Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

Genom att själva pot still:en bearbetas med slag vid formningen, så härdar kopparen i den, så jag tror inte att det behövs någon mjukgörare i rummagermattorna.

Helt korrekt.

Nå, för att förenkla det hela. Det krävs ett hårdare material i kedjorna om de ska pajja stillsen. Så länge kedjorna är av samma material eller i ett mjukare material (t ex en tenn-koppar förening) så har de inte samma utslitande påverkan som ett hårdare material skulle ha. Att man skulle använda bly i kedjorna tror jag inte skulle vara sannolikt med tanke på avfällning. Bly är duktigt giftigt.

Men detta ämne kanske är avslutat redan?

Men detta ämne kanske är avslutat redan?

Jo det är ren koppar som jag skrev ovan.

Den frågan därmed avslutad

Ingen som kan svara på min sista fråga om Springbank ?

I morgon kommer bildbevis.

Per, för att göra det hela lite roligare. Kan du inte lägga ut någon bild innan du kommer med det rätta svaret.

Själv hinner jag nog inte med att svara för grabben ska på fotbollsturnering och vi åker före kl 8 imorgon och är borta till efter lunch, men jag tänker på alla andra kluriga whiskynördar som säkert kan se vad som fattas på bilden.

Ganska nyfiken är jag ändå.

Om mäskpannan har synglas. Vad kan då fattas? Det är ju inte mer än manlucka, undertrycksventil och luftventil som normalt sitter på en pot still. Ja, och en skylt med volymen på pannan.

Per, för att göra det hela lite roligare. Kan du inte lägga ut någon bild innan du kommer med det rätta svaret.

Själv hinner jag nog inte med att svara för grabben ska på fotbollsturnering och vi åker före kl 8 imorgon och är borta till efter lunch, men jag tänker på alla andra kluriga whiskynördar som säkert kan se vad som fattas på bilden.

Ganska nyfiken är jag ändå.

Om mäskpannan har synglas. Vad kan då fattas? Det är ju inte mer än manlucka, undertrycksventil och luftventil som normalt sitter på en pot still. Ja, och en skylt med volymen på pannan.

Problemet är att det syns direkt på bilden.

sp.jpg

Pannorna sakna nämligen putsningen. Det påverkar inte smaken säjer man där så varför lägga pengar på det.

Redigerad av Per Eriksson

Dags för en whiskyfråga!

Hur många liter ren alkohol får man i regel ut ifrån 1 ton mältat korn?

Dags för en whiskyfråga!

Har för mig att det ligger på ca 400-500 liter. Beroende på hur de kör pannorna.

Det gick lite snabbt det där... <_<

Kanske var för lätt?

Nåja, 500 liter är nog att ta i.

Men 400 liter eller strax därunder är ett bra resultat.

Det gick lite snabbt det där... <_<

Kanske var för lätt?

Nåja, 500 liter är nog att ta i.

Men 400 liter eller strax därunder är ett bra resultat.

Det går åt en del korn när whisky skall tillverkas... :D

Satt faktiskt precis och tänkte på korn/malt och de enorma mängder som går åt varje år, när du postade frågan. Min svärfar arrenderar ut sin mark till odling, och vissa år är det just till korn för mältning.

Dags för en whiskyfråga!

Utbytet beror främst på vilken sorts korn man har, moderna sorter har utvecklats där man fått ner proteinhalt och upp mängen stärkelse. Det är dessutom bra att ha symetriska kärnor, när man ska automatisera mältningen.

Jag tror man får ut ca 415 l med Chariot, Optic ger ca 405 l, medans Golden Promise inte ger mer än 385 l...

Dags för en whiskyfråga!

Glenfarclas får ut 420 Liter

Glenfarclas får ut 420 Liter

420 liter låter högt med 2-radigt korn. Då har man lyckats fintrimma processen ordentligt.

Nu har jag en liten fråga åt er alla:

Det som t ex Laphroaig håller på med, när de använder quartercasks som slutlagring, är ju i sig ett expriment i att försöka få en kortare lagringstid för whiskyn. Och de är inte ensamma om det.

Men detta är inget nytt. Redan när Alfred Barnard genomförde sin omfattande resa till alla destillerier i UK under slutet av 1880-talet, så besökte han ett destilleri som genomförde sådana experiment. Detta destilleri hade en apparat som genom upphettning och högt tryck skulle göra whiskyn mogen som en tre-fyra årig whisky redan som nygjord. Frågan är alltså, vilket var destilleriet?

