Gå till innehåll
whiskyforum
Jenz Rönnow

Recension: 101 whisky du måste dricka innan du dör

Recommended Posts

Har du fastnat i uppslag om vilken whisky du skall prova, finns här ett nytt upplägg. Köp boken "101 whisky du måste dricka innan du dör", och prova dig igenom alla 101 whiskies. Dina tastingnotes kan du skriva direkt i boken, kanske ett nytt projekt att starta? Det är bara att ta med boken till närmsta whiskybar och sätt igång.

Författaren Örjan Westerlund, har inkluderat sina 101 favoriter och betygssatt dem i skalan 1-5. Till varje whisky hör två sidor, en sida med en bild på flaskan, och en sida med Örjans smaknoteringar och kommentarer. Längst ner på sidan kan du ange Betyg, Arom, Smak och Eftersmak.

Jag tycker att boken har fina bilder och ett bra upplägg. Passar bra som present till vilken wiskyintresserad som helst. Både single malt och blended ingår bland de 101 whiskyna. Behändigt format för att få med sig.

Antal sidor: 221

Vikt: 574 gr

Kan köpas genom t.ex. Adlibris; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185329924

101whisky_01.jpg 101whisky_02.jpg 101whisky_03.jpg 101whisky_04.jpg

Tom tror du Lidl:s GlenOrchy 8 år malt är med? Ska bli kul att se vad de har denna gång...

Fick den i julklapp, men måste säga att jag är lite besviken. Det är förvisso en hel del trevliga smaknoter, men jag tror nog att rätt många här på forumet hade kunnat göra ett bättre urval. Boken borde snarast haft titeln "Jag gillar whisky och här är 101 sorter jag provat". Lite för många slarvfel också. Dessutom känns det lite märkligt när i princip hela HP:s, Macallans, Glenmorangies, Glenfiddichs och Famous sortiment är med. Hur kan en Famous Grouse få högre betyg än Laphroaig 10yo CS? Obegripligt :wacko:.

Fick den i julklapp, men måste säga att jag är lite besviken. Det är förvisso en hel del trevliga smaknoter, men jag tror nog att rätt många här på forumet hade kunnat göra ett bättre urval. Boken borde snarast haft titeln "Jag gillar whisky och här är 101 sorter jag provat". Lite för många slarvfel också. Dessutom känns det lite märkligt när i princip hela HP:s, Macallans, Glenmorangies, Glenfiddichs och Famous sortiment är med. Hur kan en Famous Grouse få högre betyg än Laphroaig 10yo CS? Obegripligt :wacko:.

Jag kan bara hålla med,

köpte boken innan jul och blev väldigt besviken.

Själva upplägget med plats för egna tasting notes kan jag köpa men urvalet var ju minst sagt märkligt och dessutom snävt.

Är ju bara för tex bunker eller nån annan som testat många sorter att göra en sånn lista här! :rolleyes:

Är ju bara för tex bunker eller nån annan som testat många sorter att göra en sånn lista här! :rolleyes:

Hmm... Det kanske vore något att ge sig på. Vi får se om jag orkar sammanställa något sånt en dag.

Hmm... Det kanske vore något att ge sig på. Vi får se om jag orkar sammanställa något sånt en dag.

Ska en sådan bok ge rättvisa åt titeln borde det vara "101 whisky du måste dricka innan du dör" med tillägget "om du har en sån ofattbar tur att du kan komma över en flaska". De verkligt stora whiskyupplevelserna kan förvisso då och då stavas både Macallan och HP, men de kan aldrig stavas Famous. Jag är beredd att sätta döttrarna på att Bunkers 100-lista knappast går att plocka med sig hem från bolaget annat än i undantagsfall. Örjans lista fyller kundvagnen i vilken T4-butik som helst och är ingen vägledning för whiskyentusiaster, den är möjligen en vägledning för dryckesintresserade i största allmänhet.

Boken är lite halvt underhållande, man varför sätter han poäng?Boken heter "101 whiskys du måste dricka innan du dör", detta borde ju innebära att allt är riktigt bra?Personligen tycker jag att Macallan 10 förtjänar varken en plats i boken eller samma poäng som HP 30! Vad innebär en 5a i 100p-systemet?Jag fick denna bok i julklapp och kommer (om jag känner för det) att fylla i efterhand jag provt.

Fick boken i födelsedagspresent i början av december och har ännu inte tittat så noga i den. Några reflexioner dock.

Det är en blandning av standardbuteljeringar och IB. Varför man tar med IB butlejeringar i en sån här bok är svårförstått. Standardbutlejeringar är ju inte så svårt att komma över, även om det kan kosta en del. Men IB med litet antal flaskar från ett single cask butlejerad för ett antal år sedan? Det är ju inte lätt för den som inte är nörd och vet var man skall leta.

Så man måste fråga sig till vem som boken egentligen vänder sig? För oss entusiaster ter sig boken lite märklig men fungerar säkert för den vardande entusiasten.

Men man ska inte gnälla. Det är väl bara kul att någon tar sig för och skriver en sån här bok. Kanske förbannar att man inte gjorde det själv.

Man kanske skulle skriva en bok om destillerier (har ju aldrig gjorts tidigare) :whistling: , men göra det som en travesti på Ulf Peder Olrogs melodi "Se Sundbyberg och sedan dö" :wacko:

Nu har jag inte läst boken ifråga, men jag känner att jag måste säga något ändå. Det finns mängder med whiskyböcker som är stöpta i samma form och jag tycker att det är roligt när det dyker upp något nytt. Visst är det så att det mesta som ges ut inte är riktat mot oss riktiga nördar (vem skulle ge ut en bok för 128 potentiella kunder?)

Jag tycker att Örjan har hittat egna infallsvinklar till sina böcker som gör läsningen underhållande och jag kommer sällan på mig själv letandes efter fel på varje sida.

På tal om fel och underhållning så köpte jag ett par böker på en rea:

"Älskade öl" samt "Älskade whisky" från Tivoli.

Jag har garvat så ögonen rinner eftersom det i princip är faktafel i varje mening.

Förmodligen en misslyckad orginaltext på italienska som sedan misshandlats ytterligare i den svenska översättnigen.

Är man tillräckligt nördig kan det vara roande annars är de bara tragiskt missvisande.

Redigerad av Roger

Boken är lite halvt underhållande, man varför sätter han poäng?Boken heter "101 whiskys du måste dricka innan du dör", detta borde ju innebära att allt är riktigt bra?Personligen tycker jag att Macallan 10 förtjänar varken en plats i boken eller samma poäng som HP 30! Vad innebär en 5a i 100p-systemet?Jag fick denna bok i julklapp och kommer (om jag känner för det) att fylla i efterhand jag provt.

Det finns andra som tar efter konceptet:

101 Whiskies to Try Before You Die (Hardcover)

by Ian Buxton (Author)

Boken kommer ut under 2010, kanske samma whiskies.....?

tommbjor

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...