Hoppa till innehåll

Bild

Cinderella whiskymässa 2016

• Please log in to reply
57 replies to this topic

#21 Thorleifs

Thorleifs
  • Vanlig medlem
  • 126 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Musik, träning och Talisker.

Sparad 26 November 2015 - 16:57

Haha nä..:-)

Jonas Karlsson

#22 Bunkermania

Bunkermania

magnuswhisky.com

• Vanlig medlem
  • 6889 Inlägg:
  • Intressen:Whisky. Finns det plats för mer?
  • Whiskyklubb:Slainte, Wexiö, SMAD, Siingel Målt Skaun

Sparad 03 December 2015 - 16:35

Man får inte glömma bort att publiken på lördagen är helt annan än den på torsdagen. Spara dyra flaskor till sista dagen innebär att de kommer att stå osålda när kryssningen är över då publiken på lördagen inte alls handlar lika dyra och lika många flaskor som nördarna på torsdagen gör.

Magnus Fagerström
Helsingborg
http://www.magnuswhisky.com
info(at)magnuswhisky.com

#23 CinderellaWhisky

CinderellaWhisky
  • Vanlig medlem
  • 10 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Cinderella Whisky Crew

Sparad 08 December 2015 - 16:01

Många kloka synpunkter, och jag vill saga att ni alla har rätt på ert sätt.

Givetvis innebär det ju en större risk för oss att spara lika stort antal specialflaskor till lördagen, som vi säljer på torsdagen. Vi tittar för närvarande på en fördelningsnyckel, där torsdagen får en större tilldelning, fredagen lite mindre, och lördagen den minsta delen, men fortfarande så att vi har kvar flaskor till lördagen I fortsättningen.

Sedan hoppas jag på er förståelse då det är riktigt svårt att förutspå exakt alla sorter som blir heta, givetvis prickar man ganska lätt att Box Archipelago II blir hett villebråd, Bowmore Mizunara, Chiciburu m.fl. men det kan ju alltid vara så att undertecknad missar en referens eller två som visat sig eftertraktad. Jag ska gå igenom sortimentet (bara listan blir klar snart... tar alltid alldeles för länge :blink: ) och de sorter som verkar högintressanta skall vi periodisera ut.

P.S. Masterclasses börjar bli färdiga, hoppas vi kan släppa dem för bokning på fredag! D.S.

Mvh

Robert

#24 Rolle

Rolle

Roland Johansson

• Vanlig medlem
  • 905 Inlägg:
  • Intressen:Familjen, Whisky & Musik samt allt som gör livet lite roligare
  • Whiskyklubb:Grevens WK, Gothia Whisky Society

Sparad 18 December 2015 - 17:53

Börjar det bli klart med sortimentlistan och Masterclassen?
Man vill börja planera huruvida lädret skall fördelas;)
Roland Johansson/Varberg

Friends of Laphroaig Plot No: 377846
Ardbeg Committee
Friends of the Classic Malts
Grevens WK

www.tastenote.se
www.facebook.com/tastenote

www.theunguided.com
www.facebook.com/theunguided

#25 Agamemnon

Agamemnon
  • Vanlig medlem
  • 2 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Björkås Whiskysällskap

Sparad 19 December 2015 - 11:53

Listan brukar ju alltid komma relativt sent, detta år kanske den tom är hyfsat korrekt från början och inte innehålla massiva felaktigheter som förra året... ;)

Dock, fick vi någonsin en förklaring till varför Whisky Fair helt enkelt inte bara kör ett system med lottning på de buteljer man vet kommer skapa kaos? för som det var förra året  var det ju gränsfall på handgemäng...

Lottning är, och förblir det bästa sättet att lösa detta problem.., att ni minskar buteljer och sprider ut dom på olika dagar kommer inte skapa mindre tjurrusning vid öppning utan MER då folk då vet det finns ännu mindre första dagen (och resterande dagar)

Detta inlägg har ändras av Agamemnon: 19 December 2015 - 11:56

#26 kenlai

kenlai
  • Vanlig medlem
  • 125 Inlägg:

Sparad 19 December 2015 - 15:45

Jag håller inte med att lottning är det bästa sättet, om man tar ledigt från jobb (vilket dom flesta gör), åker 60-100 mil enkel väg för att sedan köa för en/flera flaskor tycker jag det skall prioriteras. Varför inte göra som systembolaget gör då det är tryck efter buteljer, dela ut "kö"lappar för varje flaska innan öppning då är man garanterad en flaska som byts mot kölappen.

Har man köat länge borde det prioriteras och inte lottas tycker jag.

Kenneth Jonsson

#27 Agamemnon

Agamemnon
  • Vanlig medlem
  • 2 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Björkås Whiskysällskap

Sparad 19 December 2015 - 16:46

Jag håller inte med att lottning är det bästa sättet, om man tar ledigt från jobb (vilket dom flesta gör), åker 60-100 mil enkel väg för att sedan köa för en/flera flaskor tycker jag det skall prioriteras. Varför inte göra som systembolaget gör då det är tryck efter buteljer, dela ut "kö"lappar för varje flaska innan öppning då är man garanterad en flaska som byts mot kölappen.

