Hoppa till innehåll

Bild

Bilder på era samples...

sample bild samples förråd lager

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#21 Oddie

Oddie
  • Vanlig medlem
  • 21 Inlägg:

Sparad 16 March 2013 - 17:31

Oggela: 5 cl är den minsta mängden för att kunna avnjuta whiskyn och ta in smakintryck. Vissa samples är så små som 2 cl och för mig hade det bara försvunnit snabbt utan att man fått något egentligt intryck av whiskyn.   50-70 cl är den minsta mängden för att kunna göra ett utlåtande om whiskyn. Självklart dricks dessa 50-70 cl under flera tillfällen (om 5-10 cl per gång). Som du säger är det individuellt och det kan vara så enkelt att jag inte är tillräckligt van ännu för att få ut något av ett sample på 2-3 cl.

Detta inlägg har ändras av Oddie: 16 March 2013 - 17:34

#22 MarkusNilsson

MarkusNilsson
  • Vanlig medlem
  • 1850 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Whiskyklubb:Ingen ännu

Sparad 16 March 2013 - 17:43

ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse.

Då har jag nog aldrig riktigt smakat en whisky i hela mitt liv!

Markus Nilsson
Whiskynörd

#23 Oddie

Oddie
  • Vanlig medlem
  • 21 Inlägg:

Sparad 16 March 2013 - 17:49

Då har jag nog aldrig riktigt smakat en whisky i hela mitt liv!

Du är inte jag, om du smakat en whisky med mindre än 5 cl så har du, men det har inte jag för det funkar inte för mig.

#24 hobgoblin

hobgoblin
  • Vanlig medlem
  • 2571 Inlägg:
  • Whiskyklubb:The John Cor Whisky Society

Sparad 17 March 2013 - 09:47

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

Så vad du egentligen säger är att du aldrig någonsin deltagit på en whiskyprovning och heller aldrig kommer att göra det eftersom det i princip aldrig serveras mer än 2cl i dessa sammanhang så det skulle inte ge dig någonting? Måste nog säga att detta var ett av dom märkligare sätten att se på sitt whiskyprovande jag hört talas om g.gif

• Kainen and kosken gillar detta
Stefan Jansson
Founder of The John Cor Whisky Society
Member of CWC
Member of Klubb Slainte
Friend of Laphroaig
Ardbeg committee member
Friend of the classic malts
Box Ambassadör
World Wide Brands AB

#25 vanFinkel

vanFinkel
  • Vanlig medlem
  • 175 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Aros Whisky

Sparad 17 March 2013 - 11:19

Jag har 0 samples då jag är 100 % emot det. Jag är av åsikten att man behöver en helflaska för att ge whiskyn en ärlig chans och ett glas bör innehålla minst 5 cl whisky för att få en fullvärdig upplevelse. Inget ont om samples dock, jag förstår verkligen varför många vill ha det för när man bara köper helflaskor måste man verkligen vara noggrann så man köper någon man tror passar en. Jag skulle dock aldrig döma ut en whisky baserat på en 3 cl sampleflaska.

Det finns en poäng i det du säger eftersom det är så att om man ska prova för att avgöra vilken dryck som ger störst njutning så ska den provas på så lika sätt som möjligt som när man vill avnjuta den. Detta eftersom olika smaker uppskattas olika mycket beroende på mängd. Jag skulle t ex gissa att bourbonlagrade whiskies skulle vinna jämfört med sherrylagrade om man provade mer (t ex 3 cl i stället för 1,5 cl). Så om du för njutnings skull dricker 5 cl drinkar så ska du även prova på det sättet. Men jag tror det är rätt få av oss här som nåsin häller upp 5 cl i glaset, och de flesta whiskyprovarglas är ju designat för mindre volymer.
  • Kainen likes this

#26 bosse700

bosse700
  • Vanlig medlem
  • 185 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 13:12

Jag för egen del vill gärna också ha ca 5cl när jag ska prova nått nytt.

Men jag vill dela den på två tillfällen (gärna några dagar mellan  de båda provningarna)

för att riktigt kunna vara säker vad jag tycker. Visst räcker 2cl många gånger för att veta att man gillar

just denna, men att jag vill dela på två gånger hänger nog ihop med att jag känner mig som ny på

det här med whisky än och att jag är en fruktansvärd humörmänniska.

