Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Eftersom ingen lyckats gissa rätt så kommer här en liten ledtråd till.

Whisky med samma namn som destilleriet i fråga gick att köpa från ett annat destilleri för något år sedan.

Eftersom ingen lyckats gissa rätt så kommer här en liten ledtråd till.

Whisky med samma namn som destilleriet i fråga gick att köpa från ett annat destilleri för något år sedan.

Då gissar jag på Hazelburn. Herr Barnard har skrivit om de märkliga pannorna... :D

Varför skulle man tömma low wines recievern helt och skicka med de här otäcksheterna bara för att man destillerar tre ggr? Trickset är ju att man inte tömmer recievern helt vid fyllning av spritpannan och det måste väl bli samma sak antingen det är en intermediate still eller spirit still man fyller?

Har du någonsin hört att man skulle kassera en del från low wines recievern efter ett antal körningar?

Jag är skeptisk men saknar fakta.

Hittar du något så får du gärna delge det, för det här var intressant.

Då torde det vara ett numera nerlagt destilleri.

Adelphi kanske då det på senare tid har funnits adelphi whisky att köpa.

Då gissar jag på Hazelburn. Herr Barnard har skrivit om de märkliga pannorna... :D

Tataaaaa....!!!! (Trumpetfanfar)

post-568-1153164202_thumb.jpg

Så här såg det ut när Herr Barnard var på besök på Hazelburn.

Bra jobbat broder!

Din tur att komma med en klurig fråga.

Bra jobbat broder!

Din tur att komma med en klurig fråga.

Tackar tackar!

Men det var ju själve f-n, så svårt det är att komma på bra frågor. Nu har jag funderat i snart tre timmar och har inte kommit på ett skvatt, så därför överlåter jag åt frivillig att komma på någon vettig fråga.

(Skall väl villigt erkänna att jag kanske inte varit 100% koncentrerad i jakten på frågor...)

Eftersom ingen tog chansen, så har jag nu en fråga. Inte för svår.

Det talas alltid om vem som är störst, först, mest, minst osv så nu kommer en fråga som gäller en silvermedaljör. Vilket var det ANDRA maltdestilleriet att bli licenserat 1823 i Skottland?

Jag är ganska säker på att det skulle kunna vara Fettercairn :)

Redigerad av drygmasken

Jag är ganska säker på att det skulle kunna vara Fettercairn :)

Det tycker jag du skall vara. Helt rätt! :D (Källa: En massa böcker och hemsidor)

Kör hårt drygmasken. Frågan är din!

:) Ok, här kommer en fråga...

En man vid namn Dr Thomas Beeching har haft viss inverkan på whiskyn i skottland under en kort tidsperiod men även för all framtid.

När var detta och vad vad gjorde han?

Redigerad av drygmasken

:) Ok, här kommer en fråga...

En man vid namn Dr Thomas Beeching har haft viss inverkan på whiskyn i skottland under en kort tidsperiod.

När var detta och vad vad gjorde han?

Han avvecklade en stor del av järnvägsnätet i Skottland under 1960 talet vilket ledde till att många destillerier fick problem och en del fick stänga butiken.

Han avvecklade en stor del av järnvägsnätet i Skottland under 1960 talet vilket ledde till att många destillerier fick problem och en del fick stänga butiken.

Helt riktigt.

The Strathspey Railway.

The Royal Deeside Railway.

Kan någon nämna minst ett destilleri som fick stänga på grund av detta?

Redigerad av drygmasken

Detta låter lite märkligt... Jag hittar inga destillerier som klappade igen på 60-talet. Jag kan tänka mig att många destillerier fick det tuffare, och att långt senare (början av 80-talet) klappa ihop.

I det fallet kan jag tänka mig bl a Glenury Royal (Royal Deeside Railway) och Glen Mhor (Strathspey Railway)

Enligt den boken som jag tagit informationen från så uppger den att ett destilleri fick stänga.

Men jag hittar inte den informationen någon annanstans om detta destilleriet faktiskt när jag kolla närmare. :blush:

Har inte den boken framför mig nu, den finns hemma. Kan vara så att det fick stänga under en kortare tid då kanske. Få kolla upp när jag kommer hem ;)

När jag sökte efter svaret i går kväll så hittade jag ett destilleri som fick stänga på grund av järnvägen, men de öppnade senare verksamheten igen. Jag kommer bara inte ihåg vilket :blush:

Knockdhu fick tex stänga sin egen mältning på grund av att järnvägen försvann.

