Gå till innehåll
whiskyforum
majo

Hur betygsätter man efter 100poäng-skalan

Recommended Posts

Tjena.

Är det någon som har en länk eller liknande, som talar om hur man själv betygsätter whiskyn enligt 100poängskalan.

För jag antar att det inte bara är att säga att den är god = 90poäng :drool2:
mindre god = 40 osv.

Skulle var grymt kul att ha den kunskapen, då det förekommer ofta i forumet. Samt kul att betygsätta sina egna whiskys.

/Matte

[quote name='majo' post='94189' date='Feb 6 2009, 14:34 PM']Tjena.

Är det någon som har en länk eller liknande, som talar om hur man själv betygsätter whiskyn enligt 100poängskalan.

mindre god = 40 osv.

Skulle var grymt kul att ha den kunskapen, då det förekommer ofta i forumet. Samt kul att betygsätta sina egna whiskys.

/Matte[/quote]

Här är en bra tråd om det
[url="http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=1364&hl=poängskala"]http://forum.whiskyforum.se/index.php?show...p;hl=poängskala[/url]

Så här har jag slängt ihop det i ett dokument:

Skriv gärna källan, dvs mitt namn, om du kopierar texten!

[i]Poängsätt whiskyn du dricker/provar med hjälp av, den i whiskykretsar vedertagna, 0 till 100-skalan.

Fyra moment:
Doft: alltså whiskyns doft med eller utan vatten (helst utan vatten då vi ju vattnar olika från person till person)
Smak: hur smakar whiskyn direkt efter att du svalt (eller spottat ut ;) )
Eftersmak: hur smakar whiskyn efter några sekunder (kanske ca 5-10 sekunder)
Balans/komplexitet: stämmer whisky överens med dina förväntningar på t ex lagringsfat och ålder, och har whiskyn en eller flera dofter och smaker dvs komplexitet, whiskyn skall ju inte bara smaka sherry eller rök, en slags sammanfattning av de tre andra momenten

Sätt 0-25 poäng på varje moment. Medelwhiskyn bör ligga på ca 76 poäng totalt, dvs 19 poäng per moment i snitt. Det tar lite tid om du är ovan, men du lär dig snabbt.

Bedöm whiskyn enligt nedan, vid de fyra momenten
0-5 Dödande
6-10 Oluktbart/Odrickbart
11-15 Otäckt
16-17 Obalans/Mindre bra
18-20 Godkänt(19 är medelpoängen)
21-22 Bra
23-24 Mycket bra
25 Toppen/Kan ej bli bättre

Summera de fyra momenten och få din egen totalpoäng på den whisky du just provat. Jämför sedan med nedanstående skala. Senare kan du även jämföra med andra som provat samma whisky.

Det konstiga med denna metod är att det nästan aldrig förekommer någon whisky under 60 poäng. Mitten på skalan mellan 0 till 100 är ju 50, men här i denna metod är ”mitten” alltså ca 75-76 poäng. Fråga mig inte varför det blivit så här (jag har inte uppfunnit metoden). Vill man kunna jämföra med andra måste man dock anpassa sig till metoden. Låter man bli, är man ute ;) !

"Benny Ingmans 100-skala":
0-50 Hamnar du här, ring 112 om du hinner.
51-64 Hemskt otäckt, spotta ut!
65-69 Inte bra, knappt att den går ner!
70-74 Sämre än medel, men går ändå ner.
75-79 Medelmåttig och enkel men får duga.
80-84 Bättre än medel och väl värda att prova.
85-89 Mycket bra, en del är t o m värda att köpa.
90-93 Riktigt njutbar! Absolut köp om priset passar dig!
94-97 Tiden står stilla och livet är härligt! Köp denna whisky nu (inte råd --> gör ett rån)!
98-100 Bättre än vad som är möjligt! Men är du äldre än 60 är det dags att hamna här.[/i]

Hoppas detta kan hjälpa! Redigerad av ardbeg67

[quote name='Hakan G' post='94190' date='Feb 6 2009, 14:38 PM']Här är en bra tråd om det
[url="http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=1364&hl=poängskala"]http://forum.whiskyforum.se/index.php?show...p;hl=poängskala[/url][/quote]

Toppen. Tack för det.

