Gå till innehåll
whiskyforum
Comus

Yamazaki

Recommended Posts

Ni som provat den här tidigare, hur står den sig mot Yamazaki 18yo?

Vilken föredrar ni?

Jag har bara haft sample av 2012 versionen och 18yo, och ställde dem inte mot varandra. Jag föredrog sherry cask iaf :)

Är inne på Vinusvinus just nu, förstår inte hur det blir billigare än Systembolaget trots 5% rabatt om man köper 2 st.

Frakten kostar ju 29,95€

Because in Spain we have a very low tax on alcohol, sell with a lower profit margins and I think you have more VAT (we have 21%).

Regards!

Redigerad av AntoniVV

Och i morse klockan 10 anlände mina raringar :drool2:

Thank you Antoni for the very fast delivery and excellent packing.

I'm very satisfied.

Vad vet ni om Bourbon cask och Puncheon? kostar ungefär det samma. men har aldrig smakat någon av dessa heller.

Och i morse klockan 10 anlände mina raringar :drool2:

Thank you Antoni for the very fast delivery and excellent packing.

I'm very satisfied.

Thanks!

Vad vet ni om Bourbon cask och Puncheon? kostar ungefär det samma. men har aldrig smakat någon av dessa heller.

I have had the opportunity to taste all the 2013 Edition, I have to say that for me the best are Mizunara and Sherry Cask.

Bourbon Barrel: Dark amber color. Nose, tropical fruit, caramel and vanilla. Palate, robust and smooth. Finish, slightly sweet and pleasantly persistent.

- Barrel: Bourbon - 180 liters

- Wood: American White Oak

Puncheon Barrel: Gold color. Nose, vanilla, peach and honey. Palate, soft and pleasantly sweet. Finish, clean and pleasantly sweet.

- Barrel: Puncheon - 480 liters

- Wood: American Oak

• Like 2

Ingen körsbär där inte, det är ombyggda US fat, ex bourbon barrels som byggs om till 480 liters Puncheon.

Edit: whiskystore hann före :P

Redigerad av Kimball

Förtydligande: Cherry betyder körsbär och har ingenting med Sherry att göra som görs på vindruvor. Det är fat som det legat sherry på som whisky lagras i. Faten måste vara av ek för att det skall få heta whisky, dvs det går inte med kärsbärsträ. :)

• Like 1

Förtydligande: Cherry betyder körsbär och har ingenting med Sherry att göra som görs på vindruvor. Det är fat som det legat sherry på som whisky lagras i. Faten måste vara av ek för att det skall få heta whisky, dvs det går inte med kärsbärsträ.

Det var jag som stavade fel, :blush: Menade förstås Sherry. läste nånstans att det stod sherry puncheon. men det är alltså ett mindre fat.

Det var jag som stavade fel,  :blush: Menade förstås Sherry. läste nånstans att det stod sherry puncheon. men det är alltså ett mindre fat.

Du behöver inte ta åt dig, ser detta rätt ofta och ville mest i allmänt upplysningssyfte påpeka detta :)

Comus, det är riktigt, de använder American White oak ex. bourbon barrels som rivs och byggs om till större puncheon fat som i sin tur behandlas med sherry innan fyllning.

Vet vi nån ålder på dessa Yamazakis? läste att sherry cask var typ minst 15år men det spelar kanske mindre roll var bara nyfiken.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...