Gå till innehåll
whiskyforum
Robert Reinsson

Äppelvin, Recept...

Recommended Posts

Hej alla glada,

Har vi någon som sitter och trycker på ett bra recept på äppelvin så här i skördetider?
Är lite nyfiken att testa på att jäsa mina äpplen, det finns inte en chans att äta upp alla och dom klarar sig inte så länge, så varför inte göra något vettigt av dom?

Kom igen, låt mina äpplen få gå en trevlig höst till mötes!! B)

Missade jag denna tråd?

Så här gör du med dina äpplen:
Klyv frukterna och lägg dom i burkar som fylls med vodka. Ställ burkarna i fönstret och låt skådespelet hålla på i någon vecka. Filtrera och späd till önskad smak. Där har du en riktig höstsnaps!

Eller lägg ner lite kanelstänger också..... Mmmmm....till äpplekakan.....

Eller kör okoncentrerat till drinkarna, blir en höjdare!

Tackar mange, detta var brottarmodellen, men jag är även lite sugen på att jäsa mig ett vin från scratch...

Har du inget recept på det?

Hade faktiskt ett häftigt recept som jag en dag skulle prova på men hittar inte lappen.

Annars vet jag att bryggforum.com snackar lite om äppelvin.

Hittade receptet:

Äppelöl!

4kg äpplen
10 liter vatten
ca 2 hg socker
50 g jäst

Tvätta äpplena, skär i bitar. Koka upp vattnet och häll över äpplena. Låt stå på sval plats i tre dygn. Sila saften, koka upp med sockret i 5 minuter och skumma väl. Blanda den ljumma saften med jästen och låt jäsa i tre dygn. Tappa på flaskor och lägg i 4-5 russin i varje flaska så mousserar drycken lite. Klart efter en vecka.

Mycket dåligt med äpplen på mina trän i år, men ett par år har jag roat mig med att göra cider. Den har fördelen att inte behöva lagras speciellt länge, men nackdelen att man utgår från must och inte krossade äpplen vilket innebär att man behöver ett musteri, en press eller en centrifug. Lite omständigt att dra hela receptet så jag rekommenderar "Ciderboken" av Stefan Dehlén och Lena Israelsson eller en googling på t ex "ciderrecept".

Hade faktiskt ett häftigt recept som jag en dag skulle prova på men hittar inte lappen.

Annars vet jag att bryggforum.com snackar lite om äppelvin.

Hittade receptet:

Äppelöl!

4kg äpplen

10 liter vatten

ca 2 hg socker

50 g jäst

Tvätta äpplena, skär i bitar. Koka upp vattnet och häll över äpplena. Låt stå på sval plats i tre dygn. Sila saften, koka upp med sockret i 5 minuter och skumma väl. Blanda den ljumma saften med jästen och låt jäsa i tre dygn. Tappa på flaskor och lägg i 4-5 russin i varje flaska så mousserar drycken lite. Klart efter en vecka.

Har dammat av min gamla bryggeriutrustning och gjort lite äppledricka efter detta recept.

Gott? Återstår att se efter nån vecka.

Har dammat av min gamla bryggeriutrustning och gjort lite äppledricka efter detta recept.

Gott? Återstår att se efter nån vecka.

Var det gott?

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...