/Matte

[quote name='ardbeg67' post='94192' date='Feb 6 2009, 14:46 PM']Så här har jag slängt ihop det i ett dokument:

[i]Poängsätt whiskyn du dricker/provar med hjälp av, den i whiskykretsar vedertagna, 0 till 100-skalan.

Fyra moment:
Doft: alltså whiskyns doft med eller utan vatten (helst utan vatten då vi ju vattnar olika från person till person)
Smak: hur smakar whiskyn direkt efter att du svalt (eller spottat ut ;) )
Eftersmak: hur smakar whiskyn efter några sekunder (kanske ca 5-10 sekunder)
Balans/komplexitet: stämmer whisky överens med dina förväntningar på t ex lagringsfat och ålder, och har whiskyn en eller flera dofter och smaker dvs komplexitet, whiskyn skall ju inte bara smaka sherry eller rök, en slags sammanfattning av de tre andra momenten

Sätt 0-25 poäng på varje moment. Medelwhiskyn bör ligga på ca 76 poäng totalt, dvs 19 poäng per moment i snitt. Det tar lite tid om du är ovan, men du lär dig snabbt.

Bedöm whiskyn enligt nedan, vid de fyra momenten
0-5 Dödande
6-10 Oluktbart/Odrickbart
11-15 Otäckt
16-17 Obalans/Mindre bra
18-20 Godkänt(19 är medelpoängen)
21-22 Bra
23-24 Mycket bra
25 Toppen/Kan ej bli bättre

Summera de fyra momenten och få din egen totalpoäng på den whisky du just provat. Jämför sedan med nedanstående skala. Senare kan du även jämföra med andra som provat samma whisky.

Det konstiga med denna metod är att det nästan aldrig förekommer någon whisky under 60 poäng. Mitten på skalan mellan 0 till 100 är ju 50, men här i denna metod är "mitten" alltså ca 75-76 poäng. Fråga mig inte varför det blivit så här (jag har inte uppfunnit metoden). Vill man kunna jämföra med andra måste man dock anpassa sig till metoden. Låter man bli, är man ute ;) !

70-74 Sämre än medel, men går ändå ner.
75-79 Medelmåttig och enkel men får duga.
80-84 Bättre än medel och väl värda att prova.
85-89 Mycket bra, en del är t o m värda att köpa.
90-93 Riktigt njutbar! Absolut köp om priset passar dig!
94-97 Tiden står stilla och livet är härligt! Köp denna whisky nu (inte råd --> gör ett rån)!
98-100 Bättre än vad som är möjligt! Men är du äldre än 60 är det dags att hamna här.[/i]

Hoppas detta kan hjälpa![/quote]

Tack. Det här var nog min stil.
Jag börjar genast att använda denna metod.

Hoppas bara att man slipper lukta/smaka på en 0-5 :D

Fast med den skalan du(ofta vi) använder kanske det inte är så konstigt ändå... hur många otäcka whiskys träffar man på där ute egentligen, om man säger?

[quote name='ardbeg67' post='94192' date='Feb 6 2009, 14:46 PM']Det konstiga med denna metod är att det nästan aldrig förekommer någon whisky under 60 poäng. Mitten på skalan mellan 0 till 100 är ju 50, men här i denna metod är ”mitten” alltså ca 75-76 poäng. Fråga mig inte varför det blivit så här (jag har inte uppfunnit metoden). Vill man kunna jämföra med andra måste man dock anpassa sig till metoden. Låter man bli, är man ute ;) !

[/i]

Hoppas detta kan hjälpa![/quote]

Det viktigaste att komma i när det gäller poängsättning är att det bara är en kul grej, högst ovetenskaplig och personlig.

Cheers

[quote name='majo' post='94189' date='Feb 6 2009, 14:34 PM']Tjena.

mindre god = 40 osv.

/Matte[/quote]

"Malt Maniacs", eller vad det kanske van Heuvel på sin "Malt Madness" har också en bskrivning på detta.
Generellt är 75 genomsnittet, vilket kan verka dumt, varför ha 3/4 av skalan för det man inte vill dricka.
Men detta tror jag vi har diskuterat i många andra trådar ... :rolleyes:

[quote name='majo' post='94189' date='Feb 6 2009, 14:34 PM']För jag antar att det inte bara är att säga att den är god = 90poäng :drool2:
mindre god = 40 osv.[/quote]
Jo, det är precis så enkelt. Du bestämmer ju helt själv hur du betygsätter din whisky.

