Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Ja, det är riktigt att de står som producent i Systembolagets information, men vem lanserade denna whisky i Sverige, och via vilken importör?

Jag visste inte ens att den fanns i Sverige.

Jag visste inte ens att den fanns i Sverige.

Det gör den inte heller...

Systembolaget tog in den i februari 2000 och jag fick min första och enda flaska den 3:e april samma år.

Däremot vet jag inte när den försvann ur sortimentet, men det är ett bra tag sedan.

Jag ska klura lite på en ny fråga. Ni är ju så förbaskat duktiga, och många gånger är det allt för lätt att söka upp svaren på internet. <_<

Återkommer under dagen med en ny!

Okej, nu har jag en fråga åt er alla...

Ni känner säkert till Serendipity där man råkade blanda ihop gammal Ardbeg med ung Glen Moray.

Det var dock inte första gången det hände. En av malterna var tidigare inblandad i ett liknande misstag.

Man råkade blanda ihop ett fat av en väldigt ung whisky från ett destilleri med en batch 21 årig från ett annat.

Vad kallade man den whiskyn?

Okej, nu har jag en fråga åt er alla...

Ni känner säkert till Serendipity där man råkade blanda ihop gammal Ardbeg med ung Glen Moray.

Det var dock inte första gången det hände. En av malterna var tidigare inblandad i ett liknande misstag.

Man råkade blanda ihop ett fat av en väldigt ung whisky från ett destilleri med en batch 21 årig från ett annat.

Vad kallade man den whiskyn?

80/20

80/20

Guldstjärna Patrik!

Man hade tänkt att buteljera fem fat av en 21 årig Glen Moray, men något apskaft råkade blanda i en 3 årig whisky också. Eftersom man inte kunde skriva varesig 21 år eller Glen Moray single malt på flaskan så blev det namnet 80/20 efter blandningsförhållandet.

Din tur att hitta på något...

Man hade tänkt att buteljera fem fat av en 21 årig Glen Moray, men något apskaft råkade blanda i en 3 årig whisky också. Eftersom man inte kunde skriva varesig 21 år eller Glen Moray single malt på flaskan så blev det namnet 80/20 efter blandningsförhållandet.

Jag har läst att även den treåriga whiskyn var Glen Moray, men att den ändå såldes utan destillerinamn på flaskan.

Det är som sagt svårt att hitta på bra och kluriga frågor så jag sänker ribban en aning.

Vilket är det destilleri som har haft kortast livslängd (i modern tid)?

Glen Flagler 1965-1985?

Jag har läst att även den treåriga whiskyn var Glen Moray, men att den ändå såldes utan destillerinamn på flaskan.

Det är som sagt svårt att hitta på bra och kluriga frågor så jag sänker ribban en aning.

Skulle spontant gissa på Ladyburn

De som har haft kortast livslängd i modern tid är.

Glen Flagler 21 år (1964-1985)

Ben Wyvis 11 år (1965-1976)

Killyloch 11 år (1964-1975)

Men Laydyburn vinner med endats 9 år i drift från 1966 ill 1975.

Dock så av dessa är det Ladyburn som är enklast att få tag på och den billigaste.

Guldstjärna Patrik!

Vilken var den andra malten då? Kan vara kul att veta. Men det har kanske inte släppts information på?

Vilken var den andra malten då? Kan vara kul att veta. Men det har kanske inte släppts information på?

Jag har inte hittat varifrån det unga fatet kom ifrån.

Citat ur "Whisk(e)y Treasure: "They had to resort to doing without both an age statement and the name of the distillery."

Patrik hade däremot läst att även det unga fatet var en Glen Moray. Det är mycket möjligt att det stämmer, för jag har inget att sätta emot i det här fallet.

Jag har inte hittat varifrån det unga fatet kom ifrån.

Citat ur "Whisk(e)y Treasure: "They had to resort to doing without both an age statement and the name of the distillery."

Patrik hade däremot läst att även det unga fatet var en Glen Moray. Det är mycket möjligt att det stämmer, för jag har inget att sätta emot i det här fallet.

Jag tackar för infot Roger.

Med det citatet får det mig att tro att det kan vara Glenmorangie. De har en stenhård policy om att bara tappa sin whisky själva. De äger dessutom Glen Moray, så det finns nog fat av de båda (plus Ardbeg-fat) i alla de tre destilleriernas lagerhus, vilket kan medföra såna här 'misstag'.

