Hoppa till innehåll

Bild

Priserna på Macallan skenar

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Mickladdie

Mickladdie
  • Vanlig medlem
  • 141 Inlägg:
  • Kön:Man

Sparad 06 March 2018 - 17:27

Jag kollade whiskyauctioneer.com i helgen. Vad är det som händer med Macallan? Överlag mycket höga priser, speciellt på de nya utgåvorna. Priserna på de gamla säger jag inte så mycket om, men 22500 GBP + 10% buyers premium + 20% VAT på buyers premium, blir i runda slängar 290000 svenska riksdaler. Alltså tvåhundranittiotusen!! för en flaska 20-årig Macallan från 1997.

Ett annat exempel är en ny NAS, släppt för "Asian travel retail market". Vad jag kan förstå så har de sålts på tax-free på flygplatser alltså. 4000 GBP...

Alltså, bara förstå hur mycket gammal god Clynelish man skulle kunna köpa för de pengarna. Priserna är ju ett hån mot gammal god whisky. Jag känner mig kränkt :-)

Vad beror det här på? Vilka är det som köper?

• LasseL likes this
Micke Jönsson

#2 MacLeod

MacLeod
  • Vanlig medlem
  • 129 Inlägg:
  • Intressen:Whisky sedan ca 35 år tillbaka.
    Läsa böcker, mest deckare och förkovring inom whiskyområdet, resor (inte bara till destillerier, har varit på ett 80-tal)
  • Whiskyklubb:ÅWV - Åhmula Whisky Vänner

Sparad 06 March 2018 - 18:44

Håller fullständigt med! Problemet är att det är alldeles för många som har whiskyn som investeringsobjekt. Jag tror att de personerna som kan lägga över 10 000 kr på en god whisky för att sedan bjuda sina whiskyvänner på densamma, de är nog förhållandevis lätträknade. Pratar vi sedan om högre summor, 50 000 och uppåt, då har man köpt som investering (om man inte är nörd och mångmiljonär).

Själv tycker jag det svider när folien åker av en 3 000 kronorsflaska, jag har i o f s haft förmånen av att smaka på en whisky som kostade 260 000 kr, var den god? jodå, var den värd pengarna? nej, absolut inte, men det är som sagt var, roligt att få ha provat :)!

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

#3 Layback

Layback
  • Vanlig medlem
  • 5 Inlägg:
  • Intressen:Hifi, film & musik, ta det lugnt och dricka whisky

Sparad 07 March 2018 - 10:19

Macallen gör ett riktigt bra jobb med sin marknadsföring. Alla vet att det är ett starkt namn och de kan utan problem sälja en whisky för de dubbla än konkurenternas motsvarighet. Även om det är att köpa för att dricka eller då för att lagra & sälja vidare.

Dyraste whiskyn någonsin såld på aktion var väl oxå en Macallan på nånstans 6 siffrigt USD. Undra vilket speciellt tillfälle man skulle öppna en sån  :)

#4 MacLeod

MacLeod
  • Vanlig medlem
  • 129 Inlägg:
    Läsa böcker, mest deckare och förkovring inom whiskyområdet, resor (inte bara till destillerier, har varit på ett 80-tal)

Sparad 07 March 2018 - 18:03

Macallen gör ett riktigt bra jobb med sin marknadsföring. Alla vet att det är ett starkt namn och de kan utan problem sälja en whisky för de dubbla än konkurenternas motsvarighet. Även om det är att köpa för att dricka eller då för att lagra & sälja vidare.

Dyraste whiskyn någonsin såld på aktion var väl oxå en Macallan på nånstans 6 siffrigt USD. Undra vilket speciellt tillfälle man skulle öppna en sån  :)

Vet inte vilken som är den dyraste, men förra året gick det en Karuizawa 1960 Single Cask 52 Years Old #5627 / The Archer, för £ 100 100 + 12% kommission, vilket medför ca 1,2 - 1,3 miljoner kronor (beroende på hur mycket pundet kostar). Skulle varit skoj att delta i den provningen  :whistling: 

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc

HP Inner circle

Cask owner Box

#5 Layback

Layback
  • Vanlig medlem
  • 5 Inlägg:

Sparad 08 March 2018 - 10:03

Rekordet ska tydligen vara en Macallan 'M' Decanter 6-liter Imperiale som gick för US$628,000 på en auktion i Hongkong i Januari 2014. Men då va det ju oxå en 6 liter flaska så den räcker nog längre  :rolleyes:  innan dess ska en Macallan 64 Year in Lalique gått för $460,000.

Kul med stora summor   :clap:

#6 MacLeod

MacLeod
  • Vanlig medlem
  • 129 Inlägg:

Sparad 08 March 2018 - 12:35

Rekordet ska tydligen vara en Macallan 'M' Decanter 6-liter Imperiale som gick för US$628,000 på en auktion i Hongkong i Januari 2014. Men då va det ju oxå en 6 liter flaska så den räcker nog längre  :rolleyes:  innan dess ska en Macallan 64 Year in Lalique gått för $460,000.

Kul med stora summor   :clap:

Yepp, kan inte du köpa en sådan och bjuda mig på en provning?  :winner: 

• Layback likes this

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc

HP Inner circle

Cask owner Box

#7 Layback

Layback
  • Vanlig medlem
  • 5 Inlägg:

Sparad 08 March 2018 - 15:11

Yepp, kan inte du köpa en sådan och bjuda mig på en provning?  :winner:

Om jag nån dag köper något riktigt exklusivt och eftertraktat så lovar jag att ska jag bjuda in alla som är intresserade hem på provning  :D tror nog det är roligare att dela på en sån flaska än att bara ha den stående i källarn   ^_^

#8 MacLeod

MacLeod
  • Vanlig medlem
  • 129 Inlägg:

Sparad 09 March 2018 - 01:25

Om jag nån dag köper något riktigt exklusivt och eftertraktat så lovar jag att ska jag bjuda in alla som är intresserade hem på provning  :D tror nog det är roligare att dela på en sån flaska än att bara ha den stående i källarn   ^_^

Som sagt var, det är bara att du hör av dig  ;), kan till och med tänka mig att vänta någon månad :whistling:  

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc

HP Inner circle

Cask owner Box

#9 whiskystore

whiskystore
  • Vanlig medlem
  • 6321 Inlägg:
  • Intressen:Båtar, bilar, motorcyklar, musik och whisky
  • Whiskyklubb:smws, slainte, wss

Sparad 14 March 2018 - 23:38

Jag kollade whiskyauctioneer.com i helgen. Vad är det som händer med Macallan? Överlag mycket höga priser, speciellt på de nya utgåvorna. Priserna på de gamla säger jag inte så mycket om, men 22500 GBP + 10% buyers premium + 20% VAT på buyers premium, blir i runda slängar 290000 svenska riksdaler. Alltså tvåhundranittiotusen!! för en flaska 20-årig Macallan från 1997.

Ett annat exempel är en ny NAS, släppt för "Asian travel retail market". Vad jag kan förstå så har de sålts på tax-free på flygplatser alltså. 4000 GBP...

Alltså, bara förstå hur mycket gammal god Clynelish man skulle kunna köpa för de pengarna. Priserna är ju ett hån mot gammal god whisky. Jag känner mig kränkt :-)

Vad beror det här på? Vilka är det som köper?

Ja det är helt galet, Macallan är tydligen nya Karuizawa, investors driver på, tydligen är stark köprekommendation utfärdad, jag är glad att man hann dricka ordentligt av de gamla 18 åringarna, gran reserva och vintageutgåvorna, nu får man leva på minnena av dem.

Vänliga Hälsningar
Kjell Öberg