Hoppa till innehåll

Bild

Julklappstips (inte whisky..)

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Whisky, öl och Lotus Elise.

Sparad 19 December 2011 - 22:59

Vi på jobbet tänkte lägga ihop till några flaskor vin till ett sammanlagt värde av 1000:- till chefen i
julklapp. Vi tänkte oss rödvin, gärna med ett gemensamt tema, 4-5 flaskor. Tips emottages tacksamt.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

#2 kivoje

kivoje
  • Vanlig medlem
  • 43 Inlägg:

Sparad 20 December 2011 - 00:12

Amarone viner passar ju väldigt bra till julmaten.. Gott och lite lyxigt :)

#3 paer

paer
  • Vanlig medlem
  • 1653 Inlägg:

Sparad 20 December 2011 - 08:39

Amarone är inte så dumt.
Varför inte göra Valpolicella till temat.
Säg en vanlig Classic, en (bra) Rispasso, en Amarone och en Recioto Amarone (och om kassan är stor, en mousserande Recioto).

Pär Högberg

GBG

GWS #3

#4 Jenz Rönnow

Jenz Rönnow
  • Admin
  • 6877 Inlägg:
  • Intressen:Whisky
  • Whiskyklubb:WSS

Sparad 20 December 2011 - 08:45

Kör på amaroneviner, de brukar uppskattas av de flesta. Dock, skall du hålla dig under 1000-lappen för 4-5 flaskor blir det ingen vettig kvalitet.
Bättre köra på 2-3 riktigt bra istället (~300 + flaskan). Väldigt generellt här, men ju dyrare, desto bättre.

Denna är helt sanslös - http://www.systembolaget.se/90371
Inte många tror det är en Amarone när de får smaka den. Här pratar vi riktigt fin kvalité, den påminner mer om ett vällagrad Bordeux än Amarone. Så vill ni slå på stortrumman, köp åtminstone en sådan här.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

#5 ardbeg67

ardbeg67
  • Vanlig medlem
  • 4895 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, IPA, god mat, springa, cykla, Färjestad, resor till bl a Italien, Skottland och USA samt musik. Och familjen förstås!
  • Whiskyklubb:Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC och TJCWS

Sparad 20 December 2011 - 10:37

Här kommer en "onödig" kommentar som kanske inte hjälper till. Men ... vinexperten på mitt jobb, som dessutom är aktiv Munskänk, brukar ge mig vintips när jag ber om det. Han brukar aldrig rekommendera amaroneviner, då han tycker att det är "det alla rekommenderar hela tiden". Amaroneviner kräver en del av såväl den som skall dricka det som det tilltugg som skall fungera till. Det finns massor av andra bra viner att välja. Så nöj er med max ett amaronevin och ta andra rödtjut för de resterande slantarna.

Kompletterar med några tips jag fick i höstas:
5337, 6723, 2811, 6110 och som magnumbutelj 12507 (vilket kan vara kul om man får gäster och inte vill köpa box)

Dessa fem, 4 st 75'or och 1 st 150 cl, kostar summerat strax under lappen. Dock är ingen amarone med.

Detta inlägg har ändras av ardbeg67: 20 December 2011 - 10:59

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample avBrora 1970-1972

#6 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, öl och Lotus Elise.

Sparad 21 December 2011 - 20:10

Tack för alla tips!
Men jag blev så villrådig så jag visste inte vad jag skulle välja. Det slutade med att en av tjejerna på SB hjälpte mig att plocka ihop 5 flaskor från lite olika länder.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.