Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Nu när vi är inne på lite udda pannor så har jag en till under samma tema.

Jag frågade tidigare om Hazelburns konstiga halsar.

Det finns ett par destillerier som har en liknande konstruktion med en vattenkyld mantel runt halsen.

post-568-1153677370_thumb.jpg

Vad kallas denna anordning och vilka destillerier har den?

Det finns ett par destillerier som har en liknande konstruktion med en vattenkyld mantel runt halsen.

Jag vet inte vad de heter mer än som du beskriver, men två sådana varianter finns på Dalmore (den på bilden) och Fettercairn.

Tror den kallas cooling jacket eller water jacket.

Jag vet inte vad de heter mer än som du beskriver, men två sådana varianter finns på Dalmore (den på bilden) och Fettercairn.
Tror den kallas cooling jacket eller water jacket.

Den här var visst lite knepigare i och med att det nästan tog två timmar innan den blev besvarad. :)

Visst är det "water jacket", och den återfinns på Dalmore och Fettercairn.

Bravo!

Nu får ni allt slåss om vem som ska ta nästa fråga. ;)

Nu får ni allt slåss om vem som ska ta nästa fråga. ;)

Jag slåss ogärna, utan överlåter den till dig Bengt-Åke...

Ge oss en fråga nu... Jag måste ha något meningsfullt att fylla min arbetsdag med. :blush:

Efter gårdagens tvåpersonersrace mellan Roger och Ravelli, så vill jag vara med och leka igen. Hade massa annat för mig i går, så jag hann inte med alls... :D:rolleyes:

Ge oss en fråga nu... Jag måste ha något meningsfullt att fylla min arbetsdag med. :blush:

Efter gårdagens tvåpersonersrace mellan Roger och Ravelli, så vill jag vara med och leka igen. Hade massa annat för mig i går, så jag hann inte med alls... :D:rolleyes:

Ja håller med dig bullie! :)

Jag slåss ogärna, utan överlåter den till dig Bengt-Åke...

Jag är inte heller någon slagskämpe, men jag kan nog fixa en fråga.

Det är bara ett litet aber, jag har börjat jobba igen idag och har en del att stå i,

så ni får snällt vänta tills ikväll om jag ska stå för frågandet :rolleyes: .

Jag är inte heller någon slagskämpe, men jag kan nog fixa en fråga.

Det är bara ett litet aber, jag har börjat jobba igen idag och har en del att stå i,

så ni får snällt vänta tills ikväll om jag ska stå för frågandet :rolleyes: .

Jag fräck nog och tar en fråga i emellan har haft den liggande här ett tag ,är ju så kass på att hitta rätt svar före alla snabb tänkade brudar! :D Hur stor del av en av en flaska single malt består av smak ämnen? Och hur många smaker har man lyckas isolera på kemisk väg? Så du har nått att sysellsätta dig med bullie!

Hur stor del av en av en flaska single malt består av smak ämnen? Och hur många smaker har man lyckas isolera på kemisk väg?

Har för mig att det är ca 0,1 promille smakämne och att man har lyckats isolera ca 150 olika smakämnen på kemisk väg.

Har för mig att det är ca 0,1 promille smakämne och att man har lyckats isolera ca 150 olika smakämnen på kemisk väg.

Det var inte rikigt det svaret jag ville ha! Ialla fall inte som det står i min bok!

Redigerad av mejparn

Hur stor del av en av en flaska single malt består av smak ämnen? Och hur många smaker har man lyckas isolera på kemisk väg? Så du har nått att sysellsätta dig med bullie!

Jo, nog blir man sysselsatt alltid! :D

Jag tror nog att de smak och doftgivande delarna av en pava är ca 0.2%.

Jo, nog blir man sysselsatt alltid! :D

Jag tror nog att de smak och doftgivande delarna av en pava är ca 0.2%.

Rätt bullie 2 promille är inte mycket! 400 hundra smaker är däreemot mycket! Ny fråga nu bullie!

Rätt bullie 2 promille är inte mycket! 400 hundra smaker är däreemot mycket! Ny fråga nu bullie!

Vad heter boken du hittat denna information i mejparn? Alltid kul att kunna fördjupa sig mer.. ;)

Jag hinner ingen fråga just nu. Låter Benke köra sin ikväll istället.

