Hoppa till innehåll

Bild

Whiskykunskap - Sammanställning

• Please log in to reply
104 replies to this topic

#1 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:
  • Kön:Man

Sparad 02 August 2006 - 10:13

För att få en bra överblick över ställda frågor med svar från Whiskykunskap, Visa vad du kan - tråden, så tänkte jag här samla ihop alla frågorna och svaren i en post. Jag har bara tagit med de frågor som kan verifieras av källor och/eller där de flesta kan vara överens om svaret.

Om ni vill läsa andras svar på en fråga, eller se de diskussioner som fördes efter en fråga, så är ordet DETTA länkat till aktuellt inlägg för just den frågan.

Kommentarer och synpunkter om denna tråd skickar ni på PM. Jag tar bort alla andra inlägg från denna tråd för att hålla den ren.

1.
Per Eriksson ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Ok håll i er. Whiskytermen "skulk" vad är det ? (uttalas skalk)

Svar:
Qonos svarade i DETTA inlägg följande:
Den whisky man tar på morgonen innan man kör till jobb eller hmm :) dagens första whisky är det iaf om jag inte minns fel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.
Roger ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vart tog Port Ellens pannor vägen efter att destilleriet revs?

Svar:
Bullie svarade i DETTA inlägg följande:
Vad sägs om Indien... Där de tillverkar sprit som sedan levereras till Ryssland? ;)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.
Bunkermania ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vilket material är Springbanks kedjemattor, rummager, gjort av?
Den frågan kom upp på en av Aflodals VM-deltävlingar, men svaret kunde inte Henrik, så jag mailade Springbank för att ta reda på det.

Svar: Det var många som gissade på koppar här utan att egentligen säga det rent ut, så jag tar med Bunkers egen förklaring;
Bunkermania svarade i DETTA inlägg följande:
I detalj vet jag inte. Jag fick svaret koppar av Springbank. Jag undrade om inte metoden med rummagern ger ett större slitage och att det innebar att pannan behövde bytas ut fortare och deras svar tyckte jag var underbart.
Visst sliter det mer på pannan, men vi är ett litet destilleri som inte kör produktion i stor skala. När pannan är sliten byter vi ut den.

4.
Bullie ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vilket maltwhiskydestilleri har de högsta pannorna i Skottland, och vad är det för typ av pannor?

Svar:
Roger svarade i DETTA inlägg följande:
Kan det vara Ginpannor på Glenmorangie....

5.
Hur många liter ren alkohol får man i regel ut ifrån 1 ton mältat korn?

Svar:
Har för mig att det ligger på ca 400-500 liter. Beroende på hur de kör pannorna.
Kontrasvar från Roger: Nåja, 500 liter är nog att ta i. Men 400 liter eller strax därunder är ett bra resultat.

6.
Det som t ex Laphroaig håller på med, när de använder quartercasks som slutlagring, är ju i sig ett expriment i att försöka få en kortare lagringstid för whiskyn. Och de är inte ensamma om det.

Men detta är inget nytt. Redan när Alfred Barnard genomförde sin omfattande resa till alla destillerier i UK under slutet av 1880-talet, så besökte han ett destilleri som genomförde sådana experiment. Detta destilleri hade en apparat som genom upphettning och högt tryck skulle göra whiskyn mogen som en tre-fyra årig whisky redan som nygjord. Frågan är alltså, vilket var destilleriet?

Svar:
Ravelli svarade i DETTA inlägg följande:
Det är Ageing Apparatus på Yoker destilleriet. "This process is said to have the power of destroying the aldehyde or fieriness of new Whisky and converting it into a mature spirit of three to five years old"

Detta inlägg har ändras av Bullie: 17 January 2007 - 17:27

• carpinteyrofjk likes this
Counting all the assholes in the room,
well I'm definately not alone...

And ye, I'd rather drive my Harley

#2 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 02 August 2006 - 12:57

7.
Vilket destilleri har figurklippta buskar på gräsmattan utanför ?
Det kan kanske finnas fler men jag känner bara till ett.

Svar:
MacNilsson svarade i DETTA inlägg följande:
Tormore har en potstill av buxbom utanför destilleriet....lite coolt att ha här hemma i trädgården, intill sin replik av Kildalton cross.

8.
MacNilsson ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Jag kontrar med en udda fråga. En av ostvärldens klassiker är Whiskycheddar, när och var föddes den?

Svar:
För länge sedan, i hjärtat av Västergötland, mitt emellan bergen på Falbygden började en kreativ och idérik man att injicera whisky i cheddarosten, det var Falbygdens Osts grundare Folke Andersson. Folkes dotter Margareta studerade till sjuksköterska och provade under utbildningstiden olika sprutor. Folke fick en briljant idé, han började med hjälp av spruta injicera smaker i osten. Whiskyn visade sig vara perfekt för ändamålet. Osten smakade förträffligt och snart lagrades allt fler whiskyostar. Ostens goda smak och rykte spred sig snabbt. Ända sedan starten har det varit en självklarhet att endast använda de allra bästa råvarorna av ost och whisky. Under lagringstiden och får whiskyn ?dra? in i osten för att ge osten dess rätta karaktär.

9.
En medarbetare vid ett Highlanddestilleri kvalificerade sig på 1980-talet för en plats i Guniess rekordbok, vilken beaktningsvärd prestation låg bakom detta?

