Gå till innehåll
whiskyforum
Hargiwald

Sample-flaskor

Recommended Posts

Ganska enkel fråga, var får man tag på bra småflaskor att hälla över samples i?

Jag har.

Jag visste nånstans i bakhuvudet att det fanns en shop, men det var var långt bak. :doh:

Pedda, jag är väl trög, men jag förstår inte riktigt. Menar du att du vill bli av med några tomma (inte för att jag skulle klaga om jag fick fyllda flaskor för fem kronor styck) sample-flaskor? Jag är inte säker på att jag behöver ett helt 20-pack, så det kunde vara nåt i så fall.

Redigerad av Hargiwald

Jag visste nånstans i bakhuvudet att det fanns en shop, men det var var långt bak. :doh:

Pedda, jag är väl trög, men jag förstår inte riktigt. Menar du att du vill bli av med några tomma (inte för att jag skulle klaga om jag fick fyllda flaskor för fem kronor styck) sample-flaskor? Jag är inte säker på att jag behöver ett helt 20-pack, så det kunde vara nåt i så fall.

Jag har tomma samplesflaskor, 3cl.

Naturligtvis kan jag fylla dem också för en extra peng..:-)

Skicka mig ett pm om du är intresserad.

Föredrar ni samplesflaskor med plast eller metallkork? Skillnad?

Glasflaskor med aluminiumskruvkork tycker jag är bäst. Dom går att dra åt ordentligt utan att man riskerar att skruvlocket går sönder. Det händer nämligen då och då att toppen på plastlocken spricker upp. 50ml-plaströren som finns i shopen har jag lite svårt för, kanske för att jag tidigare använt dessa till "annat" på labb. Jag är (förmodligen obefogat) skeptisk till längre förvaring av whisky i plastflaskor. Glas känns mer inert.

Sampleglasflaskorna i shopen är det nog som jag köpt mina samples i...dom gillar jag. Det är lite kvalitet på dom. Korken verkat knappt gå att dra sönder då den slirar på nåt vis när man skruvat klart.

De där svarta och vita plastkorkarna som brukar användas flitigt ihop med bruna samplesflaskor är inte bra i längden. De funkar bra ett par ggr, men spricker i toppen efter ett tag. Utan undantag.

Metall är tveklöst bäst om du ska tänkt att använda dem flera ggr alt. låta flaskorna stå med whisky i ett tag.

Det kanske är som du säger, men fick ett sample med metallkork som läckte så jag fick känslan av att dom andra verkade bättre. :)

Det kanske är som du säger, men fick ett sample med metallkork som läckte så jag fick känslan av att dom andra verkade bättre. :)

Alla korkar kan läcka om man inte skruvar åt ordentligt..:-)

Sampleglasflaskorna i shopen är det nog som jag köpt mina samples i...dom gillar jag. Det är lite kvalitet på dom. Korken verkat knappt gå att dra sönder då den slirar på nåt vis när man skruvat klart.

Vad det är som slirar kan jag inte svara på, men inte är det korken som slirar på sampleflaskorna ( urinprovrören ) från shopen, du kanske blandar ihop dem med t-röd.

Vill bara göra ett litet instick vad gäller metallkorken. Minsta lilla tryck på den så att den blir lite oval, gör att gängorna "lägger av". Har hänt flera gånger och då är jag ändå försiktig. Jag tycker de med hård platskork och klarglas är bäst, de som t ex Clydesdale saluför ibland eller de som man får via Masterofmalt med stor öppning (om man köper samples).

Vill bara göra ett litet instick vad gäller metallkorken. Minsta lilla tryck på den så att den blir lite oval, gör att gängorna "lägger av". Har hänt flera gånger och då är jag ändå försiktig. Jag tycker de med hård platskork och klarglas är bäst, de som t ex Clydesdale saluför ibland eller de som man får via Masterofmalt med stor öppning (om man köper samples).

Förvånar mig storligen, jag har jobbat med metallkorkar i över 10 år och har aldrig haft några problem, däremot har haft problem med platskork som dels spricker och dels läcker. Kan du inte ha råkat ut för "andra sortering".

