Gå till innehåll
whiskyforum
Jenz Rönnow

Hantera whiskysamling

Recommended Posts

Tänkte fråga om det finns intresse av att kunna hantera sin whiskysamling med hjälp av whiskybank, och därigenom ha en katalog över sina buteljeringar?

Funderar i så fall på att exponera ut en unikt id för varje flaska i samlingen, så man lätt kan hitta den i samlingen. Själv har jag små etiketter med nummer på mina

flaskor (i botten), och tänkte att man kan använda det exponerade id't som idenfitikation för flaskan.

När man tar en flaska i skåpet kan man söka efter denna i sin samling och få fram information om flaskan.

Den informationen som jag planerar spara ner per flaska är i så fall:

* Inköpsdatum

* Inköpspris

* Inköpsställe

* Nuvarande värde

Några andra ideer?

Tja, själv kör jag med ett Excelark samt ett part websidor.

Har i.o.f.s. inte så många flaskor så det funkar bra för mig.

Själv använder jag www.whiskynotes.com för det, men det skulle väl flyttas över till Whiskybank? Men Banken kommer alltså inte riktigt kunna ersätta whiskynotes?

Jodå, i nuvarande form ersätter den whiskynotes fullt ut. Detta är mer ett renodlat tillägg så att säga. Bara för att man har en buteljering betyder det ju inte att man har en recension på den. Så det blir en separation av whiskysamling och recensionerna.

Jodå, i nuvarande form ersätter den whiskynotes fullt ut. Detta är mer ett renodlat tillägg så att säga. Bara för att man har en buteljering betyder det ju inte att man har en recension på den. Så det blir en separation av whiskysamling och recensionerna.

mm det är så jag använder whiskynotes, jag skriver inga smaknoter utan håller bara reda på vad jag har / har provat. Men men.

Är det bara jag som känner lite ängslighet med att lista samlingar publikt nu när det har varit en del stora stölder i grannländerna?

Är det bara jag som känner lite ängslighet med att lista samlingar publikt nu när det har varit en del stora stölder i grannländerna?

Samlingen är inte tänkt att listas publikt i whiskybank. Det blir bara för egen referens. Dock kan man ju tänka sig att det i framtiden blir ett val, om man vill att samlingen skall listas publikt eller inte.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...