Hoppa till innehåll

Bild

Lagring

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Whisky, öl och Lotus Elise.

Sparad 25 May 2013 - 16:19

Är inte själv så förtjust i vin, men skulle vilja lagra några flaskor mest för skojs skull och för att ha något att bjuda på i framtiden. Lagring är tänkt att ske under både kortare (enstaka år) och längre tid (många år)

Så mina frågor är:

Vilka viner lämpar sig för lagring? (Amarone, shiraz, osv. men även vitt eller varför inte rose och mosserande vin?)

Det verkar vara lite olika bud, stående eller liggande, vad anser du?

Jag har ingen fuktig källare att förvara vinet i, förvaring kommer att ske i lägenhet. Men ska det vara i rumstemperatur eller i kyl? (Inte vinkyl).

Vad mer ska man tänka på?

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

#2 Sveprod

Sveprod
  • Vanlig medlem
  • 349 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Finns det någon i Karlshamn?

Sparad 25 May 2013 - 18:37

Det ska absolut inte vara i rumstemperatur för då "jäser" vinet. Dvs det utvecklas för fort och riskerar att bli dåligt. Ca 12 grader brukar vara rekommenderat. Alla "bättre" viner kan lagras med variationen är stor. Men Bordeaux och Bourgogne av de mellan och bättre släppen är lämpliga att spara både 10 och 20 år, men då under rätta förutsättningar.
Vinet ska ligga ner annars torkar korken ut. Vinet fräter ju inte kork på samma sätt som den alkoholstarka whiskyn. Ska du lägga ner tid och möda på att spara så slå till på något ordentligt. Champagne istället för mosserande (den extra hundralappen har du glömt när du ska dricka gott om 10 år..;). ) Bordeaux från 2010 ska visst vara en extra god årgång och bolaget släpper nyheter varje månad i olika prisklasser så gillar man kraftiga viner går du för dem. Vill du ha några lättare viner finns mycket pinot noir från Bourgogne från samma år vilket tydligen också ligger bra till att bli kanondricka när de lagrats klart.
Finns ett liknande forum för vin. Finewines.se
Lycka till!
Karl-Johan Arto

#3 Kainen

Kainen
  • Vanlig medlem
  • 3396 Inlägg:
  • Intressen:Resor, Whisky, Foto & Apple (Datorer)
  • Whiskyklubb:Letar

Sparad 25 May 2013 - 20:38

Rumstemprstur går bra så vitt jag vet. Vinet utvecklas snabbare vid varmare temp bara. Däremot skall temperaturen inte variera mycket, detta är viktigare än hur varmt det är. Liggande ja... Som föregående skrev, annars torkar korken ut och vinet blir förstört. Amarone fungerar utmärkt att dricka när det släpps (producenterna släpper inte viner som ej är drickfärdiga). Däremot lönar det sig att låta de ligga till sig i åtminstone ett par år till. Dessutom är smaken som baken, personligen gillar jag inte för gamla amarone då de tappar fruktigheten jag gillar.
Marcus Hotakainen, Täby
Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna
Ardbeg committee member
Friends of Laphroaig

Min Samling

#4 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:

Sparad 25 May 2013 - 23:11

Bra råd, tack så mycket :)

#5 Sveprod

Sveprod
  • Vanlig medlem
  • 349 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Finns det någon i Karlshamn?

Sparad 26 May 2013 - 00:35

Skulle du lagra något som tom blir värdefullt framöver och försöker sälja av flaskorna kommer vinkännarna fly fältet om den är lagrad i rumstemperatur.. Är inte 100% insatt själv men har börjat hobbysamla lite vin och därmed hänger jag också en del på systerforumet, och där är det klara besked. Inget vin i rumstemperatur. Där diskuterar de allra ivrigaste tom om de ska undvika köpa vin på sommaren då frakten från Frankrike (eller andra länder) sker i sommarvärme..
Men det är helt riktigt att snabba temperaturskillnader också är förödande för vinet. Har själv mina flaskor i en källare och där diffar temperaturen mellan vinter och sommar, men väldigt lite under från en dag till nästa.
Karl-Johan Arto

#6 kosken

kosken
  • Vanlig medlem
  • 1027 Inlägg:
  • Intressen:Sport
    God Mat och Dryck
    Mina barn!
  • Whiskyklubb:Ardbeg Committee,Friends of Laphroaig

Sparad 26 May 2013 - 10:28

Som "Nybörjare" på vin så tror jag inte du märker så stor smakskillnad på vinet oberoende av lagring i rumstemperatur eller källare/vinkyl.

Om du ska lagra i rumstemperatur så ska det gärna ligga längs in i en mörk garderob och lågt.

Ett tips är annars att köpa en liten vinkyl, finns från 4 flaskor och uppåt.

De billigaste varianterna kostar inte alltför mycket.

Själv har jag två små  Vinkylar: den ena är för lagringsviner den är jag sällan i,den andra har jag viner som ska drickas inom ett år.