Svar:
Mathias Nilsson svarade i DETTA inlägg följande:
Borde väl då vara "Towser", en katt på destilleriet Glenturret (tror jag att det var) som fångat 28 899 st möss! Katten blev 24 år gammal!

10.
Ett destilleri är självförsörjade på elektricitet, vilket?

Svar:
Deanston. :D De säljer dessutom en del av överkapaciteten.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 11 August 2006 - 11:19

#3 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 02 August 2006 - 13:19

11.
Vilket destilleri har gjort blomsterlådor av gamla whiskyfat som sitter utanför deras fönster ?

Svar:
Per Eriksson svarade i DETTA inlägg följande:
Blair Athol

12.
ravelli ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Gamla vackra kvarnar av märket Porteus- och Boby är vanliga på destillerierna men det finns åtminstone två destillerier som använder rent ut sagt fula och moderna kvarnar med 5 eller 7 valsar... vilka destillerier, vilket märke och i vilket land görs dessa kvarnar?

Svar:
Båda destillerierna ägs av The Chivas group och kvarnarna tillverkas i Tyskland:
Braeval, en 5-roll Bühler
Allt-á Bhainne, en 7-roll Bühler

Med korrektion av Ravelli:
Bra! Men landet stämmer faktiskt inte om man ska vara petig... men varför vara det när du jobbat så hårt.

Landet är Schweiz och de två destillierier jag först kom att tänka på var Glenfarclas (5 valsar) och Allt-á-Bhainne (7 valsar) ... men listan kan även utökas med Glen Spey (4), Braeval (5), Strathmill (6) och Auchroisk, men det finns kannske fler?

Bühler är ett schweitsiskt företag som grundades 1860 av schweizaren Adolf Bühler. Men Bühlerkvarnarna sägs även ibland vara tyska och detta beror på det finns Bühler Miag-kvarnar som tillverkades av ett tyskt företag Miag Mühlebau und Industrie GmbHv som köptes upp av Bühler 1972.
Källa: http://www.buhlergroup.com

13. Detta var en överdj-vlig fråga som ingen kunde...
Bruichladdich använder ju tre olika vattenkällor i produktionen.
Det vatten man späder ner färdiglagrad whisky före buteljering tas ur Octomore spring.
Denna källa är även känd under ett annat namn. Vilket?

Svar:
Källan kallas för "Dirty Dotties well" :o
Däremot har jag inte vågat fråga huruvida Dottie var lortig eller... :blush:

Jag har tagit en bild på skylten som står invid källan.
Octomore.jpg

Den här frågan var lite väl knepig.
Jag förstår om inte Bruichladdich använder källans namn i sin marknadsföring.
Så det är nog lite glest mellan träffarna på internet.
Det kan nog däremot bli ett samtalsämne på puben i Port Charlotte.

14.
Vilket maltdestilleri gjorde maltwhisky i en kontinuerlig panna?
(Kanske finns fler, men jag kommer bara på ett nu)

Svar:
Tjoff!!! Glenmavis Distillery! :D
Rivet och raserat, men de var unika i att man 1855 installerade en Coffeyputtrare för att koka maltwhisky i!
1910 stängde man maskineriet för gott... Kanske var väl det... :blink:

Extrainfo från Roger:
Jajjemensan!! Där satt den!
Helt rätt

Men... Det var faktiskt Convalmore som jag tänkte på. Dom byggde upp destilleriet 1910 efter en brand och passade på att installera en Patentpanna. Kanske tog man över Glenmavis utrustning?? Nja, kanske inte...
I varje fall så blev det inget bra och man lade ner projektet efter bara sju år.

15.
Vilken whisky bar ??
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Svar:
Baren förresten är The Qaich Bar på Craigellachie hotel.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 11 August 2006 - 12:03

#4 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 02 August 2006 - 14:06

16.
På 1700-talet trodde man att vörten från destillerierna var ett utmärkt botemedel mot... Vadå?

Svar:
ravelli svarade i DETTA inlägg följande:
En "laddie-kille" kör med en Whisky killer fact, svaret är: "18th Century Royal Navy believed Wort was a Scurvy cure". Kanske något att ta till i vårt stressade århundrade, men de nämner inget om de "magproblem" som uppstår...

På svenska blev det enligt Roger:
Åkomman jag var ute efter var alltså SKÖRBJUGG. :blink:

17.
Vilket destilleries jäskar användes under andra världskriget som badkar av flottister?

Svar:
Det är ju det exellenta destilleriet Highland Parks härliga 'badkar' som användes. :D

18.
Vilket destilleri har kortaste tiden i mashtun och vilken tid är det ?

Svar:
Åke svarade i DETTA inlägg följande:
Macallan, om man avser traditionell hantering. Fyra timmar säger Misako Udo. Annars påstår hon att det är Teaninich som mäskar snabbast, men det är ju en helt annan teknik. Och kollar man andra källor så är hennes tre timmar inte en helt riktig uppgift.http://www.gordonand...Distillery.html

19.
Nu måste jag bara ta en Glenfiddichfråga.. När kom de med sin trekantiga flaska ?

Svar:
1957

20.
mejparn ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Här kommer en fråga om destilleriet Bladnoch, vet ej om den är lätt eller svår men det är säkert någon som sitter inne med det rätta svaret! United Distillers bestämde sig 1993 för att lägga ner bladnoch men dom ville inte sälja till en konkurent så kravet på den som köpte det skulle ha det till bostad vad heter mannen som köpte destilleriet? ;)

Svar:
Broraman svarade i DETTA inlägg följande:
På det svarade Broraman helt riktigt:
Raymond Armstrong

Detta inlägg har ändras av Bullie: 14 August 2006 - 10:07

#5 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 02 August 2006 - 14:42

21.
Vilket år öppnades det första besöks centrat på ett destilleri i Skottland ?
Och givetvis Vilket destilleri var det ?

