Hoppa till innehåll

Bild

Köpa cigarrer på Kuba

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 PeterG

PeterG
  • Vanlig medlem
  • 37 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Hot Rod:s, amerikanska bilar, resor å så WHISKY.
  • Whiskyklubb:Jobbar på det!

Sparad 09 February 2011 - 15:50

Vi ska till Kuba i början av mars. Har någon erfarenheter av cigarrköp där.
Får man köpa?
Vad rekommenderas att köpa?

Andra erfarenheter om Kuba..............................
Peter Granath

Glenmorangie collector

#2 Jonke

Jonke
  • Vanlig medlem
  • 100 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Bishops Arms Malt Whisky Club Umeå

Sparad 10 February 2011 - 11:15

Har tyvärr inga egna erfarenheter av att handla på Kuba. Däremot har jag blivit erbjuden att köpa cigarrer inköpta på Kuba. Tänk på att det säljs oändligt många förfalskningar. Jag har blivit erbjuden cigarrer som varit otäckt lika äkta vara men vid granskning visat sig vara falska, även om de för den skull smakat förträffligt. Du kommer garanterat att bli erbjuden att köpa cigarrer av någon som jobbar på fabrik, eller som känner någon som jobbar på fabrik. Det är förfalskningar. För att vara riktigt säker på att de cigarrer du köper är äkta så ska du bara handla på Casa de la Habanos butiker (med kvitton!). Du kan bli tvungen att visa kvitton vid utresan.

Vad du ska köpa är naturligtvis en smaksak. Jag gissar att du hinner prova lite innan hemresan och kan skaffa dig en egen uppfattning. För egen del gillar jag Punch Punch, H.Upman Magnum 46, Bolivar Belicosos Finos, Montecristo Edmundo, Partagas 898, Partagas Shorts, Partagas Serie D No.4, Romeo Y Julieta Churchills, Cohiba Robusto, Cohiba Siglo IV.

Du får ta in 50 cigarrer till Sverige utan att tulla.

/J

#3 paer

paer
  • Vanlig medlem
  • 1653 Inlägg:

Sparad 12 February 2011 - 21:24

Se till att du inte hamnar i USA på hemresan för dom blir skitsnea av någon löjlig anledning...

Pär Högberg

GBG

GWS #3

#4 Bunkermania

Bunkermania

magnuswhisky.com

• Vanlig medlem
  • 6889 Inlägg:
  • Intressen:Whisky. Finns det plats för mer?
  • Whiskyklubb:Slainte, Wexiö, SMAD, Siingel Målt Skaun

Sparad 20 February 2011 - 13:15

Visst kan du köpa cigarrer på Kuba. Tror att det är 50 st man får föra ut nu (var bara 25 tidigare), men kolla upp det.
Det finns kontrollerade affärer som säljer äkta vara och du kan givetvis köpa på fabrikerna. Partagas ligger mitt i Havanna så det är värt att besöka och handla där.
Sen finns det massor av människor som vill ta dig med runt hörnet eller upp i en lägenhet för att handla av dem.
Det blir billigt men du vet inte vad du får. De jag kollade in när jag var där hade förvarat dem dåligt så de var torra och en del var angripna av tobaksbaggar så det blev inget köp.
Säkrast är att handla i en kontrollerad affär så du vet vad du får. Det blir billigare än hemma men inte snorbilligt som det blir på stan.
Kuba är fantastiskt! Havanna är en skitcool stad, men "semesterparadiset" Varadero har inget med Kuba att göra. Det är en massa resorts som skulle kunna ligga var som helst på jorden.
Försök att ta dig ut på landsbygden och upp till tobaksdistriktet för att se lite av Kubas natur.
Det är fattigt, men samtidigt så utstrålar de flesta man möter en stor glädje. Det är definitivt en stor upplevelse att besöka Kuba och jag skulle gärna åka dit igen.
Magnus Fagerström
Helsingborg
http://www.magnuswhisky.com
info(at)magnuswhisky.com