Gå till innehåll
whiskyforum
sigge

60 och 70 tals whisky

Recommended Posts

Hej!

Vad är största skillnaden mellan whisky som destillerats på 60 och tidigt 70 tal jämfört med det som destillerats på senare 80tal samt 90 talet.

Mvh

Patrik Segerfeldt

Dagspriset :rolleyes:

Kunde inte låta bli...

Skillnaden i produktionen är ganska stor. Behöver inte vara sämre för det. Det var mera hantverk och därmed yrkesskicklighet förr än nu. Allt har effektiviserats sedan dess. Man har förändrat "recepten" helt.

Det är mest en personlig smakfråga om det är till det bättre eller sämre. Det är min åsikt.

Hej!

Vad är största skillnaden mellan whisky som destillerats på 60 och tidigt 70 tal jämfört med det som destillerats på senare 80tal samt 90 talet.

Mvh

Patrik Segerfeldt

I kväll har GSM haft en vertikalprovning av Bruichladdich och där hade vi med en 15-åring som var destillerad på mitten av 70-talet.

Den blev trots sina 43% och kylfiltrering kvällens vinnare. Mest på att den hade mera kropp än sina senare bröder, men också för att

den kändes mera "genomarbetad". Vet inte hur jag ska förklara det, men den kändes lite mera som gediget hantverk än dagens 15-åring,

om du förstår vad jag menar. Sannolikt var vi inte opåverkade av att vi visste vad som fanns i glasen, men alla var eniga om att denna var bäst.

Man kan kanske säga att produktionen var mindre rationaliserad och automatiserad på 70-talet än vad den är nu.

Hej!

Mvh

Patrik Segerfeldt

Vi hade en Laphroaig provning i vår klubb, SWE för ett år sen. Vi visste vilka som var med(Bl.a. 40, 30, 25, 1974, Cairdeas) men inte i vilket glas

Det var också en 10 åring från tidigt 70-tal med. Den var min vinnare. Mycket stor skillnad mot dagens 10-åring. Konstigt att man kunde tycka att en 10-årig var bättre än en 30/40-åring.

För att spekulera....

Jag tror att det fanns mer makt på vart destilleri,förmodligen var smaken på whiskyn beroende på några få ledande individer.Därför antar jag att tex destillerichefens personliga smak spelade mycket större roll för vad som buteljerades än vad som är fallet idag.

Idag vill koncernen nå den breda marknaden och tillfredställa den stora massan i högre grad än förr.

Därför inbillar jag mig att,iallafall standardbuteljeringar av idag,kan nog i jämförelse upplevas mer slätstrukna.

//Niklas

Det hänger väldigt mycket på vilket destilleri vi pratar om. Har smakat en del 70-talare som varit klart sämre än dagens buteljer.

Ja det känns verkligen som att det var mer känsla förut!

Igår drack jag en 12 årig HP, var en gamal butelj säkert inte 60-70 tal men 80 talet i alla fall!

Och jag tyckte den var nästan lika bra som en 21 årig jag smakade för ett tag sen!

Sen har vi ju Macallan........

Hej!

Mvh

Patrik Segerfeldt

Vad den största skillnaden är kanske inte så lätt att svara på men optimeringen i utbytet mängden malt kopplat till mängden etanol har trimmats. Nya sorter korn och andra jästsorter optimerar detta. Finns kanske andra saker också som bidrar.

Mer etanol medför mindre doft- och smakämnen följer med i processen. kanske just detta är en av de stora orsakerna.

Jämför japansk whisky som enligt Aflodals bok har lägre (sämre?) utbyte men whiskyns kvalitet höjs till skyarna. Att så sker kan ju även ha andra orsaker (klar vört? och annat).

Men en liten slant skulle jag kunna satsa på att detta med högre utbyte idag medför en smaklösare produkt. Sedan har ju faten en stor betydelse men en lite bidragande orsak kan det vara.

tommbjor

tommbjor

Förutom att allt har effektiviserats och industrialiserats, korn och jäst har förädlats, direkteldar och golvmälterier har slocknat, trä har bytts till stål osv, så tror jag att orsaken till att vi upplever så stora skillnader främst ligger i den ökade efterfrågan. Då tappades en mycket liten del av produktionen som singelmalt i dag tappas betydligt mer. Det säger sig självt att om ett destilleri skulle välja tio fat till en buteljering 1967 så kunde de välja häftigare fat, än om de ska välja 300 fat 2008.

En annan väsentlig skillnad är att om man ska bli destillerichef idag, krävs akademiska studier och marknads- eller ekonomiska examina från universitet i Skottland eller utomlands. På 60-talet krävdes att man skulle ha jobbat i ett destilleri sedan barnsben, man skulle ha destillerandet i sina fingertoppar. I dag är det viktigare att kunna prata marknad, varumärkesprofilering, säljcyklar och slikt trist.

Det var bättre förr

Påstår bakåtsträvaren Nilsson

Det var bättre förr

Påstår bakåtsträvaren Nilsson

Men inte för långt tillbaka ;)

Intressanta tankar iaf, ligger säkerligen mkt i det du skriver.

Nä det är sant, inte ens jag tror att John Cor kokade någon vidare drickbar whisky.

Men visst var allt bättre förr.....när Öster spelade i Allsvenskan.....suck

Nä det är sant, inte ens jag tror att John Cor kokade någon vidare drickbar whisky.

Men visst var allt bättre förr.....när Öster spelade i Allsvenskan.....suck

Lilla-Damma Mattson....

The Macallan Grand reserva...

Port Ellen...

Brora...

Rosebank...

Vad har vi fått istället?

Vad har vi fått istället?

ett (censurerat) glatt humör kanske ?.............. :lol: ......

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...