Förvånar mig storligen, jag har jobbat med metallkorkar i över 10 år och har aldrig haft några problem, däremot har haft problem med platskork som dels spricker och dels läcker. Kan du inte ha råkat ut för "andra sortering".

Jag har visserligen inte jobbat med metallkorkar alls ;) (men väl använt då och då) ... men det jag vill få fram är, att jag haft lika stora/små problem med såväl metallkorkar som plastkorkarna till de bruna minisarna. Jag tycker ingen av dem är bättre/sämre än de andra. Däremot, finns det bättre varianter (min uppfattning!) som jag nämner ovan ... och kan väl även lägga till "urinrören" till den gruppen. De har ju även markeringar för cl's vilket är bra.

Vad det är som slirar kan jag inte svara på, men inte är det korken som slirar på sampleflaskorna ( urinprovrören ) från shopen, du kanske blandar ihop dem med t-röd.

Jag skrev ju att det var korken på sampleglasflaskorna som "slirade" & med det menade jag att korken tar stopp efter en stund sen hoppar den vidare till ett ändläge, kunde inte komma på nåt bättre ord än slira! ;)

Jag skrev ju att det var korken på sampleglasflaskorna som "slirade" & med det menade jag att korken tar stopp efter en stund sen hoppar den vidare till ett ändläge, kunde inte komma på nåt bättre ord än slira! ;)

ok, nu är jag med.

Kan ju förklara "sliringen", då jag ju fyllt en och annan miniflaska genom åren.

Den slirar när man spillt lite whisky på gängningen. Är det torrt så tar den bara stopp. Jag har skruvat år tusentals korkar men aldrig lyckats ta sönder nån av de plastkorkar jag skruvat åt. Kanske är jag helt enkelt klen?

Whiskyn kommer ju i Sample-format eller? 70cl är ett lagom sample ;)

Om ni tittar i dom svarta korkarna som brukar vara till dom bruna 3cl flaskorna så ser ni att det är en konisk grej i. Det är den koniska

grejen som tätar flaskan och det är när den släpper från flaskhalsen som det ibland kan höras ett plopp från flaskan.

Den koniska delen är större än hålet i flaskhalsen och tätar fint utan att man behöver dra åt för kung och fosterland

(med risk för att göra sönder korken). Det räcker att man drar åt tills man känner att det är stumt stop utan att man tvingar korken

till att vridas ytterligare några millimeter (det är då som korken kan spricka).

Testa själv genom att hälla i lite diskvatten (för att ta bort ytspänningen på vattnet) i en flaska och lägg flaskan ner över natten så

ska du se att dagen efter så har det inte läckt något.

Skillnade gentemot metallkorkarna är att metallkorkarna tätar genom att ett högt tryck uppstår mellan botten på korken och toppen på

flaskan när man drar åt. Så där är det nödvändigt att dra åt hårt för att få det att hålla tätt då tätheten är beroende på trycket som

uppstår vid åtdragning.

Så risken för att göra sönder korkarna är större med metallkorkarna än med plastkorkarna till dom bruna flaskorna så länge korkarna

används på det sättet som dom är tänkta att användas på.

Jag har aldrig haft problem med att dom svarta plastkorkarna som är till dom bruna 3cl flaskorna, däremot så

har jag haft flera problem med dom vanliga traditionella korkarna, både plast och metall varianterna.

Provrörsflaskorna som finns i shoppen gillar jag inte eftersom jag tror att whiskyn kan ta smak av plasten om den förvaras där i en

längre stund. Tätheten har jag dock ingen större erfarenhet av och vill därför inte uttala mig om det..

Redigerad av Puttriken

Hur förvarar ni era småflaskor? Kork på, eller kork av?

Jag har upplevt att när jag haft korken på, så bildas det "fukt" på insidan på vissa flaskor.? Och att det stannar kvar en viss doft i flaskan.

Hur förvarar ni era småflaskor? Kork på, eller kork av?

Jag har upplevt att när jag haft korken på, så bildas det "fukt" på insidan på vissa flaskor.? Och att det stannar kvar en viss doft i flaskan.

Mina förvarar jag i ett skåp i köket med korken av.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...