Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Inte riktigt rätt än. Och fråga nr. 2 gällde alltså Springbank's egen whisky, inte fat som de förvarar åt andra, för att förtydliga.

Har jag fel på alltihop eller bara åldern på deras whisky i lager?

De hade bara lite 8-årig whisky kvar när deras galne försäljningschef hade vräkt ut en massa ordrar på 21-åringar och det var väl för en 7-8 år sedan så idag kanske deras whisky är 16 år.

Har jag fel på alltihop eller bara åldern på deras whisky i lager?

De hade bara lite 8-årig whisky kvar när deras galne försäljningschef hade vräkt ut en massa ordrar på 21-åringar och det var väl för en 7-8 år sedan så idag kanske deras whisky är 16 år.

Fel på båda jo, men åldern är ganska nära.

Då var alltså inte 16 år rätt heller.

Du säger jag 17 år, för det vatr väl 2010 eller 2011 som var första året de skulle ha 21 årig whisky o lager igen.

Vad A, B och C står för har jag ingen aning om.

Bokstäverna har inget med ålder eller fattyp eller om det är nya eller första/andra refill och heller inte whiskytyp. Men vad det kan vara ?? ingen aning.

Bokstäverna står i mitten till höger på fatens lock.

mpict2621.jpg

Som exempel

Då var alltså inte 16 år rätt heller.

Du säger jag 17 år, för det vatr väl 2010 eller 2011 som var första året de skulle ha 21 årig whisky o lager igen.

Vad A, B och C står för har jag ingen aning om.

Och 17 år är rätt svar!

Bokstäverna har inget med ålder eller fattyp eller om det är nya eller första/andra refill och heller inte whiskytyp. Men vad det kan vara ?? ingen aning.

Enligt vad guiden där berättade åt oss så har det just att göra med om det är nya eller första/andra refill. Det här blev vi informerade om att det betyder:

A: First fill cask

B: 1st refill

C: 2nd refill

Var kanske lite väl snabb att avslöja de rätta svarena där, men det där var min info iaf.

Redigerad av ronnie

Var kanske lite väl snabb att avslöja de rätta svarena där, men det där var min info iaf.

Nu hann jag ju inte titta efter svaret eller läsa frågan. :mellow:

Lägg in fler frågor som man kan leta efter svaret på i kväll! :)

Redigerad av Martin-std

Och 17 år är rätt svar!

Enligt vad guiden där berättade åt oss så har det just att göra med om det är nya eller första/andra refill. Det här blev vi informerade om att det betyder:

Normalt så använder man färgen på locket för att tala om hur många gånger fatet har varit fyllt tidigare. Det var därför som jag skippade det alternativet med tanke på bilden jag visade.

Och 17 år är rätt svar!

Otroligt!

Är verkligen 17 år rätt svar??

Jag menar, med tanke på att de nyligen släppt både en 25 årig och en 32 åring.

Var det de sista "gamla" faten i Sringbanks ägo?

Otroligt!

Är verkligen 17 år rätt svar??

Jag menar, med tanke på att de nyligen släppt både en 25 årig och en 32 åring.

Var det de sista "gamla" faten i Sringbanks ägo?

Det var inte fat som Springbank själva ägde. Det var fat som de köpte in från Douglas Laing.

Ny fråga.

Svenskt korn kan vara användbart och används till viss del vid whiskyframställning i Skottland. Vad har t.ex. Etu-kornet för fördel gentemot skotskt korn och vad innebär det för whiskyproduktionen?

Ny fråga.

Svenskt korn kan vara användbart och används till viss del vid whiskyframställning i Skottland. Vad har t.ex. Etu-kornet för fördel gentemot skotskt korn och vad innebär det för whiskyproduktionen?

Att det håller hög kvalite och hög enzymhalt. och att det har mindre sjukdommar än det som odlas i andra delar av europa!

Ny fråga.

Är kanske mer ekonomiskt

Ojoj det där med korn är inte enkelt att svara på.

Frågar du vissa inom industrin så funkar det smakmässigt med vilket korn som helst, det är viktigare att utbytet är bra. Kornet skall ge så mycket alkohol per ton som möjligt.

Vissa andra anser att kornsort och tom odlingsätt och även odlingsplats har stor betydelse för smaken.

Jag håller med den sista gruppen. Om inte kornet kan sätta smak på whiskyn så borde ju inte helelr sättet man behandlar kornet på (rökning) sätta nån smak heller.

Just ETU korn ahr jag dock inte hört talas om, men jag skulle kunna gissa.

Det kornet ger ett högre utbyte och kommer att bli den nya storsäljaren.

Bra svarat alla 3!

Svenskt korn används i skotsk grainwhisky. Det är mer motståndskraftigt mot sjukdomar, håller hög kvalitet samt har högre enzymhalt än traditionellt skotskt korn. Den höga enzymhalten gör att det går åt mindre korn för att få fram jäsbar vört, vilket leder till högre avkastning. Trots att det svenska kornet är dyrare per kilo korn så lönar det sig eftersom det går åt mindre för att få fram jäsbar vört.

Det kan tilläggas att i skotsk maltwhisky används enligt tradition endast skotskt korn.

Redigerad av Martin-std

Tack. jag kan lägga ut texten lite mer om nån är intresserad. I så fall i en ny tråd.

Varför inte i FAQ:en?

Varför inte i FAQ:en?

Ok. Jag fixar det om ett par dar. Hinner inte ikväll och vill inte skriva det från jobbet.

Ett par destillerier gör något som kallas "alligator skin". Vad är det? Och vilka gör det?

När bourbondestillerier har monterat sina fat utan att locket och botten monterats så bränner de dem på insidan under en kort stund. Hur lång tid de bränner dem beror på hur mycket de vill att fatet ska förkolna på insidan. Den högsta förkolningsgraden #4 kallas även "alligator-skin" pga att faten (med lite fantasi) ser ut som ett sådant på insidan efter att det bränts så hårt.

Några destillerier som kör med "alligator skin" är väl Jim Beam och Wild Turkey?

Efter det uttömmande svaret om krokodilskinnet så kommer här en fråga av lite annan natur.

Kilchoman sparkade som bekant igång sin panna i juni 2005....det var första gången ett destilleri öppnades på Islay sedan ----- då ---------- såg dagens ljus.

Fråga A: När

Fråga B: Vilket destilleri

Efter det uttömmande svaret om krokodilskinnet så kommer här en fråga av lite annan natur.

Kilchoman sparkade som bekant igång sin panna i juni 2005....det var första gången ett destilleri öppnades på Islay sedan ----- då ---------- såg dagens ljus.

Fråga A: När

Fråga B: Vilket destilleri

A: 1881

B: Bruichladdich

Näpp, ....fel :) Bättre bud?

Även Bunnahabhain startade 1881, men produktionen kom inte igång inte förrän 1883.

Även Bunnahabhain startade 1881, men produktionen kom inte igång inte förrän 1883.

Bom igen...du missar med 25 år :)

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...