Gå till innehåll
whiskyforum
highland

HP Drakar

Recommended Posts

Hur många HP "Drakar" The Dragon finns det, tittade runt litr snabbt o hittade 2

The Dragon HP 1973 Robetsson 56,6%

HP The Dragon 1961-1997 S&JD Robertsson Cask 449348,1%

Som HP vän vill man ha koll på läget, och dessutom ska dom vara härligt goda

Så följd frågan är finns det någon som har några droppar över?

Hur många HP "Drakar" The Dragon finns det, tittade runt litr snabbt o hittade 2

The Dragon HP 1973 Robetsson 56,6%

HP The Dragon 1961-1997 S&JD Robertsson Cask 449348,1%

Som HP vän vill man ha koll på läget, och dessutom ska dom vara härligt goda

Så följd frågan är finns det någon som har några droppar över?

Hakar på denna tråd.. Då det finns en till HP vän här! =)

Söker också droppar av dessa!.

Tyvärr har jag ingen flaska, men det finns två olika versioner av 73:an.

Det finns 2 olika buteljeringar, här är ett klipp ur ett mail från Robertson Group:

Strength: 56.4%

Bottling Date: 12 April 1993

Cask Number: 13313

Cask Type: Ex-Bourbon we think

Number of Bottles: 500+ were bottled

There was another bottling from 1973, ie:-

Strength: 58.9%

Bottling Date: 14 April 1992

Cask Number: 13307

Cask Type: Ex-Bourbon we think

Number of Bottles: 500+ were bottled, none remain.

Jag skickade en fråga till Martin Markvardsen för ett tag sen för att få reda på fattypen. Han var på resande fot då, men han trodde att det var sherry-fat, vilket också antalet buteljer pekar på. Cask 13308 t ex är ett 2nd fill sherry. Jag väntar på definitivt svar från honom.

Doften, ja den är sagolikt bra. Jag får sätta mig och lukta lite ikväll, jourvecka....

Tack för infon. Då finns det minst 3 olika 73or, den jag hittade är på 56,6% och provad av Serge på Whiskyfun

tyvärr står där inget om fat nr. elller när den är buteljerad

Jag har inte någon info från Robertsons om någon fler 73a än de som nämns ovan, så den på 56,6% är jag lite undrande över.

Däremot har jag glada nyheter till de som vill prova 61an. Jag tänkte släppa ett litet 60-talspaket nu i augusti, och där är den med. Mer info kommer senare i en egen tråd.

• Like 1

Så här skriver Serge

60-talspaket låter fint Gunnar

The Dragon 1973 (56.6%, Robertson, Kirkwall, Highland Park, 75cl) A very rare and much sought-after private version of HP, bottled in the late 1980s or very early 1990s on Orkney in a Bordeaux-shaped wine bottle. There were also two other bottlings/vintages. Colour: amber. Nose: superb, complex! Beeswax, pollen honeycomb, maple syrup, a little mint once again and just faint whiffs of bicycle inner tube. Then a lot of Vicks again. Rather compact and very beautiful. With water: just like the OB, it gets earthier. Notes of angelica, vanilla and salmiak liquorice. Gets even more complex after a while, with more fresh fruits such as kiwis and peaches. Mouth (neat): rich, powerful, on toffee, mint, raspberry drops and eau-de-vie. Then loads of salmiak again (salty liquorice). Very punchy, compact yet rich and ‘wide’. With water: not as much difference as on the nose. A little more peat and herbal tea (verbena, lemon balm). Finish: long, on more of the same. Comments: the Vicks + smoke + salmiak combination reminds me of some old Ardbegs. Wow, now I understand why HP lovers desperately seek this one. SGP:563 - 93 points.

Det finns 4 olika Dragons

2 olika 1973

1 1961

1 1965

Geert

Har du mer info om den från 1965?

Det kommer att bli sampling av en Highland Park 1965 'The Dragon' framöver, kanske i december.

Förutom de 4 ovan finns det också en 1968, tre från 1990, och en 20yo utan vintage.

De tre från 1990 har jag lite kvar av, samplepaket finns här https://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=22120&do=findComment&comment=227592

• Like 2

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...