Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Bom igen...du missar med 25 år :)

Jag förstår nu att du även avser sådana destillerier som är nedlagda så då får det bli:

A: 1908 (nedlagt 1960)

B: Malt Mill (som för övrigt använde lokaler från ett nedlagt destilleri som byggts 1816)

Malt Mill Distillery hade för övrigt en intressant historia om "drabbningarna" mellan Peter Mackie (grundaren av Malt Mill) och Laphroig.

Är det tredje gången gillt? :unsure:

Jag förstår nu att du även avser sådana destillerier som är nedlagda så då får det bli:

A: 1908 (nedlagt 1960)

B: Malt Mill (som för övrigt använde lokaler från ett nedlagt destilleri som byggts 1816)

Malt Mill Distillery hade för övrigt en intressant historia om "drabbningarna" mellan Peter Mackie (grundaren av Malt Mill) och Laphroig.

Är det tredje gången gillt? :unsure:

Korrekt....där satt den, visst var den lite ful?

Korrekt....där satt den, visst var den lite ful?

Det var en (f)kul fråga. :lol:

För er som inte vet något om Malt Mill Distillery kan det sägas att historien börjar med att Laphroigs föreståndare systrarna Catherine och Isabella Johnston tyckte att whiskyn de tillverkade inte sålde bra nog. Till saken hör att den handelsagent de anlitade som var J.L. Mackie & co i Glasgow även ägde Lagavulin. Samarbetet med Mackie avbröts på grund av den dåliga försäljningen 1907.

Peter Mackie blev då hämndlysten. Bland annat stoppade han stora stenar i vattnet för Laphroigs processvattenkälla för att leda vattnet i en annan riktning. Detta blev han dömd i domstol för att ha gjort och tvingades återställa källan. Han beslutade sig då för att starta Malt Mill med vatten från samma vattentäkt och likadana kittelpannor som hos Laphroig. Den whiskyn skulle han sedan sälja billigt till fastlandet och på så vis konkurrera ut Laphroig. Han lockade även över bryggmästaren från Laphroig och startade tillverkningen. Det han kunde konstatera när han testade whiskyn var att den var god. Lika kul för honom var dock inte att whiskyn inte fått samma smak som Laphroig.

Malt Mill lades ner 1960. Lagavulin byggde sedan ut och införlivade den mark där där Malt Mill låg. Kittelpannorna från Malt Mill användes fram till 1969 i tillverkningen av Lagavulins maltwhisky.

Det var en (f)kul fråga. :lol:

För er som inte vet något om Malt Mill Distillery kan det sägas att historien börjar med att Laphroigs föreståndare systrarna Catherine och Isabella Johnston tyckte att whiskyn de tillverkade inte sålde bra nog. Till saken hör att den handelsagent de anlitade som var J.L. Mackie & co i Glasgow även ägde Lagavulin. Samarbetet med Mackie avbröts på grund av den dåliga försäljningen 1907.

Peter Mackie blev då hämndlysten. Bland annat stoppade han stora stenar i vattnet för Laphroigs processvattenkälla för att leda vattnet i en annan riktning. Detta blev han dömd i domstol för att ha gjort och tvingades återställa källan. Han beslutade sig då för att starta Malt Mill med vatten från samma vattentäkt och likadana kittelpannor som hos Laphroig. Den whiskyn skulle han sedan sälja billigt till fastlandet och på så vis konkurrera ut Laphroig. Han lockade även över bryggmästaren från Laphroig och startade tillverkningen. Det han kunde konstatera när han testade whiskyn var att den var god. Lika kul för honom var dock inte att whiskyn inte fått samma smak som Laphroig.

Malt Mill lades ner 1960. Lagavulin byggde sedan ut och införlivade den mark där där Malt Mill låg. Kittelpannorna från Malt Mill användes fram till 1969 i tillverkningen av Lagavulins maltwhisky.

Tack Martin ! Man lär så länge man har en lever.

Det lär finnas en enda flaska new make kvar av Malt Mill inlåst på Lagavulins dist managers kontor. När den förre managern Donald Renwick var här i klubben för nån månad sedan berättade han att han för några år sedan fick besök av en italiensk entusiast som tvunget ville se flaskan, hålla i den och fotografera den. Han tyckte det verkade skumt med lät honom göra det. Några månader senare dök en Malt Mill upp till försäljning i Italien.

Själv har jag några flak på vinden, känns som det kan vara värt att skicka ut dem på marknaden snart.

