Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Hmmm... Det vet jag om några veckor när vi ska dit :)

Skulle jag gissa så är det klockan som slutar ringa om rummagern råkar stanna.

Det kände jag inte till att de hade, så det var inte det jag menade

Nu har jag fuskat lite och sökt på nätet...

...The condenser in this second still is a spiral-neck, which we believe is one of the few in use, if not the only one used in Scotland. It was the traditional way of producing condensers, but it is very costly to produce them in copper, so they are rare today.

Per, har du en bild på detta så får du gärna bifoga den. Hur skiljer den sig mot en classisk "worm"?

Nu har jag fuskat lite och sökt på nätet...

...The condenser in this second still is a spiral-neck, which we believe is one of the few in use, if not the only one used in Scotland. It was the traditional way of producing condensers, but it is very costly to produce them in copper, so they are rare today.

Per, har du en bild på detta så får du gärna bifoga den. Hur skiljer den sig mot en classisk "worm"?

Ingen aning om hur den skiljer sig från en vanlig worm som tex talisker använder på alla pannor. Spiral som spiral eller ?

Var hittade du det ?

Nej det var inte det jag tänkte på.

Kikar igenom mina Springbank bilder... Tror inte jag har nån närbild på deras kondensor.

Men jag har bilder på det jag är ute efter.

Hm de har kondensorerna utanför pannrummet och jag var aldrig bakom och kikade.

Var hittade du det ?

Nej det var inte det jag tänkte på.

Jag hittade det här

Hmmm. Du var inte nöjd med det svaret heller :unsure:

Hade det varit Springbanks utrustning i allmänhet så hade jag haft fler förslag, men nu kan jag inte komma på något mer som skulle vara unikt med en av pannorna.

Jag har aldrig varit där...

Kom på en sak till...

De använder både indirekt och direkt uppvärming av pannorna, men jag vet inte om det skulle vara så unikt.

De använder både indirekt och direkt uppvärming av pannorna, men jag vet inte om det skulle vara så unikt.

Ja, en panna är en klassisk mäskpanna som är uppvärmd både med interna ångrör men även med en direkt låga (en panna). Lågan under gör att de använder kedjemattor, 'rummagers', för att skrapa loss den karamellisering som blir av den direkta lågan.

Ok

Den ena av deras tre pannor wash pannan som är direkt eldad med gas, är inte svetsad utan skarvarna i plåtarna är nitade i gammal stil.

Ardbeg har oxå en nitad panna.

Ok

Den ena av deras tre pannor wash pannan som är direkt eldad med gas, är inte svetsad utan skarvarna i plåtarna är nitade i gammal stil.

Det går inte att svetsa koppar :blink: ! Slaglod är kanske rätt ord :rolleyes: .

Ja nitade pannor har jag sett på bilder av andra destilleriers pannor med.... :blush:

Men den kanske är nitad på något speciellt sätt?

Följdfråga. Vilket material är Springbanks kedjemattor, rummager, gjort av?

Den frågan kom upp på en av Aflodals VM-deltävlingar, men svaret kunde inte Henrik, så jag mailade Springbank för att ta reda på det.

Nån här som vet?

Det går inte att svetsa koppar :blink: ! Slaglod är kanske rätt ord :rolleyes: .

Visst går det att svetsa koppar:

http://www.brazing.com/techguide/procedure...per_welding.asp

Det normala materialet för kedjemattorna är koppar, men det luktar lite kuggfråga här. Själva rummagern är av gun metal eller mässing/brons.

Redigerad av Åke

Visst går det att svetsa koppar:

http://www.brazing.com/techguide/procedure...per_welding.asp

Det normala materialet för kedjemattorna är koppar, men det luktar lite kuggfråga här. Själva rummagern är av gun metal eller mässing/brons.

Där ser man, man lär sig nå´t nytt varje dag ;) .

Följdfråga. Vilket material är Springbanks kedjemattor, rummager, gjort av?

Den frågan kom upp på en av Aflodals VM-deltävlingar, men svaret kunde inte Henrik, så jag mailade Springbank för att ta reda på det.