Nu har jag en liten fråga åt er alla:

Det som t ex Laphroaig håller på med, när de använder quartercasks som slutlagring, är ju i sig ett expriment i att försöka få en kortare lagringstid för whiskyn. Och de är inte ensamma om det.

Men detta är inget nytt. Redan när Alfred Barnard genomförde sin omfattande resa till alla destillerier i UK under slutet av 1880-talet, så besökte han ett destilleri som genomförde sådana experiment. Detta destilleri hade en apparat som genom upphettning och högt tryck skulle göra whiskyn mogen som en tre-fyra årig whisky redan som nygjord. Frågan är alltså, vilket var destilleriet?

Det är Ageing Apparatus på Yoker destilleriet. "This process is said to have the power of destroying the aldehyde or fieriness of new Whisky and converting it into a mature spirit of three to five years old"

Det är Ageing Apparatus på Yoker destilleriet. "This process is said to have the power of destroying the aldehyde or fieriness of new Whisky and converting it into a mature spirit of three to five years old"

Jag kanske ska tilläga att boken finns tillgänglig här: http://www.wormtub.com/alfred_barnard.php :blush:

/Ingela

Underbart Ingela! Helt korrekt och ett härligt utförligt svar.

Din tur att komma på en schysst fråga! :D

Nähä kom ingen därifrån så jag tar en till jag då.

Vilket destilleri har figurklippta buskar på gräsmattan utanför ?

Det kan kanske finnas fler men jag känner bara till ett.

Här är, mitt i alltihop, ett par länkar till en annan examination av whiskykunskap:

http://www.scientificsocieties.org/jib/pap...02-1309-004.pdf

http://www.scientificsocieties.org/jib/pap...G110_4_Exam.pdf

Rulla förbi bryggeridelen, som i och för sig också är intressant, till destilleriavdelningen.

Jag har ingen aning om vilket destilleri som avses, men Glen Grant har alltid haft en omtalad trädgård. Om de har figurklippta häckar vette tusan - det skulle ju inte förvåna mig - men de ska ha en massa ovanliga blommor där. :D

Hasse kan :)

Tormore har en potstill av buxbom utanför destilleriet....lite coolt att ha här hemma i trädgården, intill sin replik av Kildalton cross.

Hasse kan :)

Tormore har en potstill av buxbom utanför destilleriet....lite coolt att ha här hemma i trädgården, intill sin replik av Kildalton cross.

;) Underbart.... Det kunde du väl ha skrivit innan jag förnedrade mig med blomsterängar och myspysiga bakgårdar... :o:rolleyes:

(Ändrade inlägget lite... Lite för grovt för min egen smak.. ber om ursäkt.)

Redigerad av Bullie

Jag kontrar med en udda fråga. En av ostvärldens klassiker är Whiskycheddar, när och var föddes den?

För länge sedan, i hjärtat av Västergötland, mitt emellan bergen på Falbygden började en kreativ och idérik man att injicera whisky i cheddarosten, det var Falbygdens Osts grundare Folke Andersson. Folkes dotter Margareta studerade till sjuksköterska och provade under utbildningstiden olika sprutor. Folke fick en briljant idé, han började med hjälp av spruta injicera smaker i osten. Whiskyn visade sig vara perfekt för ändamålet. Osten smakade förträffligt och snart lagrades allt fler whiskyostar. Ostens goda smak och rykte spred sig snabbt. Ända sedan starten har det varit en självklarhet att endast använda de allra bästa råvarorna av ost och whisky. Under lagringstiden och får whiskyn ?dra? in i osten för att ge osten dess rätta karaktär.

Ok...Roger...tydligen för lätt för dig, jag som trodde jag skulle sätta dit dig med den. Tar du den här lika snabbt?

En medarbetare vid ett Highlanddestilleri kvalificerade sig på 1980-talet för en plats i Guniess rekordbok, vilken beaktningsvärd prestation låg bakom detta?

Ok...Roger...tydligen för lätt för dig, jag som trodde jag skulle sätta dit dig med den. Tar du den här lika snabbt?

En medarbetare vid ett Highlanddestilleri kvalificerade sig på 1980-talet för en plats i Guniess rekordbok, vilken beaktningsvärd prestation låg bakom detta?

Borde väl då vara "Towser", en katt på destilleriet Glenturret (tror jag att det var) som fångat 28 899 st möss! Katten blev 24 år gammal!

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...