Gå till innehåll
whiskyforum

Recommended Posts

"Under andra världskriget använde kanadensiska soldater Scapas jäskar för att bada i. "

http://www.whiskyguiden.se/islands/Scapa.html

Jäskar verkar poppis att bada i. Speciellt på Orkney. :)

... eller så hade min källa fel information.

Hmm... jag har för mig att flottisterna var lokaliserade vid Scapa Flow, en hamn, men att de badade i HP's jäskar... dvs, "poäng" till Bullie.

Hmm... jag har för mig att flottisterna var lokaliserade vid Scapa Flow, en hamn, men att de badade i HP's jäskar... dvs, "poäng" till Bullie.

Tog mig en "google" och ett uppslag på detta för att vara säker på att mitt minne inte lurade mig (igen :blush: ). HP bekräftas här: http://www.undiscoveredscotland.co.uk/usfe...y/washback.html, sämt även av Ellsberger...

Det är precis det jag lärt mig med. :blink: Både Kanadensare och Italienare. HP skriver vitt och brett om detta på deras hemsida.

Tog mig en "google" och ett uppslag på detta för att vara säker på att mitt minne inte lurade mig (igen :blush: ). HP bekräftas här: http://www.undiscoveredscotland.co.uk/usfe...y/washback.html, sämt även av Ellsberger...

Jag kollade också Ellsbergers bok samt Scapa och Highland Parks hemsidor. HP verkar vara det korrekta svaret på frågan.

Där blev man lurad av whiskyguiden.se. <_<

Jag kollade också Ellsbergers bok samt Scapa och Highland Parks hemsidor. HP verkar vara det korrekta svaret på frågan.

Där blev man lurad av whiskyguiden.se. <_<

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att även Scapas baljor huserade simmande soldater då det begav sig. Scapa ligger i princip intill hamnen i Scapa Flow där flottan var förlagd. HP kräver någon kilometers vandring up the hill men Scapas pooler låg bekvämt nära på andra sidan landgången. Det var för övrigt inte bara marinen som plaskade i karen, utan även invånarna i Kirkwall.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att även Scapas baljor huserade simmande soldater då det begav sig. Scapa ligger i princip intill hamnen i Scapa Flow där flottan var förlagd. HP kräver någon kilometers vandring up the hill men Scapas pooler låg bekvämt nära på andra sidan landgången. Det var för övrigt inte bara marinen som plaskade i karen, utan även invånarna i Kirkwall.

Med tanke på skottarnas devis "bra story framför total sanning" tror jag att svaret på frågan ligger i "de jäskar som låg närmast till hands". Troligen både HP och Scapa, beroende på vilka flottister det rörde sig om och när de var där...

Jag hann inte med att svara på förra frågan. Men här kommer en ny.

Vilket destilleri har kortaste tiden i mashtun och vilken tid är det ?

Det är ett stort och välkänt destilleri

Med tanke på var du har dina sympatier så borde det vara GF ;) Men svaret är nog mer mer klurigt än så, har just nu inte en aning. däremot vet jag att jag dricker Rosebank 1990, och jag mår som en gud

Mår toppen här med. Vet inte vad jag skall ha i nästa glas.

Men det är definitift inte en GF.

Svaret på nästa fråga är inte det heller GF. Den frågan handlar också om värst innan destillering.

Faktiskt inte säker, eftersom det finns en del motsträviga fakta, men jag gissar på:

Lägst - Macallan 5-6% (Fast vissa källor säger ca 7.5-8%)

Högst - Lagavulin 8.9%

Oj hoppsan, jag läste visst din fråga fel. Jag fattade det som att det var den wash med lägst alkoholstyrka du var ute efter när jag läste ditt förra inlägg.

Kortast fermentation? Inte den blekaste aning....

Jqag är fruktansvärt glad att det blev fart i den här trtråden.

Tyvärr är jag nu jäkligt full just nu och har inte de blekaste aniing om vilket detilleri det frågas om.

Det borde dock vara ett detislleri med väldikt hög produktion i en semi lauter mash tun.

Fasen, det är inte lätt det här. Kortast skulle kunna vara Bowmore som rusar igenom sin jäsning på ynka 48 timmar.

