Gå till innehåll
whiskyforum
bosse700

Har jag fel på mina smaklökar

Recommended Posts

Har testat en hel del Islay nu.

Men tycker att där stor skillnad på tex Ardbeg å Laphroaig.

Inte så att Laffe är dålig men Beisten å även Corren slår ut Laffarna

med längder. Även Caol ila har jag inte hittat nått riktigt bra av.

ÄR DET mina lökar det är fel på eller är det så här det är.

Smaken är väl som baken.

Personligen håller jag i synnerhet Laffe men även Caol Ila mycket högt, för att inte tala om Bowmore, & sedan Bunnas rökta tappningar. Men Ardbeg? Näh.. En del släpp är kanon, men det mesta bleknar i jämförelse med dess grannar.

Så fel på dina lökar tror jag bestämt inte att du har, däremot så skiljer dom sig från mina ;)

Kan bara instämma med Reyan när det gäller baken (den är bred).g.gif

Personligen håller jag Ardbeg ett uns högre än Laffarna i allmänhet med Laggorna strax efter. Har LITE svårt med Caol Ila och Bunna men man får väl lära sig.drool2.gif .

Ser det bara positivt att våra smaklökar attraheras av olika drycker på olika sätt- då blir det mer lite mer till mej av det jag gillar.

Håller med övriga, du har bra smaklökar. Kan man bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar och vad man gillar mindre så är allt ok :-)

• Like 1

Är beredd att hålla med om att Ardbeg slår ut Laffe överlag.

Håller inte Laffe så högt i kurs heller men det finns någon extra god där med

Det finns en stor variation på Islay så jag kan se att man kan tycka mindre bra om vissa och mer om andra.

Men jag tycker även att det ibland kan vara minst lika stor variation på vad man hittar inom ett enda destilleri också.

Se bara på Laffe 10 och Laffe QC, eller Ardbeg 10 och Ardbeg Uggla, för att inte tala om Bunna som har en fantastisk variation speciellt om man tar med alla oberoende buteljerare där man hittar allt ifrån extremt sherrytunga till nätta bourbonfat till rejäla rökbomber och allt där i mellan! Och då skall vi inte tala om Laddie! :)

För mig beror det lite på dagsformen vilken Islay som tilltalar mig. Men jag håller med om att Laffe 10 är i tunnaste laget.

Väljer Laphroaig 10 för Ardbeg Ten varje dag i veckan. Ardbegen är det inget tryck i.....

Annat var det när den släpptes och jag provsmakade den i Berlin år 2000/2001. Då var den bra..

Kanske har smaklökarna försämrats en del hehe..

Väljer Laphroaig 10 för Ardbeg Ten varje dag i veckan. Ardbegen är det inget tryck i.....

Annat var det när den släpptes och jag provsmakade den i Berlin år 2000/2001. Då var den bra..

Kanske har smaklökarna försämrats en del hehe..

Tvärtom för mig, jag tycker Ardbegs TEN är oslagbart den bästa OB unga standardmalten. :)

Nej ni har nog rätt, att vi har olika smak är nog bra.

Tänk om alla vi killar hade gillat blondiner och oxfile.

Fy tusan för och va tjej och oxe då.

• Like 2

Ja det där är ju en humörsak....

det ar ju whiskyn som andrar sig

drick en ten av 10 ar sen och det are en annan whisky

Geert

• Like 1

Inga fel på Bosses smaklökar, utan precis som tidigare påpekats bara individuellt vad man gillar. Jag är fn. väldigt glad i Bowmore så fort de är över 15 år. Under tycker jag de är lite slöa. Har också märkt att Lagavulin 16 känns lite för söt och orkeslös den senaste tiden, vilket förvånar mig. Har alltid gillat den skarpt men nu är den inte längre lika fin. shock3.gif Största positiva överraskning i år är helt klart Ardbog, en höjdare!

Det man har ätit innan man dricker whisky påverkar smaken en hel del. Vitlök och chili tex kan förstöra en whisky man annars älskar även om man har ätit det 3-4-5 timmar innan whiskyn.

Kaffe är bra innan whisky och neutraliserar mycket i munnen men vissa saker sätter sig på tungan och försvinner inte på x antal timmar vad man än äter eller även om man borstar tänderna.

Så om du verkligen tycker en whisky smakar helt underbart, tänk på vad du har ätit innan den dagen och skulle den inte smaka likadant nästa gång så prova att återskapa det du åt innan första gången :)

• Like 1

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...