Svar:
Glenfiddich 1969

22.
När förbjöds husbehovsbränning i scotland? :blush:

Svar:
Martin-std svarade i DETTA inlägg följande:
1781

23.
Martin-std ställde följande fråga i DETTA inlägg:
"Åh, vad jag älskar den dryck som kommer från den skålformade dalen".
Denna kommentar gjordes någonstans i Skottland 1824 enligt min källa. Vilket destilleris whisky avses?

Svar:
Jenz Rönnow svarade i DETTA inlägg följande:
Mortlach

24.
Jenz Rönnow ställde följande fråga i DETTA inlägg:
I vilken sammanslutning är Lord Macfarlane en av de högsta ledarmöterna?

Svar:
Keepers of the Quaich?

Förutom Martin-std's svar som var rätt följde flera svar som är riktiga, men inte det Jenz tänkte på.
Martin-std: och Skottlands parlament?

Bullie:
Han sitter i många sammanslutningar, men den jag tror du tänker på är Diageo, där han är Honorary Life President of Diageo Scotland.
Han innehar även en hög post inom Kelvingrove Refurbishment Appeal som driver det mest populära konstmuseet utanför London (inom UK då...), Kelvingrove museum.

25.
Ett av de äldsta destillerierna i Skottlad använder sin överskottsvärme till att odla tomater i växthus på sin egendom. Vilket destilleri avses?

Svar:
mejparn svarade i DETTA inlägg följande:
Kan det vara Glen Garioch tro! B)

Detta inlägg har ändras av Bullie: 14 August 2006 - 10:29

#6 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 10:39

26.
Varför är 1860 ett viktigt år för oss whiskyvänner?

Svar:
1860....whisky is now started being filled in glass rather than stoneware flagons or jars

27.
Vilket år blev det lag på minst 3 år på ekfat i skottland ?

Svar:
1916

28.
ronnie ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Sprinbank har på sina tunnor bl.a. bokstäverna "A", "B" och "C". Vad betyder de?

Svar:
ronnie svarade i DETTA inlägg följande:
A: First fill cask
B: 1st refill
C: 2nd refill

29.
Svenskt korn kan vara användbart och används till viss del vid whiskyframställning i Skottland. Vad har t.ex. Etu-kornet för fördel gentemot skotskt korn och vad innebär det för whiskyproduktionen?

Svar:
(Då flera delade svaret så tar jag med Martins förtydligande istället)
Svenskt korn används i skotsk grainwhisky. Det är mer motståndskraftigt mot sjukdomar, håller hög kvalitet samt har högre enzymhalt än traditionellt skotskt korn. Den höga enzymhalten gör att det går åt mindre korn för att få fram jäsbar vört, vilket leder till högre avkastning. Trots att det svenska kornet är dyrare per kilo korn så lönar det sig eftersom det går åt mindre för att få fram jäsbar vört.

30.
mange ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Ett par destillerier gör något som kallas "alligator skin". Vad är det? Och vilka gör det?

Svar:
När bourbondestillerier har monterat sina fat utan att locket och botten monterats så bränner de dem på insidan under en kort stund. Hur lång tid de bränner dem beror på hur mycket de vill att fatet ska förkolna på insidan. Den högsta förkolningsgraden #4 kallas även "alligator-skin" pga att faten (med lite fantasi) ser ut som ett sådant på insidan efter att det bränts så hårt.

Några destillerier som kör med "alligator skin" är Jim Beam och Wild Turkey.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 21:52

#7 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 11:05

31.
Kilchoman sparkade som bekant igång sin panna i juni 2005....det var första gången ett destilleri öppnades på Islay sedan ----- då ---------- såg dagens ljus.

Fråga A: När
Fråga B: Vilket destilleri

Svar:
A: 1908 (nedlagt 1960)
B: Malt Mill (som för övrigt använde lokaler från ett nedlagt destilleri som byggts 1816)

32.
Ett känt uttryck är:
"Rome was built on seven hills, but Dufftown was built on seven stills". (alternativt "Rome was built on seven hills, Dufftown stands on seven stills")

A. Vilka sju destillerier avsågs när sloganen myntades?
B. Ungefär när var det som denna slogan myntades?

Svar:
(Här har jag återigen tagit med förtydligandet då det postades hej vilt och svaret spreds ut.)

Helt korrekt Hasse. Uttrycket myntades under 1890-talet när Dufftowns storhetstid började och fem destillerier uppfördes.

Pannorna som då avsågs var:
Mortlach (1823),
Glenfiddich (1887),
Balvenie (1892),
Convalmore (1893-1985),
Parkmore (1894-1931),
Dufftown (1896) och
Glendullan (1897)

33.
Octomore har fått sitt namn efter ett sedan länge nedlagt destilleri i Port Charlott. Det finns åtminstone ytterligare fem buteljeringar på marknaden som är uppkallade efter saligen avsomnade pannor. Vilka kan detta vara?

Svar:

Hazelburn, Longrow, Octomore, Port Charlotte, Stronachie, Glengyle, O.O., Man O' Hoy, Glenfoyle, Ferintosh osv.