(Glenmarangie blandar t o m i lite Glen Moray i alla de fat de säljer till blendindustrin, bara för att förhindra vidareförsäljning till IDP-branchen)

Såg nånstans igår när jag googlade efter svaret att det skulle vara en Glenmorangie, nu hittar jag inte tillbaka till källan, men det låter väl troligt.

80-20 finns för övrigt att köpa här för 90 pengar

http://www.world-wide-whisky.de/

kolla deras raritetsprislista....Nån som ska med till Berlin?

Det korrekta svaret är Ladyburn, så det var flera som hade rätt.

Angående "80/20" så tror jag att Glenmorangie nämns i sammanhanget enbart som ägare av Glen Moray och inte som maltwhisky. Jag är dock inte säker.

Jag provade att sitta ute på gräsmattan med datorn i knät men det är så himla ljust nu att man knappt ser något på skärmen.

Så för att inte tvinga folk att sitta inne och surfa efter svaret på nästa fråga så tar vi en jättelätt.

1995 kom det en Hollywoodfilm med samma namn som en skotsk whisky, vad hette den?

Jag provade att sitta ute på gräsmattan med datorn i knät men det är så himla ljust nu att man knappt ser något på skärmen.

Så för att inte tvinga folk att sitta inne och surfa efter svaret på nästa fråga så tar vi en jättelätt.

1995 kom det en Hollywoodfilm med samma namn som en skotsk whisky, vad hette den?

Gudars vilken knepig fråga. Det enda jag kan hitta är följande:

kortfilmen Union som då skulle ha samma namn som det gamla (stängt 1859) Campbeltown destilleriet Union distillery... :blink:

Det finns även en kortfilm producerad 1995 som heter Alchemy.

Eller kan det vara: Highlander; The last of the MacLeods?

Nä, jag ger upp...

Nä, nu vet jag!!! ROB ROY! Samma som Morrison Bowmore's blend!

Redigerad av Bullie

Stämmer bra det :) Lite annat skoj att veta är då att det även gjorts filmer med namn som

• Highland Park Blues (1998)
  • Scapa Flow (1930)
  • Connemara (1990)

Redigerad av frozeen

Gudars vilken knepig fråga. Det enda jag kan hitta är följande:

kortfilmen Union som då skulle ha samma namn som det gamla (stängt 1859) Campbeltown destilleriet Union distillery... :blink:

Det finns även en kortfilm producerad 1995 som heter Alchemy.

Eller kan det vara: Highlander; The last of the MacLeods?

Nä, jag ger upp...

Ja, du Bullie...

Ibland krånglar man till det i onödan ;)

Tänkte att det kanske var några som skulle leta efter en whisky som hette Braveheart :D

Visst var det Rob Roy jag var ute efter!

OK, har du någon ny fråga på lager?

Ja, du Bullie...

Ibland krånglar man till det i onödan ;)

Tänkte att det kanske var några som skulle leta efter en whisky som hette Braveheart :D

Visst var det Rob Roy jag var ute efter!

OK, har du någon ny fråga på lager?

Jo, varför göra det enkelt när man kan gå den lååånga vägen?

Jag ska klura ut en bra fråga till i kväll. :D

Jag tar chansen med en bildgåta.

post-57-1152015710_thumb.jpg

PÅ VILKET DESTILLERI ÄR DENNA BILD TAGEN ?

VAD VISAR DEN ?

VEMS KNÄ SKYMTAR I BILDENS UNDERKANT ?

Redigerad av Pontus

VAD VISAR DEN ?

Hi hi! :lol: jag vet! men ska låta andra gissa lite först!

VAD VISAR DEN ?

"KNÄ" ?

Är det inte Bullies....

;)

VAD VISAR DEN ?

Jag borde kunna det här, men är inte säker...

Med tanke på att den är lite sotig tyder på att det är något i närheten av en kölna.

Just det faktum att den fortfarande är sotig tyder på att det är ett destilleri som inte direkt putsar sönder sin utrustning....

Den himmelsblå färgen som skymtar under det vita färglagret ger mig oxså en ledtråd.

Jag gissar på Springbanks Malt bins.

Och Knät på bilden tillhör Bullies hjässa :D

post-57-1152043314_thumb.jpg

Rätt svar, Roger. Det är kanske inte så svårt när du själv var med när bilden togs.

Så din tur att ställa en ny fråga..

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...