Gå till innehåll
whiskyforum
Jenz Rönnow

Forumträff 2014

Recommended Posts

Då forumträffen blev inställd förra året undrar jag hur intresset är för en forumträff under 2014?

Det är en hel del planeringsarbete att utföra, och om intresset är lågt undviker jag gärna att bränna en massa timmar och boka upp provningsledare och leverantörer för träffen.

Är det planeringsmässigt dumt att förlägga träffen tidsmässigt som tidigare år, första veckan i Augusti? Tidigare år har det varit bra tryck på anmälningar, och jag undrar vad som gick snett förra året? Behöver er medlemmars hjälp för att pinnpointa vad som kan förbättras för att vi skall ro iland ytterliggare en av whiskyårets höjdpunkter i min mening - forumträff 2014.

Enligt mitt tyckande behövs bl.a. intressanta provningar och jag vet att priset också är ett problem, men det finns provningshållare som både kan stå för innehållet och provningen för en billig peng.

Om man fortfarande vill ha med "gamlingarna" vilket verkar behövas eftersom "nyrekryteringen" går trögt, duger det inte att återupprepa tidigare upplägg och innehåll, då måste man nog utveckla Forumträffen.

Är det möjligt att ha två olika program, ett standard program och ett lite lyxigare och dyrare program?

Den lyxigare varianten kan t.ex. bestå av ett gäng som går ihop och själv finansierar whiskyn.

.

Redigerad av sam gutenwik
  • Like 1

Aug/September fungerar inte för mig i år. Dessutom tyckte jag att priset var lite högt förra året. Visst är det trevligt med schyssta provningar men i alla fall jag skulle åka till stor del för gemenskapen också.

Dessutom ligger det väldigt off så det är också någonting man får räkna med kostar...

Enligt mitt tyckande behövs bl.a. intressanta provningar och jag vet att priset också är ett problem, men det finns provningshållare som både kan stå för innehållet och provningen för en billig peng.

Om man fortfarande vill ha med "gamlingarna" vilket verkar behövas eftersom "nyrekryteringen" går trögt, duger det inte att återupprepa tidigare upplägg och innehåll, då måste man nog utveckla Forumträffen.

Är det möjligt att ha två olika program, ett standard program och ett lite lyxigare och dyrare program?

Den lyxigare varianten kan t.ex. bestå av ett gäng som går ihop och själv finansierar whiskyn.

.

En tanke värd att fundera på!

Har inte deltagit tidigare men för mig är det mer datumet "runt" semestern som spökar varken tid eller pengar.

Vår eller höst passar bättre för min del.

• Like 1

Håller med Sam.

Man borde kunna hålla en vettig exklusiv provning för 35 personer för 1200 kr per person då blir det riktigt bra virre 6 sorter för ca 7k per flaska.

Tar man sedan 2-3 av dem lite billigare kan man säkert få med lite Longrow från 70-talet eller ett par andra legendariska buteljeringar.

Tyvärr har virren stigit så pass mycket senaste 18 månaderna att virre av den här digniteten som förr kostade ca 5k per flaska kostar 7-10k idag.

Räcker bara att kolla på Glendronach från 1972.

Alla provningar behöver inte vara så dyra en räcker så kan de andra aktiviteterna vara billigare.

Redigerad av Mickeman

För att göra det lite bredare skulle ett eller två av helgens provningstillfällen kunna ha två parallella provningar, med 15-20 platser vardera. Den ena med flaskor kring 1.000-1.500 kr och i den andra kring 5.000-6.000.

Det är ett problem man inte kommer runt annars. Många vill ha mer exklusiva provningar medan andra vill ha ett lägre totalpris. Att det är opraktiskt att inte hela flaskorna går åt till provningen har jag ingen lösning på. Eller jo det har jag, det blir samplespaket på Forumet :)

Håller med Sam.

Man borde kunna hålla en vettig exklusiv provning för 35 personer för 1200 kr per person då blir det riktigt bra virre 6 sorter för ca 7k per flaska.

Tar man sedan 2-3 av dem lite billigare kan man säkert få med lite Longrow från 70-talet eller ett par andra legendariska buteljeringar.

Tyvärr har virren stigit så pass mycket senaste 18 månaderna att virre av den här digniteten som förr kostade ca 5k per flaska kostar 7-10k idag.

Räcker bara att kolla på Glendronach från 1972.

Alla provningar behöver inte vara så dyra en räcker så kan de andra aktiviteterna vara billigare.

Betänk att om man huserar i en lokal där det finns utskänkningstillstånd kan man inte ta dit flaskor som är köpta utanför SB, vilket i så fall utesluter att man har det som brukligt i Bredaryd.

