Hoppa till innehåll

Bild

Cigarr glöder bara i mitten?

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 nitrod

nitrod
  • Vanlig medlem
  • 2 Inlägg:

Sparad 05 February 2012 - 21:03

Jag är hyfsat ny på ämnet cigarrer, har rökt 4-5 st. När jag tänder får jag en fin, jämn glöd som håller sig 2-3 cm. Efter det börjar yttersta lagret glöda ojämt och vågigt, och efter ytterligare en cm slocknar det yttre lagret och glöden jobbar sig in i cigarrens mitt som en spjutspets.

Dessa cigarrer har kommit från 2 olika "riktiga" cigarrhandlare i Umeå och har inte hunnit torka på vägen hem. Det har varit både fina och fula märken, senast macanudo hyde park robusto. Vad gör jag för fel?

#2 Martin1978

Martin1978
  • Vanlig medlem
  • 36 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Cigarrer, whisky och god mat bla
  • Whiskyklubb:Whisky Society Skåne

Sparad 10 February 2012 - 17:15

Jag tycker du ska fråga vilken luftfuktighet din handlare har sina cigarrer i, i regel har alla välsorterade cigarraffärer överfuktade cigarrer och de är aldrig roliga att puffa på, köper jag cigarrer av en bra handlare så låter jag dom ofta ligga till sig i min plastidor(62-67% Rh) i minst 1dygn så att de stabiliseras. Vad har du för Rh i din humidor/plastidor?
Martin Torstensson

#3 whiskystore

whiskystore
  • VIP Medlem
  • 6339 Inlägg:
  • Intressen:Båtar, bilar, motorcyklar, musik och whisky
  • Whiskyklubb:smws, slainte, wss

Sparad 10 February 2012 - 18:20

Jag har också funderat på orsaken, röker du ute i en massa minusgrader ? tänkte att med fuktigheten i den övre regionen och minusgraderna kunde åstadkomma detta fenomen men det är bara en gissning.
Vänliga Hälsningar
Kjell Öberg

#4 Joppe

Joppe
  • Vanlig medlem
  • 4 Inlägg:
  • Intressen:Cigarrer

Sparad 10 March 2012 - 20:21

Håller med föregående talare om att kasta ett öga på fuktigheten. Ett sätt att "komma runt" problematiken som kallas för hålbrand är att vid upptändandet tända bara i ytterkanten (täckbladet och omblandet och endast lite på inlagan). Dvs snurra cigarren vid upptändandet så att du bara får en brinnande "gloria" som sedan kommer att sprida sig vidare men då kanske snarare bilda en spets som är att föredra före hålbrand.

/Joppe