Gå till innehåll
whiskyforum
aftonande

Varför köpa fat?

Recommended Posts

Jag är lite intresserad av att veta varför flera av forummedlemmarna har investerat i fat hos destillatörerna. Någon hävdade här i forumet att det bara är ungefär ett fat av fem som håller tillräckligt hög klass för att buteljeras som "single cask". Brukar man få prova flera fat så att man själv kan välja ett som håller hög klass? Och är det inte i sådant fall ganska svårt att avgöra det när spriten ännu är olagrad? Hur är det med den ekonomiska biten? När man har lagrat sitt fat i ett visst antal år och tappar det på butelj, har man då ett antal flaskor med ett styckpris som är lägre än det hade varit om man hade köpt visky med motsvarande kvalitet direkt? Och hur ser den ekonomiska utvecklingen ut; finns det de som köper fat för att tappa och sälja på flaska till betydligt högre priser än de själva har lagt ner? Finns det något samlarintresse för folks egna buteljeringar? Eller har man sitt fat helt enkelt för att det är roligt och att man får sin "egen" visky som man kan bjuda på?

En fruktansvärt bra fråga. För min egen del är du rätt nära i din sista mening "helt enkelt för att det är roligt och att man får sin "egen" visky som man kan bjuda på".

Jag är själv delägare i ett fat Port Charlotte. Vi har fyra års väntan kvar innan vår väntan på buteljering är över. Varje år träffas alla delägarna för en whiskyprovning där vi också provar ett smakprov från vårat eget fat. Helt enkelt ett fantastiskt roligt sätt att omgås och något som ökat kunskap och intresse hos de delägare som inte var helt insnöade innan köpet.

Tyvärr får man inte testa fat innan köp, inte från Bruichladdich iaf. Däremot köper destilleriet tillbaka fatet om det inte utvecklas som ägaren önskar. Någon större ekonomisk avans räknar vi inte på, även om vi hoppas att priset per flaska i slutändan ska vara något lägre än en singelcask som destilleriet släpper själv.

Det finns säkert andra på forumet med åsikter i ämnet. Men jag tror inte att någon köper ett fat för att sälja flaskorna och tjäna pengar efter tio års väntan.

/Jonas

jag har både som delägare i fat och inte minst som smakråd till vänner som köper fat flera gånger ställt mig den frågan. Det är få som kan göra som Roger och tillbringa en hel dag med att undersöka fat innan han plockade ut just det fat han och hans näsa trodde på och därefter fylla det själv. Det är ett lotteri, och jag vill nog påstå att lotteriet har väldigt många nitlotter, och väljer man dessutom att köpa små fat för att fuska med tiden så minskar vinstchanserna ännu mer. Jag har provat för många mediokra privattappningar för att riktigt tro på idén. Det känns säkrare att låta blendindustrin ta hand om de trötta faten än att köpa en gris i en säck och få 400 flaskor på halsen. Dessutom lär det vara bra mycket roligare att ta de pengarna det kostar och köpa trevliga buteljeringar istället.

men det finns ett stort men....det är så hellvetes roligt!

Är man inte riktigt klok och är tillräckligt många som delar på ett fat är det inte så mycket pengar vi pratar om, åtminstonde inledningsvis. Det underlättar att vara lite tokig absolut. Raymond Armstrong på Bladnoch uttrycker det så här:

What you should bear in mind before purchasing a cask is that in 8 years time although you may have very cheap whisky, you will have rather a lot of it. It is therefore sensible to consider this, what will you do with a large number of bottles of whisky? You should only consider it if you have in mind a large family group, a club, friends or work colleagues. We do not promote the sale of casks as a financial investment. Part of the fun is also the ability to come and visit your cask and see how it is developing.

Jag har betalat allt mellan 4300:- för 1/4 av en sherry hogshead från Bruichladdich (som utvecklas mycket lovande vid snart 4 1/2 år) och så lite som 500:- för 1/30 av en Bladnoch bourbon barrel. Sedan tillkommer det en del pengar när det är dags att buteljera och ta hem whiskyn också men det kommer lite senare. Tills dess kan man drömma om sin egen whisky och åka och klappa tunnorna då och då. Hasse slår bungen i tunnan, det är hellvetes roligt!

Vi köpte ett Springbankfat (100 liters fresh sherry ) år 2000.

Det har precis blivit buteljerat och vi väntar på flaskorna. Jag kommer att få 7 flaskor till ett ca totalpris av 440 kr/flaska.

Jag tror att jag utan problem kan sälja dessa flaskor vidare till ett högre pris (men jag vill hellre behålla dem själv).

Så detta fat verkar ha varit en bra investering.

Jag har andel i fyra olika Mackmyra fat, går ju inte dricka deras "vanliga" som släpps! :whistling:

Och så har jag en liten del i Kilchoman fat! Ser det nog mest som en kul grej! Är man whisky nörd så är man! :rolleyes:

Jag brukar undra mest hur folk har råd..

Kollar man på mackmyra är det ju kanske en 25k per fat och lär ju vara ruggiga priser utomlands även.. Att då ha flera fat liggandes och bara kunna pumpa in pengar... Vissa tjänar bra de.. clap.gif

Önskar jag vore delägare i ett Kilchomanfat också. Det vore något! I framtiden så vill jag skaffa ett "eget" fat, men då som delägare med x antal personer. Tror inte att ekonomin skulle hålla annars.

Önskar jag vore delägare i ett Kilchomanfat också. Det vore något! I framtiden så vill jag skaffa ett "eget" fat, men då som delägare med x antal personer. Tror inte att ekonomin skulle hålla annars.

Du kan räkna med en kraftig dram när vi butejerar vårt Kilchomanfat!

Du kan räkna med en kraftig dram när vi butejerar vårt Kilchomanfat!

Det låter grymt!

Jag brukar undra mest hur folk har råd..

Kollar man på mackmyra är det ju kanske en 25k per fat och lär ju vara ruggiga priser utomlands även.. Att då ha flera fat liggandes och bara kunna pumpa in pengar... Vissa tjänar bra de.. clap.gif

Det är billigare utomlands. Vi betalade ca 12000 för vårt Kilchoman-fat. Nu är väl priserna lite högre hos dom som säljer idag, men pundet är billigare. Ska du ha ett sherry-fat kan det bli lite dyrare, men tänk på att i Skottland handlar det om 200-liters fat, inga små 30-liters...

Ruggiga priser utomlands är det på fat som legat några år kanske, men nyfyllda fat är klart prisvärda.

Men största anledningen till att ha ett eget fat är ju för att det är så roligt, vilken känsla när man provar fatprov varje år, och sen kan ju åka och hälsa på sitt fat och klappa det lite...

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...