34.
Ungefär hur många öar består Orkney av och hur många av dom är bebodda och vad kallas huvud ön?

Svar:
Bengt L svarade i DETTA inlägg följande:
70
17
The Mainland

35.
Vilket år grundades Berrys Bros ???

Svar:
mange svarade i DETTA inlägg följande:
Berry Bros. & Rudd is Britain's oldest wine and spirit merchant, having traded from the same shop for over 300 years.

The business was established in 1698 by the Widow Bourne at 3 St James's Street, London.

Källa: Berry Bros

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 22:11

#8 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 11:28

36.
drygmasken ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vad kallas vattnet mellan Islay och Isle Of Jura?

Svar:
Sound of Islay eller Caol Ila på Gaeliska

37.
Nu har vi varit (i frågorna) på Caol Ila. SOm är snyggt byggt med ett stort panorama fönster.

Det finns 2 destillerier till som är likadana, med stora panorama fönster. Vilka är de ?

Svar:
Mankan svarade i DETTA inlägg följande:
Clynelish och...

...skulle sätta halva min veckopeng på Teaninich...

38.
rvh ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Jag har tagit 4 foton från 4 destillerier jag besökt. Frågan är vilka? Följ länken nedan och klicka "pil höger" på tagentbordet för att se nästa bild o.s.v.

http://d699529.u33.s...ronvax/dist.pdf

Svar:
1: Glenturret
2: ? Något litet... Edradour kanske?
3: Tullibardine
4: Glengoyne

39.
Vilken är Danmarks största importör av whisky?

Svar:
froozen svarade i DETTA inlägg följande:
Jensen's Bøfhus

Lite oväntat, men rätt coolt :)

40.
froozen ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Många destillerinamn kommer från gaeliskan, men när kom gaeliskan till Skotland?

Svar:
300-talet och 400-talet e.Kr.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 22:29

#9 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 12:01

41.
Från början hette detta destilleri Strathspey, vad heter destilleriet idag?

Svar:
Whille svarade i DETTA inlägg följande:
Dalwhinnie döptes om från Strathspey till Dalwhinnie 1905.

42.
Whille ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vilket destilleri har kallats för Hosh Destillery?

Svar:
mejparn svarade i DETTA inlägg följande:
Glenturret

Roger gav oss anledningen till namnbytet:
Destilleriet grundades först som ett litet gårdsdestilleri med namnet Hosh distillery. Det var ett gäng smugglare som startade destilleriet, så det är ett ytterst inofficiellt årtal som anges som destilleriets födelse år,1715.

Officiellt anges året 1775 som datum.Kring 1715 fanns det 11 illegala destillerier i trakten och fem av dessa låg på det nuvarade destilleri området. Platsen var ypperlig för illegal bränning. På ömsom sida om destilleriet kunde man, från kullar, spana efter annalkande skattmasar.

1717 byggdes ytterligare ett destilleri upp. 1826 fick detta destilleri sitt namn, Glenturret distillery. Detta destilleri lades ner 1852. 1875 övertog Hosh destillery namnet Glenturret.

43.
Jag tänker på ett destilleri som en gång skulle göra en maltwhisky uppkallad efter pölen som försåg destilleriet med vatten. Den som gjorde mallen för fatmärkningen stavade lite fel, så faten och sedemera whiskyn fick heta något annat.

Vilket destilleri tänker jag på och vad heter whiskyn resp. vattenkällan?

Svar:
patrik svarade i DETTA inlägg följande:
Glen Flagler/Killyloch och Lillyloch.

44.
patrik ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vem lanserade whiskyn "General 12"?
I Sverige måste nog tilläggas...

Svar:
Swedish Match lanserade whiskyn och Bibendum var importör.

45.
Ni känner säkert till Serendipity där man råkade blanda ihop gammal Ardbeg med ung Glen Moray.
Det var dock inte första gången det hände. En av malterna var tidigare inblandad i ett liknande misstag.

Man råkade blanda ihop ett fat av en väldigt ung whisky från ett destilleri med en batch 21 årig från ett annat. Vad kallade man den whiskyn?

Svar:
80/20

Och Roger skrev sen lite tilläggsinfo:
Man hade tänkt att buteljera fem fat av en 21 årig Glen Moray, men något apskaft råkade blanda i en 3 årig whisky också. Eftersom man inte kunde skriva varesig 21 år eller Glen Moray single malt på flaskan så blev det namnet 80/20 efter blandningsförhållandet.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 22:46

#10 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 13:33

46.
patrik ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vilket är det destilleri som har haft kortast livslängd (i modern tid)?

Svar:
Skulle spontant gissa på Ladyburn

47.
1995 kom det en Hollywoodfilm med samma namn som en skotsk whisky, vad hette den?

Svar:
ROB ROY! Samma som Morrison Bowmore's blend!

48.
Vilket destilleri på Islay som födde upp grisar som extraknäck?

Svar:
På fråga A svarar jag Ardenistiel

49.
"Jag dricker en bourbon på Edisons bar på 47:th street" sjöng Ulf Lundell i låten USA på det glada 70-talet. Sången lär ha skrivits i bitterhet då en flickvän flyttade till Long Island.

New Yorks öar är kanske inte särskilt kända för sin whisky, men faktum är att det finns en singel som heter just Long Island. Vem buteljerar den och vilken destilleri kommer den ifrån?