Vad heter boken du hittat denna information i mejparn? Alltid kul att kunna fördjupa sig mer.. ;)

Jag hinner ingen fråga just nu. Låter Benke köra sin ikväll istället.

Per Ellsberger Allt om skotsk maltwhisky! Grym bok,väntar med spänning på nya upplagan! Köpte förresten en ny bok idag enkelmalt-och skotsk whisky kunde inte hålla mig den var så billig 80 kr! Så nu får man ut och plugga på lite mera! :)

O.K. äntligen hemma från jobbet (övertid första dagen efter semestern :( ).

Här kommer frågan:

När malten torkas i en kölna håller den från början ca 45% fuktighet.

Efter ett tag når man en kritisk punkt som kallas för "break point"

vad innebär detta?

O.K. äntligen hemma från jobbet (övertid första dagen efter semestern :( ).

Här kommer frågan:

När malten torkas i en kölna håller den från början ca 45% fuktighet.

Efter ett tag når man en kritisk punkt som kallas för "break point"

vad innebär detta?

Eftersom enzymerna är värmekänsliga vill man initialt inte värma upp malten för mycket utan bara tills dess att fukten på ytan värmts bort. Läs mer nedan:

"The aim of kilning is to arrest growth by drying the malt as quickly and uniformly as possible, with the moisture level typically 40 to 50 per cent at the beginning of the process. Taking care not to damage the heat-sensitive enzymes, the initial temperature is around 40 to 50°C. Once the grain reaches the 'break point', when the surface moisture has been driven off, the temperature is gradually increased to around 75°C. "

http://homedistiller.org/wash-grain.htm

/Robban i Malmö

Redigerad av rvh

Wow. frågan "levde" i hela 35 minuter :lol: .

Ja, Robban, det var just

when the surface moisture has been driven off
som jag var ute efter.

Din tur.

Wow. frågan "levde" i hela 35 minuter :lol: .

Ja, Robban, det var just som jag var ute efter.

Din tur.

:)

Det får bli en bildfråga till från mig då innan jag lyfter från soffan och slår upp en Balvenie 15.

Vad har byggnaden till vänster på bilden för relation till maltwhisky?

060724.jpg

/Robban i Malmö

Den föranledde en hel del detektivarbete, men jag tror att den tillhör Tobermory destilleri på Mull :unsure: .

Den föranledde en hel del detektivarbete, men jag tror att den tillhör Tobermory destilleri på Mull :unsure: .

Fel fel fel som Brasse sa... Utmärkt detiktivarbete, men fel likväl... Du är nära men ändå inte... Frågan kunde ställas som varför den INTE tillhör Tobermory Distillery? Och vad används den som?

Jag är lite nyfiken på var/hur du detiktivarbetat för att komma fram till det svar du gav?

/Robban i Malmö

Redigerad av rvh

Fel fel fel som Brasse sa... Utmärkt detiktivarbete, men fel likväl... Du är nära men ändå inte... Frågan kunde ställas som varför den INTE tillhör Tobermory Distillery? Och vad används den som?

Jag är lite nyfiken på var/hur du detiktivarbetat för att komma fram till det svar du gav?

/Robban i Malmö

Jag ger upp <_< det är för svårt....... Jag har aldrig varit i skottland än mindre på Mull :rolleyes: .

Detektivarbete är ju hemligt, det vet du väl :D .

Jag tror att det tidigare var ett lagerhus, men såldes av tidigare ägare och blev till lägenheter.

Jag ger upp <_< det är för svårt....... Jag har aldrig varit i skottland än mindre på Mull :rolleyes: .

Detektivarbete är ju hemligt, det vet du väl :D .

Jag tror att det tidigare var ett lagerhus, men såldes av tidigare ägare och blev till lägenheter.

Hehe... Svaret var inte så svårt egentligen fastän frågan nog kanske var väl svår. Helt rätt Roger! Tobermory tvingades sälja sina lagerlokaler under en period av dåliga tider och de är nu omvandlade till lägenheter. Detta innebär tyvärr också att allt som produceras på Tobermory på Mull numera lagras på fastlandet. :(

060724_2.jpg

/Robban i Malmö

Detta innebär tyvärr också att allt som produceras på Tobermory på Mull numera lagras på fastlandet. :(

Jag har läst att de änvänder Deanstons och Bunnahabhains lagerhus. Och i så fall ligger ju en del av faten på en ö.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...