Seppo Hellström

#7 sirj

sirj
  • Vanlig medlem
  • 853 Inlägg:
  • Intressen:Whisky och F1.
  • Whiskyklubb:Warbergs Single Malt Society

Sparad 26 May 2013 - 19:19

Precis som Karl-Johan säger, snabba temeperaturskillnader är förrödande för vinet. Detta skall man tänka på när man en varm sommardag köper sitt vin (som man avser att lagra), transporterar flaskan i en varm bil för att sedan direkt lägga den i en sval lagringsplats (tex vinkyl). 30 grader i en bil kan vara direkt skadligt för vinet i sig själv. 

// Jörgen

Men det är helt riktigt att snabba temperaturskillnader också är förödande för vinet. Har själv mina flaskor i en källare och där diffar temperaturen mellan vinter och sommar, men väldigt lite under från en dag till nästa.

Jörgen Andersson

Warbergs SingleMalt Society

#8 RichardN

RichardN
  • Vanlig medlem
  • 431 Inlägg:
  • Intressen:Knivmakeri och whisky
  • Whiskyklubb:WSS, Slainte, SMWS

Sparad 27 May 2013 - 16:48

Jag har läst att vibrationerna från billiga vinkylar förstör vinet. Men ska man bara lagra ett par år eller så kan det ju inte ta så mycket stryk kan man ju tycka.
Richard Nordenskjöld

#9 johan

johan
  • Vanlig medlem
  • 1230 Inlägg:
  • Intressen:bl.a whisky

Sparad 27 May 2013 - 19:18

Jag har läst att vibrationerna från billiga vinkylar förstör vinet. Men ska man bara lagra ett par år eller så kan det ju inte ta så mycket stryk kan man ju tycka.

Så är det nog...

Bättre med jämn rumstemp (kompletterat med luftfuktare) än en billig vinkyl

Skål //Johan Hofvander
whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

#10 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:

Sparad 23 February 2014 - 21:33

Som sagt, jag är inte så förtjust i vin, men jag smakade nyss på Amarone Classico 2010 (SB 12363) och tyckte att det var riktigt gott!

Ska köpa några flaskor och lägga på lagring några år för att se vad det blir av vinet. För lagringens skull, blir det skillnad på 375 ml eller 750ml flaskor?

http://www.systembol...rs=searchquery,

Edit:

Detta är mitt inlägg nr 1000 :)

Detta inlägg har ändras av Puttriken: 24 February 2014 - 00:11

#11 GlenScotiaLasse

GlenScotiaLasse
  • VIP Medlem
  • 565 Inlägg:
  • Intressen:Whisk(e)y,vin, läsa, musik, cigarrer och rom.
  • Whiskyklubb:Slainte.

Sparad 23 February 2014 - 22:31

Generellt sett är stora flaskor bättre för lagring. Här har alltså storleken betydelse. Det handlar om mängden syre per volym vin.
  • Puttriken likes this

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

#12 Kainen

Kainen
  • Vanlig medlem
  • 3396 Inlägg:
  • Intressen:Resor, Whisky, Foto & Apple (Datorer)
  • Whiskyklubb:Letar

Sparad 24 February 2014 - 06:56

Generellt sett är stora flaskor bättre för lagring. Här har alltså storleken betydelse. Det handlar om mängden syre per volym vin.

Både ja och nej... Det beror på hur mycket tid man har på sig. Magnumflaskor tex tar längre tid på sig att mogna mot standard 70cl. Sedan de kanske mognar bättre men det är en smaksak... De mognar långsammare i alla fall eftersom syreutbytet (genom korken) är detsamma för stora och små flaskor :)

Detta inlägg har ändras av Kainen: 24 February 2014 - 06:56

Marcus Hotakainen, Täby
Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna
Ardbeg committee member
Friends of Laphroaig

Min Samling

#13 GlenScotiaLasse

GlenScotiaLasse
  • VIP Medlem
  • 565 Inlägg:
  • Intressen:Whisk(e)y,vin, läsa, musik, cigarrer och rom.
  • Whiskyklubb:Slainte.

Sparad 24 February 2014 - 10:13

Både ja och nej... Det beror på hur mycket tid man har på sig. Magnumflaskor tex tar längre tid på sig att mogna mot standard 70cl. Sedan de kanske mognar bättre men det är en smaksak... De mognar långsammare i alla fall eftersom syreutbytet (genom korken) är detsamma för stora och små flaskor :)

Det är väl tid som är det viktiga när det handlar om"lagring". Har man inte tid på sig, så är det väl inte aktuellt med lagring, utan det handlar väl om hur länge man kan spara en flaska och ändå anse att den är kurant när man väl öppnar den. Ett tips till Puttriken är väl då att köpa både stora och små flaskor för att kolla vad han själv tycker. Både vad gäller hans egen smak, och hur de olika storlekarna skiljer sig åt efter ett antal år. Själv har jag provat Masi amarone från 1/1-flaska, som varit runt 20 år, och helt ok enligt min smak.

• Kainen likes this

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

#14 Puttriken

Puttriken

Ljushuvud No1

• Vanlig medlem
  • 1091 Inlägg:

Sparad 24 February 2014 - 16:36

Gôtt snack gubbar, ska köpa bägge storlekarna :)