Svar:
Jag vet att Hotel Skansen/The Long Island Whisky Society har tappat upp en whisky som de kallar "The Long Island Whisky", men jag hittar inte mer än att det är en Speyside från 1994

Hasse fyllde i med lite extra info:
Buteljerad av Stefan Norlén. Flaskan finns här.... http://www.hotelskan...hisky_2004.html
Dess innehåll är deklarerat på etiketten, jag höll i flaskan förra veckan...det är Tamdhu

50.
Jim McEwan är ju en ganska känd person inom whiskyvärlden... Så då kommer det ett par frågor om honom
  • Vid vilket destilleri jobbar han nu?
  • Var jobbade han innan dess?
  • Vad hade han för position när han började där (förra jobbet)?
Svar:
Jag är inte riktigt säker på detta, men jag chansar:
1: Bruichladdich
2: Bowmore

Och BosseK fixade delfråga 3 med svaret:
Starting at the age of 15 as a cooper at Bowmore Distillery in 1963

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 22:58

#11 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 14:07

51.
BosseK ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Den 16 augusti 1941 släppte en JU-88 sin bomblast i Skottland, över ett träningsläger för blivande RAF-piloter från allierade länder, främst Norge. Detta blev en fullträff som resulterade i kraftiga explosioner och bränder på marken. Vad hände och var ?

Svar:
rgf svarade i DETTA inlägg följande:
Ett av lagerhusen på Banff distillery blev träffad av en bomb.

Sen gav Bunkermania oss lite mer info:
En av brandmännen som var med och släckte branden blev senare åtalad då han tagit whisky från ett av de förstörda faten i sin hjälm. Korna och andra djur runt om kring raglade omkring i flera dar då whiskyn rann ut i vattnet de drack av. I tyska tidningar dagen efter kunde man läsa om det lyckade anfallet då ett av de brittiska vapenförråden förstördes. Nu var det ju ännu värre än så då det var ett lagerhus full med whisky som förstördes.

52.
rgf ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Gamla mått är lite kul...

Proof har vi avhandlat tidigare men hur mycket är en Bushel resp. en Chain och i vilket sammanhang användes de?

Svar:
Även denna fråga var en sådan där många hade riktiga svar, så jag har tagit rgf's sammanställning.
rgf svarade i DETTA inlägg följande:
En bushel är lika med 8 imperial gallons men har övergått mer till ett viktmått. SWA anser att det är lika med 25.4 kg (torr vikt). Det är riktigt att det användes för att mäta mängen malt. Måttet användes även för att beräkna hur effektiv ett destilleri var (yield). Måttet var då 'proof gallons per bushel' där ett bra värde var 2,9.

En chain är lika med 22 yards. Det är även det riktigt att det är användes för att mäta landyta närmare bestämt (t.ex.) mängden torv som skars.

53.
Vilket destilleri lanserade en single malt under namnet singleton under 80 talet ?

Svar:
Auchroisk Distillery

54.
Vilket destilleri var det som började med att bränna insidan på faten?

Svar:
Kan det möjligtvis vara Heaven Hill Distillery, med tanke på att enligt rykten så skall Reverend Elijah Craig från Bourbon vara den första som brände tunnorna. Nu vet jag inte om Elijah arbetade/startade Heaven Hill... :blink: Men det Heaven Hill som har bourbonsorten Elijah Craig. :D

55.
Vilka bröder förorsakade whiskybranchen den hårdaste krashen någonsin och vilket var året?

Svar:
Pattison kraschen 1898

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 23:14

#12 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 14:28

56.
Vilket destilleri har tidigare kallats för Milton

Svar:
Strathisla

57.
Nu tycker jag att det är dags för en bildfråga.
Vilket destilleri ses på bilden?
Pannhus.jpg

Svar:
Bengt-Åke Olsson svarade i DETTA inlägg följande:
Nästa gissning blir Isle of Jura, se´n ger jag upp <_< .

58.
Bengt-Åke Olsson ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Hur mycket rymmer Laphroaigs (Low wines & feints) still No. 2?

Svar:
3630 liter

59.
Bildfråga. Vad är detta och vad har det gett inspiration till ?
Postad bild

Svar:
Inspiration till Ardbegs logga

Och givetvis är det som Bengt-Åke Olsson skriver; Kildalton cross. Det enda, så väl, bevarade Keltiska korset i världen.

60.
Qonos ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vad/Vem är Fachan?

Svar:
Det är ett monster/odjur från skotska legender
Lite extrainfo från Quonos: Med en arm, ett ben och ett öga.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 23:28

#13 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 14:51

61.
Vem var William Mathesen ?

Svar:
Den som 1843 tillsammans med sin bror licensierade tillverkningen av Glenmorangie.

62.
Aushentoshan trippeldestillerar sin whisky. Den panna som används mellan wash still och sprit still kallas Intermediate still. Hur många liter rymmer den?

