Gå till innehåll
whiskyforum
Comus

öl för lagring

Recommended Posts

Hallå alla, jag vet ju att en del öl lämpar sig bra och ska till och med med fördel lagras ett par år eller så.

Nu undrar jag hur man vet att det förhåller sig på detta sätt? Någon särskild sorts öl/ale/stout etc. som gör att man automatiskt vet att den här kan jag beställa hem och ställa i källarn med gott samvete.

Ju högre alkoholhalt destot längre kan ölen lagras.

Öl där humlen är en stor och viktig del av smaken bör inte lagras alls den förlorar den mesta av aromhumlen de första veckorna efter bryggning.

Porter och barley whine typerna är bäst för lagring.

• Like 2

Div suröl, quads och liknande är inte dumt.

Oki doki, tack för svaren, Sierras bigfoot får det nog bli då till att börja med.

Jag har själv börjat bli intresserad av att lagra öl och en som nämns "överallt" som lämplig att lagra är Carnegie (porter).

Alkoholstyrkan ska inte vara så avgörande om en öl är lagringsbar eller inte, utan mer vad den har för karaktär, något Carnegie är ett bra exempel på med sina 'ynkliga' 5,5%.

Något jag tittar på när jag väljer lagringsöl är bäst före datum, ju längre hållbarhet desto mer lagringspotensial (felstavning?) är min gissning.

Förutom porter så ska barley wine vara lämplig.

Jag drack en barley wine från 2008 i somras och den var fantastisk!

Danskarna har en hel del porter med lång bäst före datum, ända till år 2021 har jag sett.

Min erfarenhet visar att det kan hända en hel del med en öl från att den köps som "färsk" tills den börjar närma sig bäst före datum, något jag har missat innan då jag oftast drack upp min nyinköpta öl inom några veckor.

När man har passerat datumet så blir det spännande och man ska helst ha ett gäng så man kan prova med jämna mellanrum för att undvika att det blir övermoget (prova även regelbundet före uppnått bäst före datum för veta när det peakar).

Redigerad av Puttriken

Öööh stouts oxå förstås, vilket är det som jag gillar bäst och är det jag lagrar mest...

Brukar köpa några Yeti chocolat stout varje gång de kommer ut... dom är goda när man köper dom men 1-2år i garderoben gör underverk... helt sjuk skillnad :)

Några av de spontanjästa Belgarna kan ha bäst före datum 10 - 20 år fram i tiden. T.ex tror jag att 1694, Oud Beersel Oude Geuze Vieille har bäst före datum någon gång under 2032.

Några av de spontanjästa Belgarna kan ha bäst före datum 10 - 20 år fram i tiden. T.ex tror jag att 1694, Oud Beersel Oude Geuze Vieille har bäst före datum någon gång under 2032.

drool2.gif

Ett par andra givna favoriter som absolut mår bra av några (ganska många?) år i källaren är Traquair house ale och deras Jacobite ale. Ett bryggeri med anor!

Dags igen, Vad händer då med till ex. en Imperial stout efter några år i källaren?

Jag som gillar Narwhal som den är redan nu, skulle det kunna vara så att jag inte alls gillar den om typ två år?

Öppnade två N'ice Chouffe på jul, den från 2012 tyckte jag var lte mer "laid back" om ni förstår vad jag menar. så i detta fall gillade jag årets lite bättre då det var mer bubbel o kändes lite friskare.

I Narwhals fall så är ju den också lite humligare än jag upplevt andra stouts, då jag gillar detta kanske den i min mun kommer att kännas tråkigare om några år? kanske.

Eller är det helt enkelt så att ni alla gillar det som blir av dessa ädla drycker efter lite lagring?

De enda porter jag smakat är, Sierra nevadas o en Brewdog, har även några Mohawk Blizzard hemma men annars är jag dålig på dessa, gillar dock de jag smakat.

Jäklar vilka massa dumma frågor, jag får väl helt enkelt spara några av varje typ och smaka av om några år för det kan ju vara så att "smaken är som baken....delad" :)

Har någon några smak facit/erfarenheter, bätter/sämre efter viss lagrings tid får ni gärna komma med tips över vilka som blir bra eller typ "drick direkt". ^_^

Lite nyfiken dock på vad som kan hända Med typ Narvalen om några år.

Skål på er!

"Jäklar vilka massa dumma frågor, jag får väl helt enkelt spara några av varje typ och smaka av om några år för det kan ju vara så att "smaken är som baken....delad"

Se där ja, du hade redan svaret :D

Skämt åsido, när jag köper ny öl (stout/porter) så köper jag alltid minst två. Tycker jag inte om den första så sparar jag den andra och hoppas att den är bättre om några år. Annars så köper jag gärna fler både för att lagra och att dricka direkt.

Några säkra kort vet jag inte, som sagt, smaken är som baken..