Fel, fel, fel, jag hadde så fel.

Va nog trött igår när jag läste in på små timmarna :blush:

Det destilleri som jag trodde stängt tillfälligt på grund av nedstängningar av järnväglinjer har inte alls stängt :P

Det vara bara att dom upphört att transportera sin kol och korn och fat in och whisky ut med järnvägen.

Men iaf enligt min bok skall det finnas destillerier som fick stänga på grund av detta, men kan va som Bullie skrev att det hände lite senare på grund av detta.

Det gör väl att min frågar är avklarad. Då jag inte känner till något destilleri :(

Igentligen är det väl Rogers tur för en fråga men jag tar mig friheten att fortsätta då jag redan "påbörjat" en fråga.

Destilleriet som jag sökte har alltså inte stängt men de hade dock ett eget lok som var döpt efter destilleriet.

Vet inte om det finns fler destillerier med egna lok, men detta lok skall fortfarande vara aktivt på Strathspey järnvägen. Någon som vet vad det heter och vilket destilleri?

(Ursäkta röran :blink: )

Redigerad av drygmasken

Enligt uppgift skall de ha två lok med destillerinamn:

Dailuaine och Balmenach, båda är dock ur trafik just nu och behöver renoveras.

Som kuriosa kan berättas att följande destillerier ligger i direkt anslutning till järnvägen och hade egna stationer när det begav sig på slutet av 1800-talet:

Dufftown

Craigellachie

Aberlour

Glen Keith

Knockando

Dailuaine

Redigerad av Bullie

Enligt uppgift skall de ha två lok med destillerinamn:

Dailuaine och Balmenach, båda är dock ur trafik just nu och behöver renoveras.

Helt rätt Dailuaine va det jag sökte :P

Min källa på frågan om neddragning på järnvägsfronten var

Helen Arthur's "The single malt whisky companion"

Och i den står det att det "ledde att små destillerier tvingades stänga"

Redigerad av drygmasken

Ja, Roger var den som klippte din ursprungliga fråga, så jag vill nog mena att Rogge-mannen står på tur för att ställa en av sina värstingfrågor. :D

Med bävan, och ändå nyfiket upprymda, så väntar vi på den!

Ja, Roger var den som klippte din ursprungliga fråga, så jag vill nog mena att Rogge-mannen står på tur för att ställa en av sina värstingfrågor. :D

Med bävan, och ändå nyfiket upprymda, så väntar vi på den!

Jag har varit utloggad en hel del idag, och imorgon tar jag barnen söderut på en tvådagars utflykt så det känns lite dumt att ställa en fråga nu eftersom jag inte kan kommentera inlämnade svar. Så Bullie, ta du en fråga så återkommer jag till helgen.

Jag har varit utloggad en hel del idag, och imorgon tar jag barnen söderut på en tvådagars utflykt så det känns lite dumt att ställa en fråga nu eftersom jag inte kan kommentera inlämnade svar. Så Bullie, ta du en fråga så återkommer jag till helgen.

Ok. Jag ska klura ut en vettig fråga (så gör jag någon nytta när jag sitter här på jobbet), så kan du ta semester ett tag. :D

Och har ni vägarna förbi Helsingborg så förväntar jag mig att du kommer upp på en fika.

Vi fortsätter med tåganknutna frågor. På sätt och vis... ;)

Vad jag vill veta är följande:

Vilket destilleri är jag ute efter, vad betyder namnet och vad hette det från början?

Här är ledtrådarna:

Byggt 1863 bredvid en järnväg just för att förenkla transporterna. Järnvägen byggdes 1859, och destilleriet fick en egen anslutningslinje.

Destilleriet hade från början ett annat namn då det senare namnet redan användes.

I maj 1877 så brann det våldsamt, men redan i oktober var destilleriet igång igen. Detta var dock inte den sista gången det skulle brinna här. I mitten av 1900-talet så var det dags för en katastrof igen.

Från början så trippeldestillerades deras whisky, men 1924 så övergick man till dubbeldestillering.

Lycka till. :D

Ta mig tusan, jag tror jag vet :blush:

Fick precis denna flaska levererad med ett gäng andra..

Sååå min gissning blir Banff.

Det bör väl vara Banff och "olyckan" i mitten av 1900-talet är väl den Tyska bombaren som felnavigerade och trodde att han bombade ett amunitionsupplag.

EDIT: 43 sekunder för sent :(

Redigerad av Bengt-Åke Olsson

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...