Ett känt uttryck är:

"Rome was built on seven hills, but Dufftown was built on seven stills". (alternativt "Rome was built on seven hills, Dufftown stands on seven stills")

A. Vilka sju destillerier avsågs när sloganen myntades?

B. Ungefär när var det som denna slogan myntades?

Här ligger väl en gravad hund kan man misstanka, men pannorna bör väl vara

Pittyvaich, Dufftown, Mortlach, Glendullan, Glenfiddich, Balvenie och Convalmore. 

När myntades talesättet... inte en susning....men det känns som om 1976 är en bra gissning

Pittyvaich, Dufftown, Mortlach, Glendullan, Glenfiddich, Balvenie och Convalmore.

När myntades talesättet... inte en susning....men det känns som om 1976 är en bra gissning

Ja, det var något tidigare i historien som detta uttrycket myntades, vilket gör att en av de du svarat ska bort och ersättas av en annan.

Ja, det var något tidigare i historien som detta uttrycket myntades, vilket gör att en av de du svarat ska bort och ersättas av en annan.

Kan det vara Convalmore som ska bort :unsure: och att det således rör sig om:

Pittyvaich, Dufftown, Mortlach, Glendullan, Glenfiddich, Balvenie och Kininvie?

Nu var jag för trög igen! :lol: Jag hittade ochså dom 7! Men 15 min försent! :( Nått årtal hittarjag inte alls.

Nope! Ur denna skara ska 2 bort från ursprungsuppställningen.

Detta är dock de sju som det är idag. Så delvis rätt.

Lite ledtrådar...

A. På frågan om vilka destillerier som avsågs när uttrycket myntades så ska Pittyvaich bort från Hasses svar ovan och ersättas av ett nu nedlagt destilleri.

B. När uttrycket myntades (aktuellt årtionde) framgår ganska klart om ni får fram destilleriet som saknas.

Lite ledtrådar...

A. På frågan om vilka destillerier som avsågs när uttrycket myntades så ska Pittyvaich bort från Hasses svar ovan och ersättas av ett nu nedlagt destilleri.

B. När uttrycket myntades (aktuellt årtionde) framgår ganska klart om ni får fram destilleriet som saknas.

På fråga A: svarar vi vet inte

På fråga B: svarar vi kan inte

Men Växjö särskola vill ändå gissa: Hur är det Allt-á-Bhainne, räknas inte det till Dufftownpannorna? Men det är ju i drift igen efter några år i malpåsen.

På fråga A: svarar vi vet inte

På fråga B: svarar vi kan inte

Men Växjö särskola vill ändå gissa: Hur är det med Allt-á-Bhainne, räknas inte det till Dufftownpannorna? Men det är ju i drift igen efter några år i malpåsen.

Skam den som ger sig.....istället för att slå in presenter till vackra hustruns födelsedag i morron så fastnade jag i sängen med Ellsberger istället - bra karl! han vet vad en man vill ha. Och ser man på :)

Parkmore Distillery 1894- 1931

Begreppet borde alltså myntats på 1890-talet då även Balvenie, Convalmore, Dufftown och Glendullan grundades.

Nu sover Herr Nilsson gott :)

Redigerad av MacNilsson

Här kommer en ny tankenöt som ni kan fundera på:

Octomore har fått sitt namn efter ett sedan länge nedlagt destilleri i Port Charlott. Det finns åtminstone ytterligare fem buteljeringar på marknaden som är uppkallade efter saligen avsomnade pannor. Vilka kan detta vara?

Snabbast till fem vinner en färgstereo

Skam den som ger sig.....istället för att slå in presenter till vackra hustruns födelsedag i morron så fastnade jag i sängen med Ellsberger istället - bra karl! han vet vad en man vill ha. Och ser man på :)

Parkmore Distillery 1894- 1931

Begreppet borde alltså myntats på 1890-talet då även Balvenie, Convalmore, Dufftown och Glendullan grundades.

Nu sover Herr Nilsson gott :)

Helt korrekt Hasse. Uttrycket myntades under 1890-talet när Dufftowns storhetstid började och fem destillerier uppfördes.

Pannorna som då avsågs var:

Mortlach (1823),

Glenfiddich (1887),

Balvenie (1892),

Convalmore (1893-1985),

Parkmore (1894-1931),

Dufftown (1896) och

Glendullan (1897)

Pittyvaich uppfördes 1975 och Kininvie 1992 så under några år (1931-1975 och 1985-1992) stod inte Duffmore på seven stills, men sedan 1992 är uttrycket aktuellt igen.