Svar:
Man fyller den med 8000 liter

63.
Hur många destillerier var det som mest i Linlithgow?

Svar:
5

64.
Qonos ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vad är/var "moonshine"?

Svar:
Slang för hembränd sprit i USA
Annan förklaring: "corn-whisky från destillerier utan licens (1880-talet, USA)

65.
Vilket destilleri var först i skottland med en gaseldad panna och när skedde detta ?

Svar:
Glen Keith, September 1970

Detta inlägg har ändras av Bullie: 19 August 2006 - 23:43

#14 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 03 August 2006 - 15:03

66.
Bildfråga.
Vilket destilleri syns på bilderna? Den här är ganska svår...
66_1Pannhus2.jpg 66_2Ledtråd.jpg 66_3Ledtråd2.jpg

Svar:
Mathias Nilsson svarade i DETTA inlägg följande:
Visst är det Port Ellen

67.
Mathias Nilsson ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Var hittar man den här?
67_1Ledtråd_1.jpg

Svar:
Jag gör en grovchansning och säger: Mackmyra

68.
Det är kul med bildfrågor, så här kommer en till... Var är detta?
Postad bild

Svar:
eronica svarade i DETTA inlägg följande:
Hmm, nu har ju inte jag varit på herrdelen på Lagavulin, men den är misstänkt lik stilen på damtoaletten iaf... :blush:
Och visst misstänkte eronica rätt!

69.
eronica ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Ge mig de klassiska fem benämningarna på huvudkategorierna gällande whiskyns färg..?

Svar:
Livsnjutaren svarade i DETTA inlägg följande:
Kan det vara grekiska färgerna
Xanthos
Pellucid
Rubious
Ambrous
Umbrous

70.
Livsnjutaren ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Vilket distilleri har flest "pot stills" och hur många ? (I Skottland)

Svar:
Glenfiddich med 30 pannor
10 mäskpannor och 20 spritpannor

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 00:02

#15 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 07:51

71.
West Brewery byggdes om till ett destilleri en gång i tiden. Vilket destilleri och när

Svar:
Jag säger Glen Moray. Och det konverterades år 1897.

72.
Vilket destilleri blev av med alla sina kontrakt med blendindustrin 1922 p g a att all whisky de producerade blev alldeles mjölkig i utseendet när man spädde den med vatten?
Och vad tror man förorsakade denna mjölkighet?

Svar:
Towiemore. Hårt vatten förmodligen.

Tilläggsinfo om mjölkigheten: Man tror att det är kalksten i vattnet som förorsakade mjölkigheten.

73.
Åke ställde följande fråga i DETTA inlägg:
Styrkan på blandningen av foreshots, feints och low wines som man laddar in i spritpannan bör inte ha en alkoholhalt överstigande 30 volym%. Vad kan vara anledningen till detta?

Svar:
Det har att göra med att olika ämnen har olika löslighet i vatten och alkohol. De tyngre oljorna och estrarna som dyker upp i slutet av spritdestilleringen, när destillatet körs till feints recievern, löser sig dåligt i vatten, men desto bättre i alkohol - bättre ju högre styrka den har. Håller man däremot alkolholstyrkan i low wines och feints recievers under 30% så kommer kommer inte ovanstående ämnen att gå i lösning utan större delen av dem kommer att flyta ovanpå och man kan undvika att få in dem i spritpannan. Vid alkoholstyrkor över 30% kommer nämnda estrar och oljor att migrera ner och lösa sig i alkoholen och förorenar hela spritdestillationen vilket visar sig i att man aldrig får ett godkänt demisting test (när man blandar foreshots med vatten till 45,7 vol% är det OK att köra till spirit recievern när ingen fällning uppkommer) eftersom man aldrig blir av med fällningen.
Går att läsa om i Russel, I (ed.): Whisky. Technology, Production and Marketing, sid 166

74.
"Tube and shell condenser" är ju vida känt och används idag för att kyla så gott som alla pannor i Skottland. Konstruktionon dök dock upp tidigare på ett destilleri och då som en del av själva pannan. Närmare bestämt halsen på pannan. (se bild) Den utgör själva svanhalsen och sitter alltså direkt på pannan från ogee och uppåt. Den ser ut som en vanlig kylare och hade just den funktionen att kyla ner destillatet för att öka refluxkonditioneringen. Var var detta?
74Hals.jpg

Svar:
Då gissar jag på Hazelburn. Herr Barnard har skrivit om de märkliga pannorna... :D

Här är en bild hur det såg ut på Barnards tid:
74hazelburn03.jpg

75.
Det talas alltid om vem som är störst, först, mest, minst osv så nu kommer en fråga som gäller en silvermedaljör. Vilket var det ANDRA maltdestilleriet att bli licenserat 1823 i Skottland?

Svar:
drygmasken svarade i DETTA inlägg följande:
Jag är ganska säker på att det skulle kunna vara Fettercairn :)

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 00:14

#16 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 09:10

76.
En man vid namn Dr Thomas Beeching har haft viss inverkan på whiskyn i skottland under en kort tidsperiod men även för all framtid.

När var detta och vad vad gjorde han?

Svar:
Han avvecklade en stor del av järnvägsnätet i Skottland under 1960 talet vilket ledde till att många destillerier fick problem.

Ytterligare info: Bl a fick The Strathspey Railway och The Royal Deeside Railway stänga.

77.
Destilleriet som jag söker har hade ett eget lok som var döpt efter destilleriet. Vet inte om det finns fler destillerier med egna lok, men detta lok skall fortfarande vara aktivt på Strathspey järnvägen. Någon som vet vad det heter och vilket destilleri?

Svar:
Enligt uppgift skall de ha två lok med destillerinamn:

Dailuaine och Balmenach, båda är dock ur trafik just nu och behöver renoveras.

