Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Här kommer en gissning till The Glenlivet 1774

Det detstilleri jag söker än än äldre :)

Det detstilleri jag söker än än äldre :)

Jag ger mig inte här kommer en gissning till Littlemill 1772? :blush:

:lol: helt rätt! :D

:lol: helt rätt! :D

Littlemill är väl nerlagt? Då kan det väl inte vara det äldsta? ;)

Littlemill är väl nerlagt? Då kan det väl inte vara det äldsta? ;)

Inte bara nerlagt.... Destilleriet brann upp för ett par år sedan.

Från början hette detta destelleri Strathspey, vad heter destelleriet idag? :unsure:

Från början hette detta destelleri Strathspey, vad heter destelleriet idag? :unsure:

Dalwhinnie döptes om från Strathspey till Dalwhinnie 1905.

kan det vara Dalwhinnie

kan det vara Dalwhinnie

Yes! Den var tydligen väl lätt du får komma med ny fråga som är lite klurigare! :)

På tal om gamla namn på destillerier kontrar jag snabbt men en lätt enkel liten fråga.

Vilket destilleri har kallats för Hosh Destillery?

På tal om gamla namn på destillerier kontrar jag snabbt men en lätt enkel liten fråga.

Vilket destilleri har kallats för Hosh Destillery?

Glenturret? :blush:

Att få reda på hur stor kapacitet ett destilleri har är inte så svårt. Det står i de flesta whisky böcker. Men det kan vara lite knivigare att få reda på hur mycket de kör för tillfället.

Så min fråga är hur mycket tillverkar Benromach nu, per dag eller vecka ?

Att få reda på hur stor kapacitet ett destilleri har är inte så svårt. Det står i de flesta whisky böcker. Men det kan vara lite knivigare att få reda på hur mycket de kör för tillfället.

Så min fråga är hur mycket tillverkar Benromach nu, per dag eller vecka ?

Enligt deras hemsida så producerar de just nu 150,000 - 250,000 liter alkohol per år.

Enligt deras hemsida så producerar de just nu 150,000 - 250,000 liter alkohol per år.

Vid närmare eftertanke, framförallt på grund av hur frågan är ställd så skulle det inte förvåna mig om de just nu inte producerar någon soppa alls.

Benromach har ju ett par ganska små pannor, en körning ger ca 1000 liter alkohol. Med andra ord så gör man normalt 3-5 destilleringar per vecka.

Nu är det många destillerier som har problem med vattenförsörjningen. Det har (hur konstigt det än låter) regnat för lite i Skottland sista tiden. Och det är säkert också ont om vatten i Romach hills.

Glenturret? :blush:

RÄTT!!!

Orsak till första namnet samt namnbytet vore upplysande.

Vid närmare eftertanke, framförallt på grund av hur frågan är ställd så skulle det inte förvåna mig om de just nu inte producerar någon soppa alls.

Benromach har ju ett par ganska små pannor, en körning ger ca 1000 liter alkohol. Med andra ord så gör man normalt 3-5 destilleringar per vecka.

Nu är det många destillerier som har problem med vattenförsörjningen. Det har (hur konstigt det än låter) regnat för lite i Skottland sista tiden. Och det är säkert också ont om vatten i Romach hills.

Helt korrekt. De kör en sats om dagen. Och fyller den på fat på fredagarna.

Orsak till första namnet samt namnbytet vore upplysande.

Destilleriet grundades först som ett litet gårdsdestilleri med namnet Hosh distillery. Det var ett gäng smugglare som startade destilleriet, så det är ett ytterst inofficiellt årtal som anges som destilleriets födelse år,1715.

Officiellt anges året 1775 som datum.Kring 1715 fanns det 11 illegala destillerier i trakten och fem av dessa låg på det nuvarade destilleri området. Platsen var ypperlig för illegal bränning. På ömsom sida om destilleriet kunde man, från kullar, spana efter annalkande skattmasar.

1717 byggdes ytterligare ett destilleri upp. 1826 fick detta destilleri sitt namn, Glenturret distillery. Detta destilleri lades ner 1852. 1875 övertog Hosh destillery namnet Glenturret.

Dags för ännu en fråga!

Jag tänker på ett destilleri som en gång skulle göra en maltwhisky uppkallad efter pölen som försåg destilleriet med vatten. Den som gjorde mallen för fatmärkningen stavade lite fel, så faten och sedemera whiskyn fick heta något annat.

Vilket destilleri tänker jag på och vad heter whiskyn resp. vattenkällan?

Dags för ännu en fråga!

Jag tänker på ett destilleri som en gång skulle göra en maltwhisky uppkallad efter pölen som försåg destilleriet med vatten. Den som gjorde mallen för fatmärkningen stavade lite fel, så faten och sedemera whiskyn fick heta något annat.

Vilket destilleri tänker jag på och vad heter whiskyn resp. vattenkällan?

Glen Flagler/Killyloch och Lillyloch.

Glen Flagler/Killyloch och Lillyloch.

Jag får nog ge dig rätt för det svaret. Du är så väldigt nära det jag hade tänkt.

Killyloch och Lillyloch är helt korrekt!

Angående destilleriet så krävs nog en något längre förklaring:

Moffat destillery, byggt 1965 (även känt som Garnheath), var ursprungligen ett graindestilleri utanför Airdrie i Lowland.

På destilleriområdet byggdes Glen Flager distillery med 6 pannor samt ett destilleri till med (enligt The whisk(e)y treasure av Waloter Schobert) bara en panna!?

All annan utrustning delades av systerdestilleriet. Maltwhiskyn från detta lilla destilleri (eller kanske pannhus är en mer korrekt benämning) var aldrig tänkt att säljas, utan bara ingå i företagets blend. Vid första fatfyllningen gjorde man fel med bokstavsbrickorna och Whiskyn som skulle kallas Lillyloch efter vattenkällan blev istället Killyloch. Man höll fast vid detta Destilleriet kallades även Killyloch.

Så Killyloch är väl det lite luriga svaret jag var ute efter. Jag hade även godkänt Moffat eller Garnheath.

Glenflagler eller Glen Flagler är ju inte riktigt rätt med tanke på att dom har olika pot stills, men jag känner mig generös idag.

Då är det dags för en språklektion? Hur stavas följande Islay-destillerier på gaeliska, och vad betyer namnen?

• Ardbeg
  • Bowmore
  • Bruichladdich
  • Bunnahabhain
  • Caol Ila
  • Kilchoman
  • Lagavulin
  • Laphroaig
  • Port Ellen

Det bör kanske nämnas att jag inte alls kan gaeliska utan litar helt på mina referenser. Stavningen kan också ibland skilja sig åt.

[*]Ardbeg

[*]Bowmore

[*]Bruichladdich

[*]Bunnahabhain

[*]Caol Ila = Islaysundet

[*]Kilchoman

[*]Lagavulin = Sänkan vid kvarnen

[*]Laphroaig = Den vackra sänkan

[*]Port Ellen = Ellens hamn (Uppkallad efter Ramsays fru)

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...