Gå till innehåll
whiskyforum
Fredde

"Sherrybomb" 500-1000k?

Recommended Posts

Hej!

Ja, ämnesraden säger väl det mesta. Letar efter en stark sherryupplevelse. Smakade Glenrothes 6-åriga från Adelphi på wiskymässan i höstas och den var en riktig höjdare, tyvärr kan man ju se sig i månen efter den :)

Har Ben Nevis 10-åriga och gillar den starkt, men vill ha något annat också, gärna i stil med ovan nämnda Glenrothes. Vad rekommenderas i prisklassen? Är Aberlour A'bunadh att rekommendera?

Tacksam för svar :)

/Fredrik

Glenrothes 2000 från regis whisky mad kanske?

Har inte jämfört den med den du smakade men nog sören är den god,

jag har den som samples om du vill prova, kolla:

http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=5024

Finns att köpa här:

http://www.thewhiskyexchange.com/P-7266.aspx

Redigerad av Herrober

Den nya 21:an Glengoyne är 100% first fill sherry och prisvärd 799:- på SB

A'bunadh är alltid bra o stark

Adelphi tappar en ny Glenrothes 2000 denna veckan, så den kommer snart att finnas tillgänglig hos Adelphi.

Nästa år kommer det en Glenrothes 2000 från whiskyowner

Redigerad av Bunkermania

Hej!

Ja, ämnesraden säger väl det mesta. Letar efter en stark sherryupplevelse. Smakade Glenrothes 6-åriga från Adelphi på wiskymässan i höstas och den var en riktig höjdare, tyvärr kan man ju se sig i månen efter den :)

Har Ben Nevis 10-åriga och gillar den starkt, men vill ha något annat också, gärna i stil med ovan nämnda Glenrothes. Vad rekommenderas i prisklassen? Är Aberlour A'bunadh att rekommendera?

Tacksam för svar :)

/Fredrik

Maila Adelphi och fråga om de har kvar av den, den fanns kvar för ca 1 månad

Glenrothes 2000, 56.50%, 6yo, cask 2413, 1st fill sherry hogshead, 70 cl, £43 ink.VAT

Jag tycker personligen att sherrybomber är lite svårt. Många destillerier är väldigt sugna på att släppa sherrylagringar, men det är ganska få som lyckas. Ofta blir first filled sherry rena svavel- eller gummiporren. De säkraste korten enligt min trötta gom, hittar man om man satsar på destillerier som har sherrylagring som husstil. Highland Park, Macallan, Glenfarclas, Glendronach, Aberlour och några till. När dessa pannor (betänk att Edrington, dvs Higland Park och Macallan står för 90 procent av importen av sherryfat till Skottland) väljer sina bästa fat för en singel caskbuteljering så blir det i regel fruktansvärt bra grejer. Därmed inte sagt att inga andra kan komma över bra fat, men därmed sagt att andra gärna släpper sherrytappningar som kanske inte är optimala. Sitter just nu med en first filled sherry Benromach, den taktar knappa 75 poäng.

Cheers

Jag tycker personligen att sherrybomber är lite svårt. Många destillerier är väldigt sugna på att släppa sherrylagringar, men det är ganska få som lyckas. Ofta blir first filled sherry rena svavel- eller gummiporren.

Det stämmer tycker jag när det gäller just Glenrothes 2000, jag drack den första gången på krog och tyckte den var häftig typ 90p. Drack den ett par veckor senare på samma ställe var inte så impad längre 80p. Sen drack jag den på en blindprovning 2 månader senare och tyckte då den smakade bara svavel o gummi 75p (en på provningen gav den 0p) Som sagt prova den nya 21:an Glengoyne eller A'bunadh

Tack så jättemycket för alla tips! Blir till att fundera och välja lite, vilket är ett tämligen bekvämt i-landsproblem såhär sista dagen inför semestern. :)

Finns det några sherry-hp's i prisklassen, eller ligger de över?

Tack så jättemycket för alla tips! Blir till att fundera och välja lite, vilket är ett tämligen bekvämt i-landsproblem såhär sista dagen inför semestern. :)

Singel casks från HP är dessvärre dyra.....och ska sanningen fram så är det få som slår originalbuteljeringen av HP 25, fast den kostar också en slant

Denna finns på bolaget

Highland Park Cask Strength Decanter 1st Fill Sherry Butt 17 Years 1990 (nr 40469) för knappa 800, jag har dock inte provat, men det verkar vara ett säkert kort.

Annars håller jag med Lazze, Aberlour A'bunadh och Glengoyne är mycket bra sherrywhisky

Singel casks från HP är dessvärre dyra.....och ska sanningen fram så är det få som slår originalbuteljeringen av HP 25, fast den kostar också en slant

Denna finns på bolaget

Highland Park Cask Strength Decanter 1st Fill Sherry Butt 17 Years 1990 (nr 40469) för knappa 800, jag har dock inte provat, men det verkar vara ett säkert kort.

