Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Vild chansning.......... :D

Det handlar om det "första fatet" ja... Men var? Ganska kul om det för en gångs skull är en svår fråga för er experter :D

/Robban i Malmö

Chansar på att vi är på Bruichladdich och att det i så fall är Octomoren som ligger och vilar häri.

Ingen har gissat rätt ännu så länge. Ska kanske tillägga att jag smakat av denna :blush:

/R

Ingen har gissat rätt ännu så länge. Ska kanske tillägga att jag smakat av denna :blush:

/R

Arran? :blink:

Nu är det bara typ 115 kvar att gissa på :P

Nå, 115 är väl att ta i kanske? Vi har väl ca 10 att välja på, då det skulle vara rätt otroligt med att fat no.1 skulle finnas kvar på de äldre destillerierna.

De vi kan välja bland bör ju vara, om de är en skotsk destillatör:

Arran

Octomore (Bruichladdich)

Port Charlotte (Bruichladdich)

Kilchoman

Glen Gyle/Kilkerran

Speyside

Tullibardine (Om de möjligtvis gjort ett fat nr.1 efter öppnandet efter att ha varit 'mothballed')

Ardbeg (Om de möjligtvis gjort ett fat nr.1 efter öppnandet efter att ha varit 'mothballed')

I så fall skulle jag också gissa på Arran.

Nå, 115 är väl att ta i kanske? Vi har väl ca 10 att välja på, då det skulle vara rätt otroligt med att fat no.1 skulle finnas kvar på de äldre destillerierna.

De vi kan välja bland bör ju vara, om de är en skotsk destillatör:

Arran

Octomore (Bruichladdich)

Port Charlotte (Bruichladdich)

Kilchoman

Glen Gyle/Kilkerran

Speyside

Tullibardine (Om de möjligtvis gjort ett fat nr.1 efter öppnandet efter att ha varit 'mothballed')

Ardbeg (Om de möjligtvis gjort ett fat nr.1 efter öppnandet efter att ha varit 'mothballed')

I så fall skulle jag också gissa på Arran.

Ett av dessa är helt rätt. Naturligtvis är det väldigt svårt. Det är inte Arran. Säger jag året är det för lätt så jag nöjer mig men den ledtråden att min son föddes detta året och att jag gärna skulle vilja ha en flaska att ge till honom så småningom... :rolleyes: Kanske skulle han till och med låta mig smaka hehe...

Bilden nedan ger er en ledtråd till :)

Kilchoman1.jpg

/Robban i Malmö

Då vräker jag in tunga Port Charlotte. :D

Eftersom Arran, Octomore, Kilchoman eller Glen Gyle/Kilkerran var rätt... Och du har precis besökt Islay och Kintyre halvön...

Då vräker jag in tunga Port Charlotte. :D

Eftersom Arran, Octomore, Kilchoman eller Glen Gyle/Kilkerran var rätt... Och du har precis besökt Islay och Kintyre halvön...

Fel fel fel :D

Hehe! Äntligen satte jag dit er. :P

Det är faktiskt så att detta är Ardbegs första fat sedan återstarten 1997. Färgen luras lite och varför den målades vinröd vet jag inte men jag kan berätta att den var mycket god för att vara 9 år. Jag fick även smaka på det 6-åriga systerfatet till den Sherry Hogshead som gick i Young Uigeadail. Helt fantastisk för att vara så ung! Tur är ju det för utöver något fat från 1967 och ett par från 1975 så finns det ingen gammal Ardbeg kvar :(

/Robban i Malmö

Jag är väl skyldig en fråga men har ingen riktigt bra.

Men jag slänger ur mig en enklare dubbel fråga på morgonkvisten...

- Vad heter enzymet som förvandlar stärkelsen till malt-socker? :huh:

- Vad kallas den beläggning som man kan se på väggarna i lagerhusen där whiskyn lagras? :rolleyes:

Enzymet tror jag att det heter a-amylas, amyloglukosidas, som när det bryter ner stärkelsen i kornet skapar sockertypen maltos.

Det som täcker väggarna i lagerhusen är en typ av svamp som lever på alkoholångor. Den finns nästan uteslutande på destilleriernas områden. Men vad den heter vette tusan.

Redigerad av Bullie

Enzymet tror jag att det heter a-amylas, amyloglukosidas, som när det bryter ner stärkelsen i kornet skapar sockertypen maltos.

Helt riktigt ;)

Torula compniacensis richon är det latinska namnet på svampen...

Edit: Härefter så följde en diskussion om huruvida detta var rätt eller ej angående det latinska namnet och dess inverkan. Då det senare skapades en tråd om just detta så har inläggen från denna tråd flyttats dit.

Den tråden hittar ni HÄR!

Redigerad av Bullie

Torula compniacensis richon är det latinska namnet på svampen...

Oj, det är mer än jag vet.

Det namn jag var ute efter är mera en allmän benämning eller hur man skall säga :P

Oj, det är mer än jag vet.

Det namn jag var ute efter är mera en allmän benämning eller hur man skall säga :P

Angel's Breath?

Vi tar en halvenkel fråga. Ännu en med tåganknytning. ;)

Byggdes 1869. Fördubblade antalet pannor 1967.

Första destilleriet som effektivt använde tågtrafik att transportera sin whisky med.

Spritpannorna har ett unikt utseende med sina T-formade toppar istället för vanliga ?swan-necks?. Detta för att öka ?refluxen?.

Vilken klippa till destilleri tänker jag på och vad betyder namnet?

Tja det enkla isf skulle väl kunna vara cragganmore, men om vad det betyder vete f*n.

Du frågar alltid det juh! Jag måste verkligen pluga plugga plugga :o

Tja det enkla isf skulle väl kunna vara cragganmore, men om vad det betyder vete f*n.

Du frågar alltid det juh! Jag måste verkligen pluga plugga plugga :o

Du är rätt på det igen Helena. :D

Att försöka knäcka frågorna här i denna tråd är ett bra sätt att lära sig mer. Om man inte kunde det innan, så lär man sig en massa när man söker information till svaren eller försöker göra frågor.

Redigerad av Bullie

Nu vet jag!!!

BIG ROCK!! Stämmer det?

Shit, öppnar snart. Måste sluta med detta forum annars kommer mina gäster snart bli lidande..

Nu vet jag!!!

BIG ROCK!! Stämmer det?

Shit, öppnar snart. Måste sluta med detta forum annars kommer mina gäster snart bli lidande..

Den stora klippan är helt rätt... Såg du min fina 'hint' i frågan? ;)

10 minuter tog det att få ett riktigt svar... Måste fixa knepigare frågor...

Helenas tur att fixa fråga. :D

Redigerad av Bullie

Nå Helena, kommer det någon ny fråga som vi kan brottas med under natten? :)

Morning morning..Nu kör vi!

Att den mänskliga faktorn spelar stor roll när det gäller att nosa upp trevliga fat vet vi..

Men vad kallas det instrument som analyserar dofter?

Den engelska benämningen på detta instrument Tack :)

Aaarrgh! Har läst om detta i ett gammalt nummer av whiskymagazine och i två böcker, så nu sitter jag här och bläddrar frenetiskt i buntar med tidningar och högar med böcker. Men jag kan fasen inte hitta det. Det var t o m en bild av maskinjäkeln... Ful var den också...

Men jag gissar på Aroma spectrum brand analyzer... :lol:

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...