Gå till innehåll
whiskyforum
LMR

Maltwhisky - 28 smakrika upplevelser av Anders Gjörling

Recommended Posts

Igår damp boken “Maltwhisky – 28 smakrika upplevelser” av Anders Gjörling ner i brevlådan.

En mycket välskriven bok men en bra mix mellan fakta och personliga upplevelser. Allt från det gripande förordet till allmänna delen om historia och tillverkning, till de 28 destillerierna och tips för egna provningar och resor.

För mig ger det dessutom en flashback till de provningar som vi hade för kunder för drygt 10 år sedan och Anders höll i form av “Bell´s Whisky Tour” där vi med hjälp av en grainwhisky och några olika maltwhisky skulle få till en Bell´s. Vi hade provningar i metreopoler som Norrköping och Karlstad men även mindre orter som Häverödal (Uppland), Knystaforsen (Halland) och Valje (Blekinge).

Jag köpte boken direkt på hemsidan www.whiskyworld.se genom att skicka ett mail till anders,gjorling@ceol.se 200:- + frakt och den kom nästa dag - julklappstips!

Alltid intressant med nya böcker på svenska. Jag hyser inga tvivel om att han har ett enormt whiskykunnande.

Dock så har hans artiklar i Whisky & Bourbon präglats av massor av särskrivningar och andra småsaker som har varit fel. Vet inte om det bara är en brist på korrektur?

Hur är språket här?

Alltid intressant med nya böcker på svenska. Jag hyser inga tvivel om att han har ett enormt whiskykunnande.

Dock så har hans artiklar i Whisky & Bourbon präglats av massor av särskrivningar och andra småsaker som har varit fel. Vet inte om det bara är en brist på korrektur?

Hur är språket här?

Jag får väl erkänna att jag tillhör gruppen som ibland får värre huvudvärk av whisky än av särskrivningar. Boken är skriven från hjärtat med personliga upplevelser och det är för mig betydligt viktigare. Motsatsen är väl Bosse Bildoktorns "Whiskyresan". Dock har även den boken sina poänger - förordet som haft som följd att jag dricker en dram varje dag och hans förklaring varför svenskar gillar Islay-whisky. (eller heter det Islaywhisky...?)

Skräckexemplet är väl Lerners "Enkelmalt-. och skotsk whisky". Hur den boken passerat all korrektur är ett under....

Hur är språket här?

Håller med, ibland känns det som om den tidningen är ihopsatt av nån bakfull mediaklass. Har man tur handlar artiklarna iaf om whisky.. Men ofta är de största reportagen i varje nummer om någon inaktuell person som får frågor i fyra sidor om sin karriär och på sista sidan säger att "en whisky kan vara gott, men jag vet inte vad den heter den där jag gillar", och så kallar de intervjun för "Whiskysnack". Visst, om jag hade möjligheten att träffa och intervjua min idol så skulle jag göra det, men publicera det någon annanstans tack. Eller om man vill skriva en lång reportageserie om Tintin så finns det bättre forum för det med.

Hoppsan vad off topic det blev, men jag var tvungen att få ut mina aggressioner..

Om den här nya boken är proffsigt gjord så läser jag den jättegärna, är det någon mer som läst den?

Kommer att köpa boken. Gillar Anders, han verkar vara en kunnig och sympatisk person. Dessutom är det ju roligt att få olika in falls vin klar .

Tack för tipset!

Kommer att köpa boken. Gillar Anders, han verkar vara en kunnig och sympatisk person. Dessutom är det ju roligt att få olika in falls vin klar .

Tack för tipset!

drool2.gif

Tack för boktipset.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...