Annars håller jag med Lazze, Aberlour A'bunadh och Glengoyne är mycket bra sherrywhisky

Jag får väl passa på att göra reklam för en Highland Park Single Cask som just har släppts i Norge i endast 169 flaskor, som är buteljerad ENDAST för Norge. Jag har köpt 3 flaskor (en till mig, en till Bunker och en som ska till en HP samlare i Frankrike). Kostar 900 NOK och är från fat 1556 som är 12 år gammal oloroso first fill. Hoppas på nåt alldeles extra!

Det stämmer tycker jag när det gäller just Glenrothes 2000, jag drack den första gången på krog och tyckte den var häftig typ 90p. Drack den ett par veckor senare på samma ställe var inte så impad längre 80p. Sen drack jag den på en blindprovning 2 månader senare och tyckte då den smakade bara svavel o gummi 75p (en på provningen gav den 0p) Som sagt prova den nya 21:an Glengoyne eller A'bunadh

När jag var på Glengoyne med jobbet för några år sedan fick vi smaka på 10 och 17-åringen. Jag tyckte de var i spritigaste laget. Är 21-an mycket bättre ?

Och Lazze, hur vet jag att det är den nya 21-an i sånt fall ?

Om du vill ha en riktigt god sherrybomb ska du köpa Old Pulteney 1990 CS G&M 59% som kostar £53,85.

http://www.royalmilewhiskies.com/product.a...d=0010000021134

Jag provade den här i våras, var rätt sent på kvällen, men jag tyckte att den var lite väl häftig. Jag brukar gilla whisky med sherrystuk, men den här var över gränsen.

Den var så mörk att jag var tvungen att ta ett kort på den.

post-1252-1215159949_thumb.jpg

A sherry monster! skriver dom på hemsidan.

Sitter just nu med en first filled sherry Benromach, den taktar knappa 75 poäng.

Cheers

Nej,nej Hasse, det måste vara fel..det finns väl inga Benromachs under 85 pinnar..? :lol:

Nej,nej Hasse, det måste vara fel..det finns väl inga Benromachs under 85 pinnar..? :lol:

jodå....de flesta av de stolliga slutlagringarna har svårt att nå särskilt högt ;-). Som honorary still manager på Benromach är det svårt att erkänna, fast de buteljeringar som gjordes de dagar jag jobbade där har ju ett antal år kvar innan de buteljeras, men då j-lar spränger vi 100-vallen

Just denna var en tappning för whitbreadseglingen som inte fick säljas över en viss breddgrad. GM sponrar visst spektaklet.

När jag var på Glengoyne med jobbet för några år sedan fick vi smaka på 10 och 17-åringen. Jag tyckte de var i spritigaste laget. Är 21-an mycket bättre ?

Glengoyne spritig? Jag tycker det är en väldigt mild whisky,

där ser man hur annorlunda man uppfattar smak :)

Glengoynes nya 21 åring är underbar. Klart köpvärd!

Jag kan annars hålla med om att främst deras 10åring är i menlösaste laget. (Fungerar dock utmärkt i irish coffe).

Jag traskade in i godisbutiken på Regeringsgatan idag med siktet om inte inställt, så iaf i Aberlourens riktning, när ögonen föll på en Signatory Vintage - HP 17 Sherry Cask för 759 pengar. 40469 är systemnumret. Detta försatte mig återigen i obeslutsamhet. Någon som smakat?

Jag provade den här i våras, var rätt sent på kvällen, men jag tyckte att den var lite väl häftig. Jag brukar gilla whisky med sherrystuk, men den här var över gränsen.

Den var så mörk att jag var tvungen att ta ett kort på den.

post-1252-1215159949_thumb.jpg

A sherry monster! skriver dom på hemsidan.

Ganska intressant att du säger det, till skillnad från dig Gunnar har jag generellt sett lättare för bourbonlagrad whisky, men just denna sherrylagring gillar jag stort, drack den senast igår efter golfrunda och gav den 90p.

Ganska intressant att du säger det, till skillnad från dig Gunnar har jag generellt sett lättare för bourbonlagrad whisky, men just denna sherrylagring gillar jag stort, drack den senast igår efter golfrunda och gav den 90p.

Jag instämmer Sam, den OP:n är en riktigt bra sherryfatslagrad whisky! Var tvungen att ta en dram av den... det är snart semester för min del!

Redigerad av ravelli

Det är roligt att det finns så många olika åsikter om en och samma whisky (många och många förresten, 2 mot 1 :) )

Men det är ju som dom säger, smaken är som röven, den är klöven.

Det fanns några riktigt fina för något år sedan som låg i den prisklassen. Jag har en av dessa öppnade om du är intresserad av sample. Bild och lite info har Bunker här: http://www.magnuswhisky.com/samling/whisky...d_park_1602.htm

Jag och många andra ger den runt eller lite drygt 90 pinnar. Undrar om den norska är i samma klass, i så fall får man nog skaffa en.

Ja den är mycket bättre. (den gamla var 20% 1st fill sherry 80% refill sherry, samma som 12 o 17)

Det är den som är med i ordiarie sortimentet på SB som är den nya 799 pix nr 20488

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...