Gå till innehåll
whiskyforum
JacobT

COGNAC på systembolaget!

Recommended Posts

Är du sugen på ett sample på Grönstedts National 2008 så skicka ett PM. Detta är en mycket god congac, så skall du köpa några skall denna definitivt ingå bland köpen. :P

Hine Rare VSOP är en höjdare till en billig peng. 479:- på bolaget just nu. Visserligen på beställningssortimentet, men den som väntar på nåt gott...

I mitt tycke betydligt bättre än Hine XO. Visserligen god den också, men knappast prisvärd. I ett blindtest vinner VSOP:n. Och ja, jag har gjort ett blindtest. :P

Det finns ett antal märken som brukar nämnas men man ser aldrig något om Le Reviseur så jag har ingen uppfattning och hur dom brukar vara. Hittade en prissänkt från 399 till 319 på bolaget som kanske kan vara något. Tänkte iaf prova beställa en.

Le Reviseur XO Limited Edition

Nån som sitter inne med lite info om Le Reviseur?

Ingen? Mickeman?

Lär väl märka om den är bra när den kommer.

Le Reviseur XO Limited Edition har jag inte testat.

Daniel Bouju XO Empereur tycker jag är mycket bra, tyvärr finns den inte på bolaget längre.

Även Camus Il de Ré XO är mycket bra.

Mest prisvärd är dock Grönstedts XO.

Redigerad av Mickeman

Tänkte inte just limited edition utan Le Reviseur i allmänhet. Såg att det fanns fler på sb t ex xo och christmas edition.

Det finns ett antal märken som brukar nämnas men man ser aldrig något om Le Reviseur så jag har ingen uppfattning och hur dom brukar vara. Hittade en prissänkt från 399 till 319 på bolaget som kanske kan vara något. Tänkte iaf prova beställa en.

Le Reviseur XO Limited Edition

Nån som sitter inne med lite info om Le Reviseur?

Köp en Delamain pale and dry istället. den gör dig inte besviken. :)

Har varit borta ifrån forumet ett tag och med mycket njutning testat många whiskysorter. En av de prisvärdaste favoriterna är den 18:åriga Higland Park. Annars är de rökiga favoriterna.

Cognac är jag nybörjare på och skulle gärna vilja få några tips man kan börja med!

Jag har druckit cognac innan jag började med whisky för tiotalet år sedan, men då blev det mer att ta en flaska på måfå.

Svart renault och någon Grönstedt gjorde i alla fall bestående intryck.

Så ni som är mer vana cognacdrickare, vad skulle ni rekomendera!?

Funderat själv på Meukow, Delmain, någon Grönstedts. Andra? De jul-editerade något att testa?

Prisbild max 500-600 kr

Redigerad av museo12

Grönstedts XO och Extra är bra och prisvärda cognacs i 350-400 kr klassen, faktiskt de bästa i den klassen skulle jag säga. Men i en något högre prisklass skulle jag rekommendera Delamain Pale & Dry XO för 639 kr och A.E. Dor Napoleon i beställningssortimentet för 689 kr. Bägge är alldeles utmärkta och prisvärda även om bolaget höjt priset på dem under senare tid. Martell Noblige för 589 kr är också en helt ok cognac om än inte i klass med Delamain och A.E. Dor. Meukow tycker jag är för söt, XO:n deras var ok men då är priset också på nästan 1000 kr.

Grönstedts XO och Extra är bra och prisvärda cognacs i 350-400 kr klassen, faktiskt de bästa i den klassen skulle jag säga. Men i en något högre prisklass skulle jag rekommendera Delamain Pale & Dry XO för 639 kr och A.E. Dor Napoleon i beställningssortimentet för 689 kr. Bägge är alldeles utmärkta och prisvärda även om bolaget höjt priset på dem under senare tid. Martell Noblige för 589 kr är också en helt ok cognac om än inte i klass med Delamain och A.E. Dor. Meukow tycker jag är för söt, XO:n deras var ok men då är priset också på nästan 1000 kr.

Tack!