Har man köat länge borde det prioriteras och inte lottas tycker jag.

Fast det är ju bara att flytta problemet längre ut! då blir ju rushen istället när folk ska gå ombord! vilket låter toppen med väskor mm...

Bara för att man åker 100 mil (Det gör jag med), tar ledigt från jobb (Gör jag med) är det fortfarande inget som berättigar en till en flaska, jag vet inte om det står någonstans när man köper biljett att vissa har mer rätt till flaskor än andra bara för de förutsättningar man har till kryssningen?

Jag tror man faktiskt ibland bara får inse att livet inte är rättvist och med lottning har alla samma chans till flaskorna! missar jag så vet jag att det är fortfarande helt rättvist och jag går inte med några tankar att bara för att jag reser långt, tar ledigt mm har jag mer rätt till en flaska än någon annan, ett märkligt tänk kan jag personligen tycka :), men alla har såklart rätt till sin åsikt i den här frågan!

Detta inlägg har ändras av Agamemnon: 19 December 2015 - 16:47

#28 jonascarlsson

jonascarlsson
  • Vanlig medlem
  • 280 Inlägg:
  • Intressen:Things that burns, make noise & explode
  • Whiskyklubb:Björkås Whiskysällskap, The Firm

Sparad 20 December 2015 - 14:08

Håller med, lottning är det enda rätta!

Ett kösystem som fungerar (till skillnad från förra året) vore ju uppskattat om man nu verkligen måste köa. Stod bland de första i kön förra året, men hamnade ändå en bit bak i tjurrusningen som uppstod efteråt, och hur rättvist är det på en skala?

Vi är många som tar ledigt och åker 100 mil enkel väg för att vara med på resan. Skulle alla vara berättigad en flaska av de bästa sorterna så skulle det ändå inte räcka!

Jonas Carlsson

#29 kenlai

kenlai
  • Vanlig medlem
  • 125 Inlägg:

Sparad 20 December 2015 - 16:36

Alla tycker vi ju olika, vi får se hur dom ordnar det, om det blir lotteri eller någon typ av kösystem.
Det jag menade var att har man köat ex till en konsert/whiskysläpp länge, och sedan kommer någon dit vid biljett/flasksläpp och får biljett/flaska på en lott, tycker jag det är fel.

Men som sagt jag hoppas oavsett vad det blir att ni får dom flaskor ni är på jakt efter.

Kenneth Jonsson

#30 MarkusNilsson

MarkusNilsson
  • Vanlig medlem
  • 1851 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Ingen ännu

Sparad 20 December 2015 - 19:55

Håller med, lottning är det enda rätta!

Ett kösystem som fungerar (till skillnad från förra året) vore ju uppskattat om man nu verkligen måste köa. Stod bland de första i kön förra året, men hamnade ändå en bit bak i tjurrusningen som uppstod efteråt, och hur rättvist är det på en skala?

Vi är många som tar ledigt och åker 100 mil enkel väg för att vara med på resan. Skulle alla vara berättigad en flaska av de bästa sorterna så skulle det ändå inte räcka!

Vilken/vilka dagar var du där? Den första turen var det verkligen tjurrusning och kaos, men det fick dem att ändra arrangemanget till de andra två avgångarna. På torsdagen var det inget kösystem i den bemärkelsen.

Markus Nilsson
Whiskynörd

#31 Benriach1

Benriach1
  • VIP Medlem
  • 299 Inlägg:
  • Intressen:Malt i alla dess sorter :-)
  • Whiskyklubb:FoL, Ardbeg Com.

Sparad 20 December 2015 - 21:09

Är det nån som sett sortimentet än?

Jag tänkte eftersom ni pratar köer och lotter osv. Vad ska man sukta efter.. :whistling:

Kent Johansson

#32 jonascarlsson

jonascarlsson
  • Vanlig medlem
  • 280 Inlägg:
  • Intressen:Things that burns, make noise & explode
  • Whiskyklubb:Björkås Whiskysällskap, The Firm

Sparad 22 December 2015 - 11:48

Vilken/vilka dagar var du där? Den första turen var det verkligen tjurrusning och kaos, men det fick dem att ändra arrangemanget till de andra två avgångarna. På torsdagen var det inget kösystem i den bemärkelsen.

