Gå till innehåll
whiskyforum
Ard

Förfalskning från Systembolaget?

Recommended Posts

Hej, jag inleder min närvaro på detta forum med att förhöra mig om era erfarenheter av förfalskningar eller återförseglade flaskor från Systembolaget.

Det är nämligen så att jag häromveckan köpte en whiskey där borttagning av korken inte gav det förväntade klicket som signalerar nyöppnad butelj, utan istället drog rörelsen med sig även etiketten under korken, med följden att både kork och etikett satt ihop (se bild).

Mina tankar är att antingen har något hänt under produktion/distribution som lett till att denna avvikande kork satts på flaskan. Eller så har någon satt i system att köpa billig jävla whiskey på Systemet och ersätta den med ännu billigare whiskey för att sedan lämna tillbaka flaskan på öppet köp med egen kork och etikett.

Jag har kontaktat Systembolaget om detta, men enligt erfarenhet får man alltid bra hjälp på forum. Har ni erfarenheter av liknande händelser?

Främsta anledningen till att jag vill veta, är att jag bjudit både mig själv och bekanta på innehållet, och undrar ifall liknande avvikelser ibland händer i produktionsleden, så att vi inte fått i oss några suspekta kemikalier från illegala fabriker.

Tack för svar (bild: http://imgur.com/a/ZxyF1 )

post-2-0-19448400-1511723752_thumb.jpg

Redigerad av Jenz Rönnow

Något som jag noterat, och som framgår på bilden, är att halsen har två markeringar. 07709:14B och 07803:10B.

Innebär det att flaskan har ombutteljerats av producenten? Jag har kollat på en gammal Jim Beam-flaska jag har, och där är det enbart 1 markering på halsen.

Redigerad av Ard

Jag håller med Jens. Det är väl inte så ovanligt att den typen av metallförslutning är dåligt perforerad, så att hela paketet släpper. Visst ger just den defekten en möjlighet att återförsluta flaskan, med något annat innehåll i, men då förmodligen med te eller något annat icke alkoholhaltigt. Men det är nog svårt att få flaskan att verka oöppnad.

För övrigt har jag svårt att tro att någon, som har förmågan/kunnandet att förfalska whiskyflaskor, skulle ge sig på Jim Beam.

Detta fenomen har hänt mig på ett flertal icke sprit flaskor, rapsolja, saft, m.m. så det är ganska vanligt med den typen av korkförslutning tyvärr.

Tack för er input, även Systembolaget menar att det rör sig om något produktionsfel, men påpekar att det är ovanligt.

Jag har läst om att Jim Beam haft en stor strejk nyligen pga dåliga arbetsvillkor och orimliga arbetspass. Kanske kan det förklara varför en sådan här flaska passerar kvalitetskollen. Stackarna är väl helt enkelt utarbetade, eller så är arbetsmoralen så låg att personalen börjat förskingra varorna.

Redigerad av Ard

Jag har också varit med om att hela korken följt med som på bilden.. en eller två gånger.

Har för mig att det också var på någon billig whiskey..

EDIT: En av gångerna var det på en whiskylikör, Hälls's fury. (då det icke går att skriva med e)

Tog tyvärr inget kort men det såg exakt likadant ut som på din bild.

Redigerad av WhiskeyNoob

Även jag har varit med om detta. Helt klart miss vid buteljeringsanläggningen

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...