Då är julen räddad ; )

Börjar med att beställa en Delamain. Kan dock inte se att de finns en XO variant av denna.

Tack!

Då är julen räddad ; )

Börjar med att beställa en Delamain. Kan dock inte se att de finns en XO variant av denna.

Det är en XO även om den heter bara Pale & Dry hos systemet, nr 137

Har i nuläget en ganska begränsad erfarenhet av cognac men tänkte ändra på detta... Så ja jag tänkte höra med er andra vilka sorter (helst relativt lättillgängliga) ni skulle rekommendera...

För tillfället är jag lite inne på att köpa antingen en Delamain (förmodligen Dry & Pale) eller en Grönstedt. Har fått uppfattningen om att dessa två producenter gör goda och prisvärda grejor... :)

Vad gäller grönstedt så har jag smakat VS och VSOP och det var väl kanske inget att slå volter av... :) Men nyligen smakade jag National 2009 och DEN var riktigt god (i mitt tycke)! Men frågan är då hur bra denna "National" står sig emot Grönstedt Extra, som kostar hälften så mycket..?

Sen en liten tanke, hur är det med öppnade cognacsflaskor och deras hållbarhet? Hur länge smakar en öppnad cognacsflaska bra? När försämras smaken?

Ja, tips och andra kloka tankar mottages med glädje... :)

När försämras smaken?

Ja, tips och andra kloka tankar mottages med glädje... :)

Smaken är försämrad redan vid tillverkning och går inte alls jämföra med en single malt.... :rolleyes::lol:

Redigerad av Puttriken

Smaken är försämrad redan vid tillverkning och går inte alls jämföra med en single malt.... :rolleyes::lol:

Hmmm får en ju och tro att single malt handlar om liv eller död, vilket är helt fel!

Det är ????????????????

basbear

Hmmm får en ju och tro att single malt handlar om liv eller död, vilket är helt fel!

Det är ????????????????

basbear

Jag bara skojar lite. Jag ber om ursäkt om jag har trampat någon på tårna.

Men nyligen smakade jag National 2009 och DEN var riktigt god (i mitt tycke)! Men frågan är då hur bra denna "National" står sig emot Grönstedt Extra, som kostar hälften så mycket..?

Jag skulle säga att den är hälften så bra.

Extra är helt ok, betydligt bättre än VO&VSOP men inte i samma klass som National. Tyvärr har jag inte provat National 2009 men 2010 köpte jag nyligen ytterligare en flaska av, den är helt underbar.

Men, den 1/12 släpper Grönstedts årets julcognac som är baserad på XO men med lite mer gammal cognac i, Cognac Society har lite mer info. Den kanske vore något att vänta på? Har du råd skulle jag dock köpt National 2010 medan den fortfarande finns att få tag på. :drool2:

Redigerad av Zarkov

Jag tycker att Delamain har ytterst högklassig konjak. Men de bästa, som man bara avgudar ligger på över 1500:-/flaska. Grönstedts har marknadens? mest prisvärda konjak. Hoppa över de billigaste, och välj gärna extra, xo, julutgåvan, eller helst National. De är mycket, mycket prisvärda och goda.

Jag bara skojar lite. Jag ber om ursäkt om jag har trampat någon på tårna.

hmm alltså vad jag menade var att det var viktigare än så! ;)

basbear

Tack för tipsen. Ausch, alla dessa svåra beslut... :whistling:

Enklaste vore kanske att jaga upp en National och en Delamain. Men som sagt, hur pass bra håller sig två öppnade flaskor? Kan man ha dem öppnade i säg två år utan att behöva hälla dem i vasken sen...?

Tack för tipsen. Ausch, alla dessa svåra beslut... :whistling:

Enklaste vore kanske att jaga upp en National och en Delamain. Men som sagt, hur pass bra håller sig två öppnade flaskor? Kan man ha dem öppnade i säg två år utan att behöva hälla dem i vasken sen...?

Gör på samma sätt som när du har whisky.

De håller ungefär lika länge i flaskan, men när det bara är lite kvar, fyll då över på småflaskor om du vill ha dem läääänge.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...