Några som jag tycker är jättebra både färsk och som lagrad är Nynäshamn ångbryggeri's varianter såsom Sotholmen extra stout, Smörpundet och deras Barley wine.

Barley wine över lag sägs vara "säkra kort".

Carnegie sägs vara bäst som gammal, jag har visserligen inte provat någon som är några år förbi bäst före datum, men än så länge tycker jag att Carnegie är bättre färsk än när den börjar närma sig bäst före datumet.

Ja, vi får köra på det. att köpa några o prova av lite då och då. ska pröva att ställa undan några Mohawk American barleywine från december släppet.

Har druckit ett par och tycker den är jättegod, dock något för söt kanske. ska bli intressant och se vad som händer under ett år eller två

För övrigt har jag ett gäng av årets Imp stouts samt12st av årets Bigfoot som står och gottar till sig :drool2: drack en BF i November och tyckte då inte den hade ändrat sig nämnvärt. Men det var ju inte så lång tid gången ännu, så vi får se. ^_^

Yeti är bra när den är ny men otroligt mycket bättre efter 1-2år.

Speciellt Chockate Yeti (art 11861) mår bra av lagring men också den vanliga 33cl flaskan (art 1667).

Provade idag 4 st Brooklyn Black Chocolate Stout 09-10, 10-11, 11-12, 12-13. Visst de 2 äldre var bättre men inte värda lagringen som andra impstoutar/porters kan vara såsom Yeti, Blizzard, Slottkällans, Gonzo, Idjit. SN Bigfoot tycker jag behöver minst 2 år på sig att bli bra, blir fantastisk efter 4 år.

En annan öl som blir bra efter 3-4 år är Nils Oscars Årgångsjulöl som numera heter Winter Ale. 1-2 år räcker inte på dem.

Generellt sett är lagring av imp stouts rätt värdelöst speciellt fatlagrade. De blir bättre men sällan värt jobbet.

Barleywine är väldigt bra lagringsmaterial.

Belgiskt är alltid det bästa att lagra. Belgian strong ales 5-10 år brukar göra underverk.

Lambic/Geuze med 10+ år är inte tråkigt. Öppnade en Hanssens Geuze från 1957 i somras riktigt trevlig.

Rensat ut allt annat i källaren numera lagras enbart suröl.

Generellt sett är lagring av imp stouts rätt värdelöst speciellt fatlagrade. De blir bättre men sällan värt jobbet.

Barleywine är väldigt bra lagringsmaterial.

Belgiskt är alltid det bästa att lagra. Belgian strong ales 5-10 år brukar göra underverk.

Lambic/Geuze med 10+ år är inte tråkigt. Öppnade en Hanssens Geuze från 1957 i somras riktigt trevlig.

Rensat ut allt annat i källaren numera lagras enbart suröl.

Det beror ju helt och hållet på vad man gillar. Vi får enas om att vara oense...

Jag gillar varken Belgiska strong ales eller suröl... barleywine i undantagsfall. Däremot älskar jag Imperial stout och vad några år ofta gör för dem :)

Tack för alla de goda tipsen, jag får hålla mina BF några år och stämma av. Och sedan tror jag alla är överens om att Imp. stouts blir bättre med åren.

Även strong ales.

Men vad är det då som händer? en del imp. stouts är ju ganska söta vid släppen, försvinner detta o utvecklas till annat? Är det liksom sockret som tonar ner sig eller, det humliga försvinner väl oxå vad jag förstått. är därför lite orolig på BF:en då jag gillade den så färsk som vi fick den i Sverige (någon månad gammal redan dock).

Bock öl då? :mellow:

Alkohol stinna dubbel ipor då? med typ 9-11% alc. (typ Hoptimum eller ballast point storflaskor) kan det hända något positivt med dessa eller blir de bara trötta då de väl tappar den oftast kraftiga humligheten?

Bäst att konsumera så färsk som möjligt kanske, eller hat någon av er några andra erfarenheter av dessa och vet hur de blir?

Har märkt att t.ex Sierras Ruthless blivit lite trött (inte så alkohol stark dock) och är inte alls längre den smakupplevelse jag fick i somras när den kom. har nu bara en kvar som vi klämmer i helgen.

Skål! :)

Alkohol stinna dubbel ipor då? med typ 9-11% alc. (typ Hoptimum eller ballast point storflaskor) kan det hända något positivt med dessa eller blir de bara trötta då de väl tappar den oftast kraftiga humligheten?

Bäst att konsumera så färsk som möjligt kanske, eller hat någon av er några andra erfarenheter av dessa och vet hur de blir?

Har märkt att t.ex Sierras Ruthless blivit lite trött (inte så alkohol stark dock) och är inte alls längre den smakupplevelse jag fick i somras när den kom. har nu bara en kvar som vi klämmer i helgen.

Skål! :)

Öl som har en bra maltbas vinner på lagring. Annars inte. Det är en enkel grundregel, men sedan finns det ju alltid undantag.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...