Som kuriosa kan berättas att följande destillerier ligger i direkt anslutning till järnvägen och hade egna stationer när det begav sig på slutet av 1800-talet:
Dufftown
Craigellachie
Aberlour
Glen Keith
Knockando
Dailuaine

78.
Vi fortsätter med tåganknutna frågor. På sätt och vis... ;)

Vad jag vill veta är följande:
Vilket destilleri är jag ute efter, vad betyder namnet och vad hette det från början?

Här är ledtrådarna:
Byggt 1863 bredvid en järnväg just för att förenkla transporterna. Järnvägen byggdes 1859, och destilleriet fick en egen anslutningslinje.

Destilleriet hade från början ett annat namn då det senare namnet redan användes.

I maj 1877 så brann det våldsamt, men redan i oktober var destilleriet igång igen. Detta var dock inte den sista gången det skulle brinna här. I mitten av 1900-talet så var det dags för en katastrof igen.

Från början så trippeldestillerades deras whisky, men 1924 så övergick man till dubbeldestillering.

Svar:
Sååå min gissning blir Banff. Efter lite uppdatering så kommer jag fram till attd et först hette Mill of Banff för att senare bli Inverboyndie Distillery..Korrekt?

Banff betyder Irland. Eller mer exakt, så är det en poetisk benämning på Irland från gaeliskans "Banbh" eller "Banbha"

Lite korr: Mill of Banff var inte samma destilleri. Det var därför det först döptes till - precis som du skriver - Inverboyndie.
Lite info: Ordet Banff finns i ett flertal ortsnamn runt om i Skottland. En länk till den tid då Skoterna invandrade till Alba från Irland.

79.
Bildfråga.
Vad är det för speciellt med denna Lyne-arm och varför har man valt att göra så? Vad heter destilleriet?
Postad bild

Svar:
Ardbeg

Bullie kom med en förklaring på vad det var:
Det är en 'Purifier'; Det är en anordning för att öka refluxen. Helt enkelt för att få en ökad kopparkontakt, och som drygmasken skriver, få en renare sprit. Det är dock all sprit som redan hunnit med att kondensera som åker tillbaka, inte bara 'smutsig' sprit.

Och froozen kompletterade: Och för att bli lite mer kemistisk (fint ord va? ) så kan man säga att det är de tyngre molekylerna som går tillbaka ned i pannan för att köras en gång till. Därmed bryts de ned till mindre partiklar som sedan kan passera genom lyne arm utan att åka ned i renaren (fin översättning av purifyer).

80.
Vad är det som gör att man kan få fram vaniljtoner och kokosnötstoner ur ekfatet vid lagringen?

Svar:
Bengt-Åke Olsson svarade i DETTA inlägg följande:
Innehållet i spriten reagerar med ligninet i ekträet.

Lite mer info från Bullie: För att öka reaktionen med träet så bränner man av insidan på faten.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 00:32

#17 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 10:56

81.
Vad är det för speciellt med den här tunnan och var finns den. ;)
Postad bild

Svar:
rvh svarade i DETTA inlägg följande:
Det är faktiskt så att detta är Ardbegs första fat sedan återstarten 1997. Färgen luras lite och varför den målades vinröd vet jag inte men jag kan berätta att den var mycket god för att vara 9 år.

82.
- Vad heter enzymet som förvandlar stärkelsen till malt-socker? :huh:
- Vad kallas den beläggning som man kan se på väggarna i lagerhusen där whiskyn lagras? :rolleyes:

Svar:
Enzymet tror jag att det heter a-amylas, amyloglukosidas, som när det bryter ner stärkelsen i kornet skapar sockertypen maltos.

Angel's Breath; Det som täcker väggarna i lagerhusen är en typ av svamp som lever på alkoholångor. Den finns nästan uteslutande på destilleriernas områden. Torula compniacensis är det latinska namnet på svampen...

Angående svampen så finns det en intressant tråd om den HÄR.

83.
Byggdes 1869. Fördubblade antalet pannor 1967.
Första destilleriet som effektivt använde tågtrafik att transportera sin whisky med.
Spritpannorna har ett unikt utseende med sina T-formade toppar istället för vanliga ?swan-necks?. Detta för att öka ?refluxen?.

Vilken klippa till destilleri tänker jag på och vad betyder namnet?

Svar:
Cragganmore. BIG ROCK!!

84.
Att den mänskliga faktorn spelar stor roll när det gäller att nosa upp trevliga fat vet vi..
Men vad kallas det instrument som analyserar dofter?
Den engelska benämningen på detta instrument Tack :)

Svar:
Hmmm instrument skrev du.... nja... mitt svar blir ändå The Gas Cromatographic analysis.

85.
Spinner vidare på mätningar och undrar då om ni vet vilka tre tekniker som används för att mäta densitet och därmed alkoholhalten på whisky?

Svar:
Hittade en intressant länk

Bilaga II: Mätning av destillatets densitet
? Metod A = pyknometri
? Metod B = elektronisk densitetsmätning (tidigare nämnd metod 2, NIR, Raman mm.)
? Metod C = densitetsmätning med hydrostatisk våg (tidigare nämnd metod 1, Hydrometer)

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 00:44

#18 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 11:06

86.
Vad har Ardmore, Benrinnes, Dailuaine, Glen Albyn och Glen Mhor gemensamt?
(Och nu letar jag efter något som för dessa destillerier är/var unikt)

Svar:
Tippar på saladinlådor.