Nån här som vet?

Hmmm.... Hur detaljerade ska vi vara här då?

Med tanke på att "the crown" (botten) på pannan är gjord av koppar så vore det väldigt konstigt om inte kedjemattan också var gjord av någon kopparlegering. Förmodligen en något mjukare legering än pannan, eftersom det är lättare att byta ut rummagern än bottenplåten på pannan.

Ska vi in på legeringsnivå så skulle jag kunna tänka mig att det är en inblandning av bly, tenn och lite zink.

Och beroende på proportionerna så har vi förmodligen fått blybrons eller tennbrons.

Som kuriosa så kan jag nämna att rummagern på Glenfiddich är gjord av 1/4" tråd (6.35mm) som är formade till ringar med en medeldiameter på 32mm.

I detalj vet jag inte. Jag fick svaret koppar av Springbank. Jag undrade om inte metoden med rummagern ger ett större slitage och att det innebar att pannan behövde bytas ut fortare och deras svar tyckte jag var underbart.

Visst sliter det mer på pannan, men vi är ett litet destilleri som inte kör produktion i stor skala. När pannan är sliten byter vi ut den.

Jahaja, här kommer en liten fråga av det enklare slaget.

Vilket maltwhiskydestilleri har de högsta pannorna i Skottland, och vad är det för typ av pannor?

Redigerad av Bullie

Kan det vara Ginpannor på Glenmorangie....

Kan det vara Ginpannor på Glenmorangie....

Helt rätt Roger! (Ändrade precis till maltwhisky, eftersom det var det jag syftade på)

Rogers tur att komma på en mysig fråga...

Redigerad av Bullie

Hoppsan... Jag glömde källan:

Per Ellsbergers bok 'Skotsk Whisky'. (Bl a, orkar inte rabbla fler...)

Pannorna är 5.14 meter höga, och de är begagnade gin-pannor. Vilket gindestilleri det är vet jag dock inte.. :blush:

Har för mig att Penderyn i Wales kokar i extremt höga pannor, och att de enkeldestillerar. Vill minnas att whiskyn är helt ok

Har för mig att Penderyn i Wales kokar i extremt höga pannor, och att de enkeldestillerar. Vill minnas att whiskyn är helt ok

Fast de har nyligen släppt en Madeira finish och den tyckte jag var avskyvärd. Penderyn alltså

I detalj vet jag inte. Jag fick svaret koppar av Springbank. Jag undrade om inte metoden med rummagern ger ett större slitage och att det innebar att pannan behövde bytas ut fortare och deras svar tyckte jag var underbart.

Visst sliter det mer på pannan, men vi är ett litet destilleri som inte kör produktion i stor skala. När pannan är sliten byter vi ut den.

Det är ren koppar kedjorna är gjorda av. Vi pratade om det när jag besökte kopparslagarna på Forsyths under min skottlandsresa.

Vi kan ta en till fråga om Springbanks pannor.

Jag vet inte om det är unikt för dem men de saknar nåt på pannorna som alla andra destillerier har, åtminstone dom jag har besökt. Vad är det de saknar ?

Redigerad av Per Eriksson

Det är ren koppar kedjorna är gjorda av. Vi pratade om det när jag besökte kopparslagarna på Forsyths under min skottlandsresa.

Vi kan ta en till fråga om Springbanks pannor.

Jag vet inte om det är unikt för dem men de saknar nåt på pannorna som alla andra destillerier har, åtminstone dom jag har besökt. Vad är det de saknar ?

En purifier kanske? Men det är det många destillerier som inte har... Eller kanske kontrollfönster på lowwine-pannan?

En purifier kanske? Men det är det många destillerier som inte har... Eller kanske kontrollfönster på lowwine-pannan?

De har ett kontroll fönster som de flesta andra.

Genom att själva pot still:en bearbetas med slag vid formningen, så härdar kopparen i den, så jag tror inte att det behövs någon mjukgörare i rummagermattorna.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...