Kan man få någon ledtråd kanske??? :blush:

Redigerad av Bullie

Och glöm allt jag skrivit hittills om denna fråga... Jag har setat här och grubblat över tider i washbacksen.. Nä, jag har nog hällt i mig lite för mycket ikväll...

Har jag nu fattat frågan rätt: Vilket destilleri har den kortaste tiden som det tar från det att den malda malten blandas med hett vatten och tills det att det hamnar i jäskaren?

Och på det svarar jag: Inte den minsta, ynkepynkaste aning...

Macallan, om man avser traditionell hantering. Fyra timmar säger Misako Udo. Annars påstår hon att det är Teaninich som mäskar snabbast, men det är ju en helt annan teknik. Och kollar man andra källor så är hennes tre timmar inte en helt riktig uppgift.http://www.gordonandmacphail.com/wg_Teanni...Distillery.html

Redigerad av Åke

MacAllan kör enligt standard metod på 3.5 timmar.

Nästa fråga. Vilket destilleri har den högsta alkoholhalten före destillering ? :huh:

Obs det är inte Glenfiddich. :lol:

Redigerad av Per Eriksson

MacAllan kör enligt standard metod på 3.5 timmar.

Nästa fråga. Vilket destilleri har den högsta alkoholhalten före destillering ? :huh:

Obs det är inte Glenfiddich. :lol:

Då svarade jag ju rätt fast på fel fråga! :D:lol:;)

Har du nån källa för svaret Per? (Gärna dokumenterad)

På din nästa fråga har jag ju redan svarat fel, även om Lagavulins höga 8.9% måste tillhöra de topp fem... B)

Ett litet förslag bara mina kära vänner. Vi satte tidigare upp lite regler för dessa frågor.

Bl a att man bör ha med en källa som går att verifiera. Annars blir dessa frågor ohållbara.

Hur kul är det att försöka svara på en fråga som inte går att få bekräftad? Eller som det inte går att hitta ett svar på? Dvs omöjliga frågor som läggs ut bara för att ingen skall kunna svara på dem...

Jag trodde tanken med denna tråd var att vi skulle kunna lära oss saker som var mer eller mindre dokumenterade/verifierade. Om t ex Pers guide säger nåt som hon/han har hittat på för att verka mer kunnig (jag säger inte att det är så, men det finns alltid en sådan risk - kolla t ex bilhandlare), så kommer vi alla sen att tro att det är så.

Jag kanske är lite petig och kinkig? Får väl skylla det på att jag precis klivit upp...

Macallan, om man avser traditionell hantering.

Var hittar du det Åke? Jag skulle gärna hitta mer 'sifferfakta' om de flesta destillerierna. Håller på med ett enormt faktablad här hemma, och vissa siffror är svåra att få tag på.

Misako Udo: The Scottish Whisky Distilleries var källan i det här fallet. En omfattande katalog, men inte alltid helt tillförlitlig och inte heller fullständig förstås. Tiden för mäskning vid Longmorn måste t ex också vara rätt kort eftersom man där, enligt Misako, klarar 26 8-tonsmäskningar i veckan, men där redovisas ingen tid.

Med gott om tid (nattskift) och innovativa sökord kan man hitta mycket på webben, även om långt ifrån allt är sant.

Misako Udo: The Scottish Whisky Distilleries var källan i det här fallet. En omfattande katalog, men inte alltid helt tillförlitlig och inte heller fullständig förstås. Tiden för mäskning vid Longmorn måste t ex också vara rätt kort eftersom man där, enligt Misako, klarar 26 8-tonsmäskningar i veckan, men där redovisas ingen tid.

Med gott om tid (nattskift) och innovativa sökord kan man hitta mycket på webben, även om långt ifrån allt är sant.

Tackar för upplysningarna! :D Bra att få en första referens. Vill ha minst tre referenser till varje upplysning i min fakta lista. Och som du skriver: Långt ifrån allt stämmer. :(

Högsta alkoholhalten före destillering säger samma källa som tidigare att Blair Athol har. Redovisningen av denna parameter är inte speciellt heltäckande men det verkar inte helt osannolikt att Blair Athol ligger på topp eftersom just det destilleriet arbetat hårt med energibesparing. Över 9% påstås det att man ligger. Men var jäser man fram den blaskigaste washen?

Redigerad av Åke

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...