Bosse Palm

#27 knyler

knyler
  • Vanlig medlem
  • 390 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Ardbeg Committee

Sparad 17 March 2013 - 13:35

Prova en whisky kan räcka med 2-3 cl för mig för att bestämma om det är något jag gillar eller inte.
Att sedan dricka en whisky, då vill jag gärna slå i lite mera i glaset ca 5-10 cl
Andreas Hedin

#28 vanFinkel

vanFinkel
  • Vanlig medlem
  • 175 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 16:14

Back to topic, jag har mina samples (150-200 stycken) i diverse kartonger. Sorterade till lämpliga flighter ... Tycker det är mycket roligare att prova med en vän än ensam, så ett antal flighet vill man ju ha hemma "när man får oväntat besök". En del av samples är rester av gamla favoriter som jag spart unan kanske 10 cl för riktigt högtidligt tillfälle.

#29 Oddie

Oddie
  • Vanlig medlem
  • 21 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 17:05

Mycket intressant diskussion. Notera era ordval: "whiskyprovning", "whiskyprovarglas" istället för "whisky drickande" och "tulpanglas". Enligt min mening kan en provning enbart ge en bristfällig insikt i hur whiskyn faktiskt är (men självklart förstår jag att det finns de som kan avgöra en whisky på en provning). Samma sak gäller rom, diverse vindestillat och tequila. Jag har provat whisky i så lite som 0,5 cl och det ger absolut ingenting, för att få något ut ur det ska man upp i 5 cl och ha en flaska på 50-70 cl som man kan dricka av några gånger.

Sedan undrar jag hur ofta ni provar kontra avnjuter en whisky. Jag misstänker att det finns många som provar i all evighet, har djup kunskap om många whiskys, men aldrig avnjuter ett glas av sin favorit. Är inte samples egentligen bara till för att folk inte ska behöva köpa grisen i säcken?

#30 MarkusNilsson

MarkusNilsson
  • Vanlig medlem
  • 1850 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Ingen ännu

Sparad 17 March 2013 - 17:29

Är inte samples egentligen bara till för att folk inte ska behöva köpa grisen i säcken?

Dels det, och för att man ska ha råd att prova många olika buteljeringar, som många här är intresserade av. Jag skulle inte ha råd att köpa 500 helflaskor per år eller vad det nu blir jag provar, och jag skulle inte vilja dricka så mycket av varje whisky heller. Och det är inte som att man måste välja om man är en sample-köpare eller en köpare av helflaskor. Hos de ivrigaste sampleköparna kan jag lova att det står mer än ett par flaskor på hyllan ;)

Markus Nilsson
Whiskynörd

#31 Kainen

Kainen
  • Vanlig medlem
  • 3396 Inlägg:
  • Intressen:Resor, Whisky, Foto & Apple (Datorer)
  • Whiskyklubb:Letar

Sparad 17 March 2013 - 17:34

Mycket intressant diskussion. Notera era ordval: "whiskyprovning", "whiskyprovarglas" istället för "whisky drickande" och "tulpanglas". Enligt min mening kan en provning enbart ge en bristfällig insikt i hur whiskyn faktiskt är (men självklart förstår jag att det finns de som kan avgöra en whisky på en provning). Samma sak gäller rom, diverse vindestillat och tequila. Jag har provat whisky i så lite som 0,5 cl och det ger absolut ingenting, för att få något ut ur det ska man upp i 5 cl och ha en flaska på 50-70 cl som man kan dricka av några gånger.

Sedan undrar jag hur ofta ni provar kontra avnjuter en whisky. Jag misstänker att det finns många som provar i all evighet, har djup kunskap om många whiskys, men aldrig avnjuter ett glas av sin favorit. Är inte samples egentligen bara till för att folk inte ska behöva köpa grisen i säcken?

De dagar jag dricker whisky så brukar jag börja kvällen med några samples (när smaklökarna fortfarande är någorlunda bra) och sedan går jag över till favoriter som står på hyllan.

