser.....

Ser att den inbundna innehåller över 600 sidor 8whiskyauction), det är onekligen en stor skillnad detta har troligen inget med ovannämnda resonemang utan mer i vilken form boken är tryckt i. Olika förlag har varit med i publiceringen.....

tommbjor

Fasen...detta låter precis som en bok för mig.

Letar efter just en bok som går in mer djupgående om destillerierna.

Dock va det lite tråkigt på bilderna då det kan va skönt å vila ögonen på något som

i bild visar vad man läser om..men men...då hade de väl blivit 1500 sidor eller nått.

Lade in en beställning på Bokus och fick bekräftat att den skulle komma inom ett par veckor. Nu Tre veckor senare så kom ett meddelande att boken är slut och att man inte restnoterar den. Så var det med det!!

Lade in en beställning på Bokus och fick bekräftat att den skulle komma inom ett par veckor. Nu Tre veckor senare så kom ett meddelande att boken är slut och att man inte restnoterar den. Så var det med det!!

Ja man undrar varför de skickar ett mail att den kommit in... om det inte stämmer

Bevakningsresultat Bokus.pdf

Jag rekomenderar dig att ta kontakt med Potstills i Wien, det finns tydligen böcker kvar där. Frakkostnad tillkommer dock men det fungerar.

tommbjor

Jag rekomenderar dig att ta kontakt med Potstills i Wien, det finns tydligen böcker kvar där. Frakkostnad tillkommer dock men det fungerar.

tommbjor

Tyvärr, deras svar är som följer: "sorry, it's sold out since months"

Tyvärr, deras svar är som följer: "sorry, it's sold out since months"

jaha, det verkar som det blir att vänta på den nya utgåvan när den nu kommer, Misako Udo verkar ha ont om tid för att jobba fram en bantning av boken från dryga 1000 (all information till och med 2010) sidor ner till 7-800 sidor.

tommbjor

Och tänk var den kommer att vara värd om hundra år..... I går gick första utgåvan av WHISKY DISTILLERIES OF THE UNITED KINGDOM by Alfred Barnard för 2500 GBP + avgift ca 20% hos McTears.....

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...