Komplettering från Roger:Maltdestillerier som har haft men inte längre använder Saladin lådor.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------,

87.
Vem uppfann saladinlådorna och från vilket land kom personen?

Svar:
Förtydligade en aning... ;)
Det var en fransman vid namn: Charles Saladin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------,

88.
Det sägs att "Dufftown was built on seven stills". Men vilket var det åttonde (lagliga) destilleriet som etablerades i den staden?

Svar:
Pittyvaich

89.
Nyligen hade vi en fråga om vad en purifyer är för något. Kan ni namnge ett par till destillerier som använder sådana (utöver nämda Ardbeg)?

Svar:
Glen Grant
Caperdonich
Glenlossie
Mackmyra

Ingela kompletterade med Talisker

90.
Nu när vi är inne på lite udda pannor så har jag en till under samma tema.

Jag frågade tidigare om Hazelburns konstiga halsar.
Det finns ett par destillerier som har en liknande konstruktion med en vattenkyld mantel runt halsen.
Vad kallas denna anordning och vilka destillerier har den?
90hals2.jpg

Svar:
Två sådana varianter finns på Dalmore (den på bilden) och Fettercairn.
[/quote]
Och Bengt-Åke Olsson fyllde i med benämningen som är water jacket.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 00:52

#19 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 11:21

91.
Hur stor del av en av en flaska single malt består av smak ämnen?
Och hur många smaker har man lyckas isolera på kemisk väg?

Svar:
Jag tror nog att de smak och doftgivande delarna av en pava är ca 0.2%.
Och mejparn själv berättade att de isolerat ca 400 smaker.

92.
Bengt-Åke Olsson ställde följande fråga i DETTA inlägg:
När malten torkas i en kölna håller den från början ca 45% fuktighet.
Efter ett tag når man en kritisk punkt som kallas för "break point"
vad innebär detta?

Svar:
Eftersom enzymerna är värmekänsliga vill man initialt inte värma upp malten för mycket utan bara tills dess att fukten på ytan värmts bort. Läs mer nedan:

"The aim of kilning is to arrest growth by drying the malt as quickly and uniformly as possible, with the moisture level typically 40 to 50 per cent at the beginning of the process. Taking care not to damage the heat-sensitive enzymes, the initial temperature is around 40 to 50°C. Once the grain reaches the 'break point', when the surface moisture has been driven off, the temperature is gradually increased to around 75°C. "

http://homedistiller.../wash-grain.htm

93.
Vad har byggnaden till vänster på bilden för relation till maltwhisky?
Postad bild

Svar:
Jag tror att det tidigare var ett lagerhus, men såldes av tidigare ägare och blev till lägenheter.
Postad bild

94.
Draven som blir kvar efter mäskning brukar ju gå till boskapsfoder.
Nu är kossor så skapta att de flesta föredrar orökt drav.
På Port Ellen maltings så gör man något med den kraftigt rökta draven för att göra det lite smakligare för dessa fyrfota vänner.

Vad då?

Svar:
De blandar en del melass i smeten innan de gör pellets av den... :D Så blir det lite sötsliskigt år fastlandskossorna...

95.
Som ni alla vet så var Campbeltown en av de mest destilleritäta samhällena i Skottland vid 1900-talets början. Som kuriosa kan berättas ett redan innan 1800-talets början, så fanns ett förbund där, där de flesta av Campbeltowns dåtida destillerier var anslutna - ungefär som SWA idag - som lobbade hårt i den politiska världen. Min fråga nu är följande:

Hur många destillerier har det som mest funnits licenserat samtidigt i Campbeltown?

Svar:
Gissar på 28 st

(Och som så många gånger förr så hade vår käre Roger rätt! :))
Lite extrainfo: Totalt har det funnits 34 licenserade destillerier i Campbeltown. Efter 1930 fanns det bara 3.

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 01:13

#20 Bullie

Bullie
  • Vanlig medlem
  • 4020 Inlägg:

Sparad 04 August 2006 - 11:50

96.
Mejeriet i Campeltown var tidigare ett destilleri.
Vilket?

Svar:
Burnside!!

97.
Bildfråga
Var är denna bild tagen?
Postad bild

Svar:
The Pot Still i Glasgow

98.
Nu ska vi se om vi kan krångla till det lite med en filmfråga...

Det spelades in en komedi med bla. John Wayne på Irland. Novellen som filmen bygger på var skriven av en person som hade en stark koppling till whisky.

Vilken koppling och vilket destilleri?

Svar:
Wiking svarade i DETTA inlägg följande:
Like another popular novelist of his era, the Irishman Maurice Walsh, he was perfectly placed to opine about a subject so close to his heart because his daily job was as an exciseman and he spent many happy years at the now lost Glen Mhor distillery at Inverness, which with no little surprise became his favorite dram.

Och destilleriet han arbetade på var enligt källan "Misako Udo" Glenburgie.

99.
Vi känner till butts, puncheons,ankers osv. Men vad säger lagen om vad maxkapaciteten i ett fat i liter angett för att få kallas whisky?

Svar:
700 LITER

100. :D Hundrade frågan!
Vilket destilleri var först med, de nu så vanliga och för branchen kännetecknande, Pagodataken?
Vem skapade dem, och vilket år introducerades de?

Svar:
In 1889 Dailuaine was the very first distillery to be fitted with a 'pagoda' type roof designed by Charles Doig.

http://www.maltmadne.../dailuaine.html

Detta inlägg har ändras av Bullie: 20 August 2006 - 09:55