Är det någon sample jag fastnar för och den är inom rätt prisintervall mot hur den smakar så blir det en beställning... eller fem beroende på hur bra den är ;)

Ibland kan jag göra ett snabbt överslagsbetyg på en flaska jag provat tidigare bara för att se om mina poäng stämmer någorlunda... annars är det njutningsdricka som gäller ur det som står öppnat på hyllan :) (Och utan samples kan jag säga att jag inte skulle ha i närheten av så många buteljer på hyllan som jag tycker är riktigt bra... det skulle stå en hel del whisky där som jag inte var så nöjd med.)

Marcus Hotakainen, Täby
Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna
Ardbeg committee member
Friends of Laphroaig

Min Samling

#32 Oddie

Oddie
  • Vanlig medlem
  • 21 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 18:14

Dels det, och för att man ska ha råd att prova många olika buteljeringar, som många här är intresserade av. Jag skulle inte ha råd att köpa 500 helflaskor per år eller vad det nu blir jag provar, och jag skulle inte vilja dricka så mycket av varje whisky heller. Och det är inte som att man måste välja om man är en sample-köpare eller en köpare av helflaskor. Hos de ivrigaste sampleköparna kan jag lova att det står mer än ett par flaskor på hyllan wink.png

Precis, alla är olika och jag är i alla fall en sådan som inte hade gillat att ha för många sorter, utan fördrar att ha några favoriter i större mängd. Nu ska jag inte dra denna tråden halvt off-topic mer. :)

#33 vanFinkel

vanFinkel
  • Vanlig medlem
  • 175 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 18:53

Jag tillhör dem som alltid dricker whisky ur någon form av whiskyprovarglas, och ytterst sällan mer än 2,5 cl i glaset. Sen kan jag nog erkänna att jag nästan njuter mer av att prova för mig nya whiskies än dricka sånt jag redan vet jag gillar. Men njutandet och provandet görs nästan på samma sätt. En påtagligt fenomen är dock att jag mer och mer dras mot orökig bourbonlagrad whisky när jag "bara" ska dricka men fortfarande sätter högst betyg på rökig eller sherrylagrad whisky. För att kunna bedöma en whisky tycker jag det krävs 1,5 cl, kan räcka med 1 cl för vissa cask strength. Med mindre så blir det grövre bedömningar, men 1,5 cl räcker nästan alltid.

#34 Per13

Per13
  • Vanlig medlem
  • 364 Inlägg:

Sparad 17 March 2013 - 22:11

Ändrar nog mitt inlägg.

Kan bara hålla med en föregående talare. 

Hur skulle branshen se ut om man var tvungen att prova en 5cl:are för att kunna betygsätta en whisky? Blir nog snabbt..sleep3.gif

Och på krogen är det väl vedertaget med en 2.a eller 4:a.

Och 1 cl om man vill prova en lyx-whisky.

Detta inlägg har ändras av Per13: 17 March 2013 - 22:32

Per Åberg

#35 P-M

P-M
  • VIP Medlem
  • 830 Inlägg:
  • Intressen:Zündapp, Whisky, Motorcykel
  • Whiskyklubb:Stockholm Whisky Enthusiasts (S.W.E.)

Sparad 18 March 2013 - 08:35

Känns som denna tråd börjar spåra ur en smula från ämnet "Bilder på era samples..."

Nåväl jag tycker bilder säger väldigt lite så jag har en webbsida istället.

http://www.odsater.s.../whisky_samples

P-M Odsäter
Min Whisky Sida

#36 Kainen

Kainen
  • Vanlig medlem
  • 3396 Inlägg:
  • Intressen:Resor, Whisky, Foto & Apple (Datorer)
  • Whiskyklubb:Letar

Sparad 28 April 2013 - 15:04

ImageUploadedByTapatalk 21367157846.120682.jpg Sorterat lite... Hade blivit lite oordning med alla nya inköpen :)
  • vanFinkel and JohanSO gillar detta
Marcus Hotakainen, Täby
Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna
Ardbeg committee member
Friends of Laphroaig

Min Samling

Also tagged with one or more of these keywords: sample, bild, samples, förråd, lager