[quote name='Melin' post='94201' date='Feb 6 2009, 16:36 PM']"Malt Maniacs", eller vad det kanske van Heuvel på sin "Malt Madness" har också en bskrivning på detta.
Generellt är 75 genomsnittet, vilket kan verka dumt, varför ha 3/4 av skalan för det man inte vill dricka.
Men detta tror jag vi har diskuterat i många andra trådar ... :rolleyes:[/quote]
Lätt som en plätt.
0-50 är otjänligt i olika grad
50-100 är tjänligt i olika grad
75-100 är bättre än man kan förvänta sig (av en typisk).
87-100 är mycket bättre än vad man kan förvänta sig.
94-100 är faan få mycket bättre än vad man har rätt att förvänta sig.
97-100 är är långt över förväntningarna oavsett hur stora dom är.
100-105 man är en sopa på att ha förväntningar.

Eller i korthet.
50-100 är skalan för vad man vill dricka där 75 är en alldeles utmärkt typisk vad det nu är (Ardbeg ex.v.)
Alla som sätter 90 på allt som är Ardbeg är faan inte kloka :-D

0 till 100 skalan fungerar bra, den har blivit som den är och det är bara att anpassa sig, det är bra att vi har en gemensam skala som alla kan ta till sig, men som tidigare påpekats så är det en högst ovetenskaplig sysselsättning som man försöker öva upp sin subjektivitet på, men det är trots allt helt personligt, det är inget fel på dig om du har tio poäng mer eller mindre än andra, det är din helt egna poängbedömning vid varje tillfälle som gäller, ett tips är att hitta en sort som du övar in dig på och har den som referenspunkt vid provning.

[quote name='whiskystore' post='94260' date='Feb 6 2009, 22:10 PM']0 till 100 skalan fungerar bra, den har blivit som den är och det är bara att anpassa sig, det är bra att vi har en gemensam skala som alla kan ta till sig, men som tidigare påpekats så är det en högst ovetenskaplig sysselsättning som man försöker öva upp sin subjektivitet på, men det är trots allt helt personligt, det är inget fel på dig om du har tio poäng mer eller mindre än andra, det är din helt egna poängbedömning vid varje tillfälle som gäller, ett tips är att hitta en sort som du övar in dig på och har den som referenspunkt vid provning.[/quote]
Håller med men, jag använder mig av 0-10p skala och jag använder hela skalan. Detta har jag använt i 25 år
Om man översätter så blir det ungefärligt så här (det är ju helt personligt)
0=0-50 :wacko:
1=51-60
2=61-65
3=66-69
4=70-74
5=75-78
6=79-82
7=83-86
8=87-91
9=92-95
10=96-99 :winner:

Tack för alla tips.

Känner att skalan från ardbeg67 är min stil. Den gillar jag. Testade med 3st dram igår. Självklart för att det är kul och för att man själv ska kunna bedömma vilken whisky som är bättre än den andra, för sin egen skull. Men även kul att se vad andra tycker om ens favorit etc.

Igår kväll blev det:

Longrow CV 18+19+22+20=81p
Laphroaig 15 23+22+21+23=88p
Peet Reek Raw Cask Blackadder= 23+23+22+23=91p Redigerad av majo

Inte så noga med poängen! Men när vi provar i våran klubb så kör vi 1-5! Men då även typ -4 eller +2 osv! Det tycker jag är rätt ok!

Jag har i några år bedömt enligt 100 poängs skalan. Med ungefär samma indelning som Benny.
Jag tyckte i början att det var bra att jag inte började för tidigt med poängsättningen.
Man måste ju ha en referens bank först. För man sätter ju egentligen whjiskysorterna i relation till varandra.
Och det är svårt om man bara har provat några få. Men kul är det.

Jag har alla sorter uppskrivna i antecknings böcker, en för varje år.
Det är kul att bläddra tillbakla och se vad man skrev tidigare om man provar om en sort.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...