Gå till innehåll
whiskyforum
JohanLarsson

Glendronach

Recommended Posts

Hej.

Glendronach har gått och blivit mitt favoritdestilleri efter att ha provat deras 12 och 15 åriga whisky. Men nu tänkte jag köpa en lite äldre variant. Frågan är om man ska köpa sig den 18 åriga 'allardice' eller om man ska satsa på oloroso sherry butt 17 eller 18. Dom kostar runt 1000-lappen, det är lagom budget för mig. Är det någon som hat några tips på hur jag ska göra?

Mvh Johan

Jag gillar inte 15 och 18 yo lika mycket som flera andra här. Men tycker att dom är ganska trevliga, dock rätt likvärdiga enligt mig. Möjligt att 18 yo är en halvpoäng bättre.

Varför inte en Single Cask?

http://www.whiskysite.nl/nl/Bekijk-alle-producten-uit-de-winkel/Page-2-10?keyword=glendronach

31-åringen blev vinnare förra veckan på vår provning! Fantastiskt trevlig. Inte alls så extrem som 72'an..där doften påminde mycket om sur rabarber!?! (även i eftersmaken..och jag var INTE ensam om att tycka det! brrrr....)

http://www.whiskysite.nl/nl/Glendronach/Glendronach-31-years-old-1978-Cask-1040?keyword=glendronach

Visst,den e' ju klart dubbelt så dyr som en tusenlapp dock! Single casks finns ju en del nice av. Annars finns det ju som bekant 18y Allardice, som jag denna gång tyckte va bättre än 15y Revival. Klart e' väl att det kan skilja en del på batchvarianter. Den första jag fick tag i (när den släpptes på SB') hade betydligt mer karaktär av gummi. Den vi hade nyss kan omöjligen vara av samma batch! Ska själv ha tag i en ny Allardice.

Gott ändå!

Men är inte de två, oloroso sherry butt, single cask?

Så är det. Bara jag som läste lite för fort!

Tack för fina tips. Men det jag tycker är lite jobbigt är att det inte står batch-nummer på de olika singlecask:arna på systembolagets hemsida, man vill ju hitta lite tastenotes på dem. Jag tror att det får bli runt tusenlappen, så jag tror att det blir till att beställa en av de singlecaskvarianterna, den ena är från 91 och den andra 93, vilken ska man välja där?

Mvh Johan

Tack för fina tips. Men det jag tycker är lite jobbigt är att det inte står batch-nummer på de olika singlecask:arna på systembolagets hemsida, man vill ju hitta lite tastenotes på dem. Jag tror att det får bli runt tusenlappen, så jag tror att det blir till att beställa en av de singlecaskvarianterna, den ena är från 91 och den andra 93, vilken ska man välja där?

Mvh Johan

Kolla på Nigab's Hemsida. Borde ha något.

http://www.nigab.se/

Hej Johan !

Jag hade möjligheten att med SMAD (Single Malt Academy of Dalecarlia) i Borlänge prova 12st olika Glendronach SC i lördags. Härlig upplevelse med "tung sherry".

Om du skall köpa en på bolaget för runt 1000:- så skall du enligt min ranking satsa på den från 1991 (Art Nr 86789) Cask nr 2512. Personligen gillade jag cask 3182 också från 1991 något bättre. Slutsåld på bolaget vad det verkar. Den var lagrad på Puncheon vilken var genomgående bättre för min gom under kvällen. De äldsta 31y, 38y och 39y var de bästa för mig men oxå de dyraste. Mest prisvärda var nog annars enligt mig de 20 åriga i sereien som var destillerade 1989. Cask 3315 och 3833. De är slutsålda på Bolaget vad jag kan se men finns att få tag i på annat håll.

Jämfört med den 15 åriga Revival på bolaget så är klassen minst lika bra om inte bättre på de flesta av de 12 olika i SC serien enligt mig.

En högst personlig vinkling men ändå...

Mvh

Jörgen Fondelius

Falun

Lite off topic, men jag kan inte låta bli att berätta att jag besökte bla Glendronach i helgen. Inne i ett av lagerhusen fick vi smaka en 1972:a first fill sherry direkt från fatet, den smakade fantastiskt!

Är det någon som är sugen på Glendronach sc´s så hojta till!

Hojt!

Lite off topic, men jag kan inte låta bli att berätta att jag besökte bla Glendronach i helgen. Inne i ett av lagerhusen fick vi smaka en 1972:a first fill sherry direkt från fatet, den smakade fantastiskt!

Ah så du var en av de svenskar som var där i Lördags kanske? Jag var också där då och hon suckade bara när vi kom dit som 11:e+12:e svensk i slutet av dagen :D

Ah så du var en av de svenskar som var där i Lördags kanske? Jag var också där då och hon suckade bara när vi kom dit som 11:e+12:e svensk i slutet av dagen :D

Nej, i fredags faktiskt. Å andra sidan var vi 20 svenskar som dök in samtidigt..

Hej.

Tack för alla tips. Det blev en SC från 1993, cask 529. 969 kr på bolaget. Hämtar den imorgon. Jag återkommer när jag har smakat den. Jag tror att det blir en stor succe, precis som alla glendronach.

MVH Johan

Hej.

Tack för alla tips. Det blev en SC från 1993, cask 529. 969 kr på bolaget. Hämtar den imorgon. Jag återkommer när jag har smakat den. Jag tror att det blir en stor succe, precis som alla glendronach.

MVH Johan

Ja, de kokar bra sås på GlenDronach.

Är det någon som är sugen på Glendronach sc´s så hojta till!

Ja, det vore trevligt!

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...