Gå till innehåll
whiskyforum
Complex

"hemlig lista"

Recommended Posts

Jag undrar.....? När jag var inne och hämtade min Earl Magnus,på SB och pratade med personalen

om en eventuell "hemlig" beställningslista,då säger dom att det finns

fler sorter att beställa "inte bara whisky" som inte syns på bolagets beställningssortement

Då undrar jag... finns det någon av er som har en sådan "lista"...?????Dum fråga kanske, men om

jag inte hade varit med i forumet så hade jag inte sett Magnus flaskan te.x.........

Redigerad av Complex

Jag undrar.....? När jag var inne och hämtade min Earl Magnus,på SB och pratade med personalen

om en eventuell "hemlig" beställningslista,då säger dom att det finns

fler sorter att beställa "inte bara whisky" som inte syns på bolagets beställningssortement

Då undrar jag... finns det någon av er som har en sådan "lista"...?????Dum fråga kanske, men om

jag inte hade varit med i forumet så hade jag inte sett Magnus flaskan te.x.........

Hemlig lista vet jag inte, men om nån tar in ett fat och vill sälja till utvalda så får man ett beställningsnummer. Har man inte det beställningsnumret så kan man inte heller beställa. Men om man ringer in det numret så finner de fort varan. Så hemlig? Ja och nej. Detta är ju bara för de som har en fot med i spelet på just en varan.

Finns kanske nån annan som har en annan förklaring också.

Hemlig lista vet jag inte, men om nån tar in ett fat och vill sälja till utvalda så får man ett beställningsnummer. Har man inte det beställningsnumret så kan man inte heller beställa. Men om man ringer in det numret så finner de fort varan. Så hemlig? Ja och nej. Detta är ju bara för de som har en fot med i spelet på just en varan.

Finns kanske nån annan som har en annan förklaring också.

Tack, då vet jag.

Det är ganska vanligt att en leverantör kan lägga upp en vara med ett dolt beställningsnummer, om det är något specifikt som ska vara med på någon provning eller liknade. Svenska Whiskyförbundets buteljeringar fungerar så till exempel eftersom de bara kan säljas till förbundets medlemmar. Någon hemlig Vip-lista finns inte

Hur hittar jag då Earl Magnus på glasbankens hemsida?

Enligt Maxxiums inlägg har den nummer 486290 men det numret ger inga träffar i sökmotorn. Inte heller 48629, 486290-01 eller 48629-01, Magnus eller Earl Magnus.

Den är nog slut, tror jag.

Ja, förmodligen, men jag hittade den inte under något av de sökorden på release-dagen heller...

Du hittar den inte på hemsidan även om du har numret. Den är listad under nåt som kallas Beställningssortimentet ej trycksak. Det innebär att den inte finns i katalogen men inte heller på hemsidan. Den kan dock finnas i lager ändå, men du måste gå till Systembolaget så får de kolla.

Då finns det alltså ett ordinarie sortiment, ett tillfälligt sortiment, ett småpartisortiment, ett småpartisortiment vinkällarbutik, ett småpartisortiment vinkällarbutik mitt-i-månaden, ett beställningssortiment och ett hemligt beställningssortiment. Puh! :wacko:

Så det gäller att få reda på vad SB har inne, men inte finns med på några officiella listor. Låter lite småsvårt i mina öron... Får dra iväg ett mail och fråga efter ALLT dom har på lager i whiskyväg.

Så det gäller att få reda på vad SB har inne, men inte finns med på några officiella listor. Låter lite småsvårt i mina öron... Får dra iväg ett mail och fråga efter ALLT dom har på lager i whiskyväg.

Problemet är att det är leverantörerna själva som lagerför varorna i BS, inte glasbanken själv...

Man kan i princip säga, att om du inte känner till rätt artikelnummer själv, har du inte "rätt" att beställa. Förfarandet används framförallt av klubbar eller sammanslutningar (t.ex whiskyforum) som gör en import för sina egna medlemmar. Man vill ju då inte att andra ska dra nytta av detta.

Jag mailade Systembolagets kundtjänst för några dagar sedan och frågade om detta "hemliga beställningssortiment" och hur det är tänkt att fungera när fler och fler butiker ansluts till e-beställningssystemet på deras hemsida. Här är svaret jag fick:

Hej. Tack för ditt mejl!

Detta med beställningssortiment - ej trycksak eller "dålt beställningssortiment" som det även har kallats är besvärligt och krångligt.

Jag ska försöka reda ut begreppet/en för dig:

Det finns mycket riktigt en rad olika sortiment; ordinarie sortiment, tillfälligtsortiment (dessa sortiment är inköpta av systembolaget). Vidare finns det även beställningssortiment (leverantörernas sortiment, ej inköpt av systembolaget). Det tredje och sista - är inget sortiment utan mer ett tillvägagångssätt - privatimport.

Förut fanns det något som kallades för permanent privatimport. Detta var sådant som leverantören hade hemma i lager men i så pass små mängder att det inte var lämpligt att ha artikeln i beställningssortimentet eller så önskade inte leverantören att - av olika anledningar - ha artikeln listad. Dessa artiklar - permanent privatimport - har försvunnit efter bl a en del påtryckningar från livsmedelsverket då de saknade all produktinformation.

För en leverantör som önskar ha en artikel i beställningssortimentet men vill inte att varan ska vara listad i våra trycksaker eller på vår webb finns det möjlighet att få lägga upp varan med ett sexsiffrigt nummer som det nummer du nämner i ditt mejl. Syftet med detta är att leverantören vill kunna själv få bestämma vem som ska få tillgång till dessa artikelnummer.

Systembolaget förmedlar bara köpen av dessa varor.

I den nya e-beställnings tjänsten som vi håller på att rulla ut är dessa artiklar beställningsbara - men bara om du känner till artikelnummret. Du kan inte söka dessa artiklar på namn - då får du inga träffar. Vidare måste du även känna till storlekskoden på varan - detta med storlekskod kommer dock att försvinna i framtiden.

Storlekskod är en tvåsiffrig sifferkombination som läggs till i slutet på ett artikelnummer.

01 = helflaska

02 = halvflaska

04 = kvartsbutelj

06 = magnumbutelj

08 = Box

09 = En låda med flera olika sorter

Joina konversation

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto If you have an account, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Reply to this topic...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Läser...

• Skapa nytt...