Om en provning kostar 1200 kr blir där inte mycket över till annat om man skall hålla sig kring 3500 kr om mat och boende skall ingå. Då får man titta på andra lösningar...

Jag tror att forumträffen kan utvecklas.

Låt sägas att exempelvis varannan träff är i skåneregionen och varannan på annat ställe (exempelvis Sundsvall, Stockholm, Karlstad osv.)

Då tror jag att man når en större massa, som kan prioritera det år som träffen är nära sig själv.

Detta är en "melodi" som exempelvis Svenska hembryggarföreningen har. (varannat år Stockholm)

• Like 1

Jag tror att forumträffen kan utvecklas.

Låt sägas att exempelvis varannan träff är i skåneregionen och varannan på annat ställe (exempelvis Sundsvall, Stockholm, Karlstad osv.)

Då tror jag att man når en större massa, som kan prioritera det år som träffen är nära sig själv.

Detta är en "melodi" som exempelvis Svenska hembryggarföreningen har. (varannat år Stockholm)

Jo, tanken finns där om att kanske variera platsen för träffen. Vad tycker ni om att prova förlägga en träff i skåne?

Jo, tanken finns där om att kanske variera platsen för träffen. Vad tycker ni om att prova förlägga en träff i skåne?

Ja det kan vara nice men räkna inte med att jag kommer vara med :)

Har själv aldrig varit med, huvudskälet är att det är för tidigt på hösten för mig. Slutet september / början av oktober är nog mitt personliga ideal.

Tolkar det som att för att göra det mer prisvärt krävs lämplig lokal utan utskänkningstillstånd.

Borde gå att ordna det i "vår klubblokal" där cateringfirma även huserar som förmodligen skulle ge bra pris på mat. Ligger granne med hotell som det eventuellt skulle gå att få bra gruppris på. Skulle det kunna vara ett alternativ?

• Like 1

Med tillräckligt intressanta provningar så kan jag tänka mig att avverka ganska många mil för en forumträff.

• Like 2

Intresset för forumträffar kom huvudsakligen ursprungligen från Skåne och Växjö. Om jag kommer ihåg rätt hölls de två första forumträffarna i Malmö och Växjö, därefter har alla forumträffar hållits i Bredaryd. Då intresset för forumträffarna har sjunkit betänkligt känns det ologiskt att flytta forumträffen mer söder ut. Jag tror snarare på Stockholm med omnejd för att nå en krets som anser att det är för långt till Bredaryd.

• Like 2

Personligen väntar jag på en Stockholmsträff.

Det skulle jag vara intresserad av

• Like 1

Personligen tycker jag Bredaryd har alltid varit utmärkt.

Att ha en egen whiskynörd som Helena som värd är perfekt.

Redigerad av Melin

Personligen tycker jag Bredaryd har alltid varit utmärkt.

Att ha en egen whiskynörd som Helena som värd är perfekt.

Personligen tycker jag som du, både tid och plats passar mig utmärkt, men om nu intresset är för litet måste man nog tänka om.

Jag kan knappast tänka mig ett bättre ställe än Bredaryds Wärdshus att vara på, eller en bättre värdinna än Helena. Men som Sam säger, får vi inte dit nog med folk så spelar det ingen roll hur bra det är.

Men jag har inte släppt tanken med parallella provningar i olika prisklasser. Fanns en billigare plats att boka så är det helt klart några till som kan ta steget.

Finns det inget hus lite på sidan om där man kan ordna någon "kvalitetsprovning", som inte berörs av något problem med utskänkningstillstånd där det kan provas whisky till något i närheten av självkostnadspris?

• Like 1

Om det nu är problem med utskänkningstillstånd med egna flaskor, hur funkar det då med minimässan? Där är det ju garanterat inte sånt man köpt på SB.

• Like 1

Om det nu är problem med utskänkningstillstånd med egna flaskor, hur funkar det då med minimässan? Där är det ju garanterat inte sånt man köpt på SB.

Korrekt, det har varit en speciallösning för att få till den... :)

Jag kan knappast tänka mig ett bättre ställe än Bredaryds Wärdshus att vara på, eller en bättre värdinna än Helena. Men som Sam säger, får vi inte dit nog med folk så spelar det ingen roll hur bra det är.

Sant. Själv hade jag lite skral ekonomi i fjol, och fick prioritera, och i år är det annat vid den tiden, kanske en GBBF, så inte vid den tiden i år heller.

Annars har jag trivts både med tidpunkten och platsen. (Och Helena och Viktor)

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...