Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Breath Of Speyside Cask 5642 1991/2006 - 60.2% - Adelphi

Snart BK på denna!

Breath of the Isles Adelphi 1992-2007 15yo 55,6% cask 3197 251 b :whistling:

Fascadale Adelphi -2009 10yo 46% batch release no 1 3797b

Redigerad av Lazze

Min billigaste single malt på väldigt länge: Glenfarclas 12yr

under 300:- flaskan (70cl) och helt ok

egentligen del i en komplicerad diskussion om hur jag skall spara in på min whisky

har haft svårt att övertyga hemma om att kurre 67 (min dyraste single malt hittills) för 235€ är århundradets mest sensationella och prisvärda fynd

Glengoyne " Heritage Gold ", 14 years, 40 %. En fullt godkänd whisky. Doft: päron, vanilj, russin, en aning av sherry, nougat, blommig. Smak: Äpple, vanilj, nötter,honung. 84 p.

Glenmorangie " Original ", 10 years, 40 %. En riktigt bra 10 åring. Doft: Vanilj, honung, päron, persika, fat, blommig. Smak: Vanilj, honung, citrus, kola, frukt. 85 p

Glenmorangie " Lasanta", 12 years, 46 %. Kvällens bottennapp. Doft: Bränd svavel, sherry, nötter, russin. Smak: Choklad, bär, nötter, frukt och tyvärr även här kommer en vedervärdig bränd svavelsmak. 74 p

Glenmorangie " Signet ", 46 %. Kvällens bästa. Doft: Mogen och fyllig, frukt, sherry, nötter, mörk choklad, körsbär. Smak: Len sötma, mörk choklad, röda äpplen, nötter, kaffe. 91 p

Aberlour " A´bunadh ", 59,3 %. Ett kraftpaket. Doft: Enorm sherry, russin, nötter, choklad, jord. Smak: Robust, sherry, nötter, russin, kaffe, choklad. 90 p

Öppnade en PE 2'nd release vilken givetvis även finns i mitt glas!

// Jörgen

Igår blev det mycket gott.

Yamazaki 1991/2007 C#1570462 sherry cask OB 61% - 91p (Tack Tappen)

Strathisla 1960/2007 G&M 40% - 89p (Tack Tappen)

Karuizawa Bottling for Johan H and Tappen C#5024 14y 66,4% - 90p (Tack Johan)

Macallan OB Giovinetti & Figli Milano Full proof 75 cl 10y 57% - 93p (Så god att jag var tvungen att ropa in 2 st till igår kväll på WA)

Igår blev det

Glenfarclas 15

Benrinnes 1975 G&M

Benriach 16

Macallan OB Giovinetti & Figli Milano Full proof 75 cl 10y 57% - 93p (Så god att jag var tvungen att ropa in 2 st till igår kväll på WA)

Jädrikt bra Allan det där, kul att man får tag på dem till dessa priser, tror faktiskt att det var samma priser för 2-3 år sedan.

Jädrikt bra Allan det där, kul att man får tag på dem till dessa priser, tror faktiskt att det var samma priser för 2-3 år sedan.

Det tror jag stämmer, den har de senaste åren pendlat mellan 150-225 euro - mycket prisvärd, dels med tanke på att det är ca 20 års sedan den buteljerades.

Igår kväll dracks det Glenfiddich 18yo. Inte ofta man plockar fram den flaskan ur hyllan, men igår åkte den fram iaf.

Har landat i hemmahalmen efter att ha varit och fyllt en van med souvenirer från Whizita.de. I gårkväll när vi kom ner ställde Manfred till med en blindprovning

1. Linkwood 26 yo (special sherried bottling for german dealers, not for sale)

2. Amrut Fusion

3. Cooley 1990 Murrie MacDavid

4. Glenkinchie 33 yo Jack Wieber's old train range

5. Glenturret 1978, 66,2 %! Dewar Rattray

6. Laphroaig 2000, 58,2 %

7. Laphroaigh 1989 Douglas Laing Platinum

Det blev fyra fiollådor när vi fick reda på vilken vi plockat ut som vinnare..... Indien vann med Irländaren som tvåa.

Härmed utfärdas en allmän köprekommendation på Fusion

Fick ett sug av min gamla Glenkinchie 20yo

Dock var det inge bra kombination med en efterhängande feber och strulig hals.. Smakerna vart nått helt annat konstigt.. Tråkigt när jag hade ett såntdär riktigt sug :(

Tar en Corrywreckan till Cliff Burtons minne. Har ingen JD, och inte ens säker på att han

gillade rock-n-roll-dricka. Minns den 26/10 1986. Solnahallen. Svett och energi.

Fortsätter med resterna av ett sample - Talisker 25

Redigerad av perand

Tar en Corrywreckan till Cliff Burtons minne. Har ingen JD, och inte ens säker på att han

gillade rock-n-roll-dricka. Minns den 26/10 1986. Solnahallen. Svett och energi.

Jag skålar i Wild Turkey Kentucky Spirit och minns tillbaka till Lund den 24/9-86 min första utav många Metallica konserter och kan bara säga att Cliff var grym!

:lol: Får skylla på spriten att datumet blev fel!

----------------------

Erland Magnusson

Malmö

Redigerad av emvima

Igår slank det ner ett sample med Bushmill 10år. 1980-1990! Grapefrukt :mellow: Ok men inte mer!

Öppnade ikväll Laphroaig Triple Wood, och måste säga att det är en av de tråkigaste Laphroaig jag druckit. Tänkte att jag kanske bara hade en "dålig Laphroaigdag", så jag tog mig en Laphroaig QC också, men den smakade lika underbart som vanligt. Triple Wood doftar kraftigare rök än QC, men känns aningen för oinspirerande. Trots detta ligger den och sprattlar runt 80-pinnarsstrecket i min bok.

Dricker något som luktar sådär (banan, viol, sött vin som inte är sherry) och som smakar inte fullt så bra (sprit, lakrits och damm samt kanske lite bananskal och nöt) och som jag inte har en susning vad det är (nfrån ett varmt land? eller färsk ek? eller irland :-) ) och troligen Pedda oxå glömt bort totalt oxå.

Så jag får nog aldrig veta men det är så här långt inget jag sörjer så där enormt.

Dricker något som luktar sådär (banan, viol, sött vin som inte är sherry) och som smakar inte fullt så bra (sprit, lakrits och damm samt kanske lite bananskal och nöt) och som jag inte har en susning vad det är (nfrån ett varmt land? eller färsk ek? eller irland :-) ) och troligen Pedda oxå glömt bort totalt oxå.

Så jag får nog aldrig veta men det är så här långt inget jag sörjer så där enormt.

Är det det där "blinda" samplet som du fick för ..öh.. ett år sedan (?) så minns jag exakt vad det är i flaskan.

Dricker Springbank Batch 2 -97. Samtidigt som jag snickrar på ett whiskyskåp som min far ska få i 60 års present/pensions present. Mycket trevlig och robust whisky i kombination till lite hantverk :)

Nu blir det ett rejält bastubad :D

Är det det där "blinda" samplet som du fick för ..öh.. ett år sedan (?) så minns jag exakt vad det är i flaskan.

Så är det nog ja...

Men vi säger att det är en Bushmill (för bananen) eller Tryconell (för madeiran) osså blir det bra med det :-)

Så är det nog ja...

Men vi säger att det är en Bushmill (för bananen) eller Tryconell (för madeiran) osså blir det bra med det :-)

Nä, det är en Amrut 40% NAS. (Du vet den där med gul etikett som de slutat göra och som till och med Amrut skämdes över) Riktigt usel och rolig...

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...