Hoppas att du hade en god natts sömn samt att du hinner slå in presenterna innan uppvaktningen, Hasse. Du får hälsa och gratulera från den som störde din uppladdning inför hennes födelsedag. ;)

Här kommer en ny tankenöt som ni kan fundera på:

Octomore har fått sitt namn efter ett sedan länge nedlagt destilleri i Port Charlott. Det finns åtminstone ytterligare fem buteljeringar på marknaden som är uppkallade efter saligen avsomnade pannor. Vilka kan detta vara?

Snabbast till fem vinner en färgstereo

Det är fusk att kopmma med såna utmaningar när man sitter på jobbet och inte kan checka litteraturen

Det är fusk att kopmma med såna utmaningar när man sitter på jobbet och inte kan checka litteraturen

Håller helt klart med per! ;)

Håller helt klart med per! ;)

Lite tidsfördriv måste man ju ha på jobbet också, annars somnar man ju bara.....ganska enkel fråga....en ledtråd: jag är helt övertygad om att gamle Bullie har varit på två av dem i veckan.

Lite tidsfördriv måste man ju ha på jobbet också, annars somnar man ju bara.....ganska enkel fråga....en ledtråd: jag är helt övertygad om att gamle Bullie har varit på två av dem i veckan.

Här kommer en gissning.

- Hazelburn

- Longrow? (i och för sig i en annan byggnad)

- BenWyvis

- Glengyle

- Port Charlotte

- Speyside

Här kommer en gissning.

- Hazelburn

- Longrow? (i och för sig i en annan byggnad)

- BenWyvis

- Glengyle

- Port Charlotte

- Speyside

Hyffsad gissning.....

Hazelburn och Longrow var båda Campbeltown-destillerier och är numera varumärken hos Springbank. Korrekt.

Ben Wyvis, är vad jag vet bara Ben Wyvis, grymt svår att pricka av för övrigt.

Nystartade Glengyle producerar en whisky som heter Kilkerran, men ingenting under bolagsnamnet, som förvisso är taget efter ett gammalt nedlagt destilleri.

Port Charlotte gör mig tveksam, har det funnits ett destilleri under det namnet, trodde det bara var byn.

Speyside är ju ett dsitrikt och inget som jag räknar som minnesnamn över ett destilleri.

Jag ger rätt för

Hazelburn

Longrow

hade tänkt mig några andra namn..... :)

Hyffsad gissning.....

Hazelburn och Longrow var båda Campbeltown-destillerier och är numera varumärken hos Springbank. Korrekt.

Ben Wyvis, är vad jag vet bara Ben Wyvis, grymt svår att pricka av för övrigt.

Nystartade Glengyle producerar en whisky som heter Kilkerran, men ingenting under bolagsnamnet, som förvisso är taget efter ett gammalt nedlagt destilleri.

Port Charlotte gör mig tveksam, har det funnits ett destilleri under det namnet, trodde det bara var byn.

Speyside är ju ett dsitrikt och inget som jag räknar som minnesnamn över ett destilleri.

Jag ger rätt för

Hazelburn

Longrow

hade tänkt mig några andra namn..... :)

Det finns en buteljering under namnet Glen Gyle.

Det är på grund av det som Glengyle kommer att kalla sin whisky för Kilkerran.

Benwyvis finns att få tag på men är mycket dyr. Uppemot en 15.000 kan man få betala för en flaska.

Dock har vi en sådan i Smads lager för provningen i december.

Redigerad av Per Eriksson

Det finns en buteljering under namnet Glen Gyle.

Det är på grund av det som Glengyle kommer att kalla sin whisky för Kilkerran.

Benwyvis finns att få tag på men är mycket dyr. Uppemot en 15.000 kan man få betala för en flaska.

Dock har vi en sådan i Smads lager för provningen i december.

Tack för ny kunskap

Då sätter vi rätt för

Hazelburn

Longrow

Glengyle

Här kommer en fråga från småland! Vilka destelerier andvänder svenska korkar från Elfverson och co. Det är fyra st jag söker,det är nog en liten lagom svår fråga in matchen heja sverige! :D

Jag har för mig att det svenska företaget levererar de allra flesta korkarna till whiskyindustrin, till långt mer än 4 destillerier vill säga.

Jag har för mig att det svenska företaget levererar de allra flesta korkarna till whiskyindustrin, till långt mer än 4 destillerier vill säga.

Ja det är nog möjligt det kanske :blink: inte var nån bra fråga då!

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...