Gå till innehåll
whiskyforum
WSS

Arran-provning

Recommended Posts

FULLBOKAT !!

Whiskyprovning i samarbete med SWF på Savoy Hotel i Malmö 3/2-10 19.00:

blank.gif

Arran Distillery

blank.gif

WSS får besök av Arrans Export Manager Louisa Young

blank.gif

Plats: Stora salen på Savoy i Malmö

Pris: 170 kr för medlemmar i WSS, 200 kr för övriga

blank.gif

Whiskyn vi ska prova är som följer:

blank.gif

1. Arran Malt 10YO

2. Arran Malt 12YO

3. Arran Malt Single Cask Sherry

4. Arran Malt Single Cask Bourbon

5. Arran Malt Pomerol Cask Finish

6. Arran Malt Moscatel Cask Finish

D.v.s. 2 standard, 2 single cask och 2 cask finish.

blank.gif

Anmälan sker på info@whiskyskane.se.

blank.gif

Vi ser väldigt gärna att du tar med dina vänner så vi blir riktigt många på den här provningen eftersom det alltid är spännande att prova whisky från ett nytt destilleri, kvinnliga provningsledare är sällsynta och inte minst så avgör hur många vi blir vilka andra spännande provningsledare vi har möjlighet att få i framtiden!

Redigerad av WSS

Dette ser ut som et bra arrangement.

Single Cask tappingnene til Arran er førsteklasses.

Synes det er rart at ikke flere i Sverige har oppdaget dette. Kanskje dette er en god start.

Nå begynner de å få litt alder på fatene sine, så standardutgavene begynner også å bli virkelig bra.

Unntaket her er vel 12 åringen, men det finner dere ut!!

I Norge selges det sannsynligvis flere Arran Single Cask enn i resten av verden til sammen.

Ha en fin smaking!

Även jag tillhör dem som är imponerad av Arran, trots att jag oftast tycker att slutlagringar är kommersiellt trams. Jag skulle inte bli förvånad om vi räknar Arran som ett av de stora destillerierna om 20 år. Vissa singelfat är redan superba. Potstill i Wien tappade en 90+ häromåret och Juuls har också ett underbart singelfat just nu. Dessutom tycker jag att några av slutlagringarna är bland de bästa jag provat, Marsala till exempel

Cheers

Vi i styrelsen i WSS vill tacka Louisa Young, Interbrands, SWF, Bishops Arms och alla som kom på vår Arranprovning! 65 deltagare var precis så bra som vi kunnat hoppas på. Louisa är en lysande stjärna på whiskyhimmeln och Arran kommer vi att höra talas om ofta i framtiden!

post-392-1265316568666_thumb.jpg post-392-12653165789243_thumb.jpg post-392-12653165865148_thumb.jpg post-392-12653165964258_thumb.jpg post-392-12653166077414_thumb.jpg

Vi i styrelsen i WSS vill tacka Louisa Young, Interbrands, SWF, Bishops Arms och alla som kom på vår Arranprovning! 65 deltagare var precis så bra som vi kunnat hoppas på. Louisa är en lysande stjärna på whiskyhimmeln och Arran kommer vi att höra talas om ofta i framtiden!

post-392-1265316568666_thumb.jpg post-392-12653165789243_thumb.jpg post-392-12653165865148_thumb.jpg post-392-12653165964258_thumb.jpg post-392-12653166077414_thumb.jpg

Ja verkligen kul att en yngre kvinna slår sig in i detta mans dominerande ämne! :drool2:

Nå hur var whiskyn? Hur gammal är deras älsta nu?

Ja verkligen kul att en yngre kvinna slår sig in i detta mans dominerande ämne! :drool2:

Enligt Lousia kommer de att släppa en 14-årig whisky i år.

kul....bra jobbat i Malmö

Arran är en av mina personliga favoriter, det är bara så trist Interbrands och Systemet inte ser till att få hit grejerna...idag finns bara en ganska medioker 10-åring i beställningssortimentet och två indietappningar. Detta från ett destilleri som släpper mer än de flesta och som nere i Europa radar upp intressanta tappningar. Köp Peacock, en lysande whisky

Vi tackar också Uffe och Lasse på Serious i Lund som med kort varsel fixade fran 150 extra whiskyglas. Utan dessa hade vi tvingats att dricka direkt ur flaskan

kul....bra jobbat i Malmö

Arran är en av mina personliga favoriter, det är bara så trist Interbrands och Systemet inte ser till att få hit grejerna...idag finns bara en ganska medioker 10-åring i beställningssortimentet och två indietappningar. Detta från ett destilleri som släpper mer än de flesta och som nere i Europa radar upp intressanta tappningar. Köp Peacock, en lysande whisky

Menar du Peacock eller "Flying peacock" ??

Ingen annan som vill ge sitt omdöme?

Det var en trevlig provning o eftersitts

Deras singelcask är normalt intressanta och deras standard tråkiga enligt min smak.

En hel del av provningsdeltagarna tyckte faktiskt bäst om den som jag ansåg vara totalt odrickbar :blush:

Mina poäng 10 gradig skala använder hela från 0 till 10

Arran -2009 10y 46% 100% refill sherry 6 p

Arran -2008 12y 46% 100% refill sherry +sherryfinish 7 p :winner:

Arran 100 proof -2009 8y 57,1% 80% bourbon 20% refill sherry 1 p (newmake lagrad på ståltank)

Arran Pinot Noir finish -2009 8y 50% 9 mån finish 5 p

Arran Pomerol finish -2009 8y 50% 4 mån finish 5 p

Arran Moscatel finish -2009 8y 55% 6 mån finish 6 p

Deras singelcask är normalt intressanta och deras standard tråkiga enligt min smak.

I Norge har importören som har Arran fått en otroligt bra deal. Han får in nya SC från Arran när det gamla är sålt slut. Det började med 4-5 olika SC Bourbon (~200 flaskor/fat). Jag tror det har släppt över 10 olika SC Bourbon sedan september och dessa är bland de som det säljs mest av i Norge (gäller ALL whisk(e)y, både blend och single malt). De kostar 550 NOK / st och det är inga andra destillerier som klarar så låga priser för SC CS på 11-12 år.

I tillägg är dessa bra, Arran kommer att bli EXTREMT bra om de får fortsätta som de gör nu. De ligger mellan 82-88p av de 7 olika SC jag har testat av dessa nya. De flesta ligger på runt 84-86p.

De är helt klart köpvärda.

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...