Hoppa till innehåll

Bild

Mackmyra Special-serien

mackmyra special serie

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 banditpandan

banditpandan
  • Vanlig medlem
  • 3 Inlägg:

Sparad 22 May 2013 - 20:10

Hej!

Nu har mackmyra släppt den sista (10e) specialen i sin Special-serie. Om man sitter på hela serien, bör den drickas eller sparas? Kan man få något för denna serien i framtiden eller vad tror ni? Vore intressant vad folket tror. Har lite beslutsångest på hur jag ska göra nämligen!

Trevlig kväll på er!

#2 Kimball

Kimball
  • Vanlig medlem
  • 274 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Bilar, skoter, teknik och goda drycker!
  • Whiskyklubb:Björkås Whiskysällskap

Sparad 22 May 2013 - 20:26

Personligen kan jag inte säga att jag är så imponerad över Mackmyra men då har jag bara provat en, brukswhisky tror jag det var. Specialarna kan ju vara betydligt bättre!

Jag hade sparat och sålt vidare när man fått ett vettigt pris, sen kan man ju alltid ändra sig happy.png

Går säkert att få tag på samples på samtliga så kan du ju bestämma dig om du vill ha kvar eller ej efter att ha smakat wink.png

Kim Nilsson

mc.gif

#3 Tomtebloss

Tomtebloss
  • Vanlig medlem
  • 357 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Carlskrona malt whisky society CMWS

Sparad 22 May 2013 - 20:50

Tillgång och efterfråga sätter priset och var det verkar som finns det många som köpt mackmyra i "investerings" syfte och mindre som köpt för att dricka så värde utvecklingen ser inte så god ut (en kompis köpte mackmyra special 1an nästan ett år efter den släppts i Bordershopen och det var ändå ettan.)

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

#4 JohanSO

JohanSO
  • Vanlig medlem
  • 220 Inlägg:
  • Intressen:Whisky!
  • Whiskyklubb:NMWL Fredrikstad, SMWS

Sparad 22 May 2013 - 21:39

Om man börjar samla på en serie så bör man köpa två av varje, så att man kan dricka en och spara en. Hur kul är det med oöppnade flaskor som man inte vet hur de smakar?

(Ja, man kan ju alltid köpa samples...)

Flera av Specialarna är riktigt bra och förtjänar att njutas.

Brukswhiskyn marknadsförs av Mackmyra själva som passande som drinkingrediens, och den hör inte hemma i ett Glencairn eller tulpanglas. :D

Första Utgåvan gillade jag heller inte när jag provade den för 3-4 år sedan. Ryktet säger att det är större andel äldre whisky i nyare batcher, och därmed är den som bolaget har i hyllorna idag bättre. Men det är spekulation.

Mvh Johan Skovli Olsson

Värmlänning i exil

#5 whiskystore

whiskystore
  • VIP Medlem
  • 6326 Inlägg:
  • Intressen:Båtar, bilar, motorcyklar, musik och whisky
  • Whiskyklubb:smws, slainte, wss

Sparad 23 May 2013 - 01:34

imho tror jag knappast att mackmyra blir speciellt värdefulla, det var ett drag på preludium whiskyn ett tag sedan dog det ut, det var svenskar som köpte hej vilt, jag menar verkligen svenskar, det var inte många andra nationaliteter som köpte på tex. wa.

Vänliga Hälsningar
Kjell Öberg

#6 Hakan G

Hakan G
  • Vanlig medlem
  • 1882 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, Foto, Hund, familjen.
  • Whiskyklubb:Roslagens Whisky Sällskap

Sparad 23 May 2013 - 05:58

Jag tror att förhålladevis många samlar på Mackmyra. Flera serier kommer att förbli kompletta. Intresset för att samla Mackmyra är bara av intresse i Sverige.

Det begränsar samlarvärdet. Dessutom är det långt från deras första buteljering (som alltid kan vara samlarvärd för ett destilleri).

Är det i investeringssyfte du vill samla? I så fall, köp OB buteljeringar (eller även IB) från nedlagda destillerier, och eller whisky med lite längre lagringstid.

Å andra sidan han det vara rätt snyggt med en komplett samling av special 1-10 om du vill ha ett stort whiskyskåp att ståta med.

Men stor uppgång i pris ska du inte förvänta dig, då whiskyn inte ens har ålderangivelse, eller av en ytterst begränsad upplaga.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Also tagged with one or more of these keywords: mackmyra, special, serie