Vi åkte på torsdagen. Det var kö, men från två olika håll. Dom som köade i trappen hade ju liten fördel, vi som kom med hissen hamnade direkt på efterkälken. :)

• Complex likes this

Jonas Carlsson

#33 MarkusNilsson

MarkusNilsson
  • Vanlig medlem
  • 1851 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Ingen ännu

Sparad 22 December 2015 - 20:26

Vi åkte på torsdagen. Det var kö, men från två olika håll. Dom som köade i trappen hade ju liten fördel, vi som kom med hissen hamnade direkt på efterkälken. :)

Ja det är så klart kö till mässan. Men på de andra två avgångarna ordnade man kö till Archipelago-släppet med staket, vakter och en timmes senare släpp, för att undvika det kaos som blev på torsdagen.

Markus Nilsson
Whiskynörd

#34 Complex

Complex

Complex

• Vanlig medlem
  • 1631 Inlägg:
  • Intressen:Min fina familj, Skottland, Highland Park,
    Whiskyforum, Motorsport. Hockey, Fotboll.

Sparad 25 December 2015 - 11:29

Vi åker. ^_^.

Sortimentet är ju en stark fråga. Som Kent säger, vad ska man sukta efter. När vi åkte senast, så stod Magnus F och Symposion som hade med sig en riktig goding som Nikka 1987 #112814.... Och det visste vi alla, så tjurrusningen var ett faktum. Hej är du här sa en forumit, ja sa en annan med en armbåge ....... Hyllan var tom på ett nafs... Så jäkla kul...Men det var ju ett tag sen...  Det är ju sånt som vi  whiskynördar gillar... Det och en massa goda Japanare var resans höjdpunkt.   Det är ju klart att det blir kö till alla godingar... Kaos tillhör denna resa........ Som kön till kassan... : :sleep3::Tjurrusning som någon skrev... Men när man väl är där så gillar man verkligen läget och insuper allt. En "Julafton för oss alla galningar". Som sagt. Jag och frugan åker, så det ska bli jäkligt kul.  Det var ju ett tag sen som sagt...... Vi ses... :winner:

Det ska bli intressant att kolla in sortimentet...

Detta inlägg har ändras av Complex: 25 December 2015 - 11:56

• Christer H and Benriach1 gillar detta

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

#35 CinderellaWhisky

CinderellaWhisky
  • Vanlig medlem
  • 10 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Cinderella Whisky Crew

Sparad 30 December 2015 - 17:40

Hej Alla!

Äntligen kan jag här läcka lite information. Vissa av er har säkert sett att master class schemat finns upplagd på vår hemsida,

http://www.vikinglin...ar/whiskymassa/

Här kan ni också se schema over master classes:

Master Classes

Vill ni boka en master class gör ni det här!

En första inblick over det sortiment vi kommer ha hittar ni här! Vänligen observera att det kan ha smugit med sig något prisfel här och där, samt att I stort sett hela Casks sortiment fattas. Jag tycker dock det är roligare att ha nått att visa för er, så hoppas ni har överseende om det är fel någonstans!

Sortimentet v.1.01

Gott nytt år och vi ses ombord!

Mvh

Robert

• Complex and Bola gillar detta

#36 Hakan G

Hakan G
  • Vanlig medlem
  • 1882 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, Foto, Hund, familjen.
  • Whiskyklubb:Roslagens Whisky Sällskap

Sparad 05 January 2016 - 17:26

Finns det någon uppdaterad sortimentslista?

Jag vet om några whiskies som är med på båten, men saknas på denna lista

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

#37 PortIslay

PortIslay
  • Vanlig medlem
  • 1 Inlägg:

Sparad 05 January 2016 - 18:59

Skulle vara roligt om den kompletta listan kom nån gång. Sen synd att clydesdale inte blev med för oss islay älskare. Har ni nå tips på bra islay whisky man kan spendera pengarna på?

#38 kenlai

kenlai
  • Vanlig medlem
  • 125 Inlägg:

Sparad 05 January 2016 - 20:01

Finns det någon uppdaterad sortimentslista?

Jag vet om några whiskies som är med på båten, men saknas på denna lista

Hej Håkan din inkorg är full, har försökt skicka PM till dig.

Kenneth Jonsson

#39 Benriach1

Benriach1
  • VIP Medlem
  • 299 Inlägg:
  • Intressen:Malt i alla dess sorter :-)
  • Whiskyklubb:FoL, Ardbeg Com.

Sparad 06 January 2016 - 11:46

Jag blir lite fundersam när det nu är bara ca en vecka kvar tills båten går, och fortfarande ingen sortimentlista.

Dom flesta som åker vill väl, oavsett hur intresserade man är, veta vad som finns med på mässan.

Visst är det skillnad om Destillerierna har egna montrar, då vet vi vad vi kan förvänta oss, ett grundsortiment och nån överraskning.( Ardbeg undantaget överraskningen :whistling:  )

Men här är det bara Grossister/Ägare som säljer en produkt vidare och dessutom ganska många oberoende buteljerare.

Om dom inte själva vet vad som ska finnas med så känns det bara som dålig planering. 

Är det så att Cinderella/Viking vet vad som är med och inte släpper listan så känns det som att Clydedales avhopp bara är en första vink om vad som kommer.

Jag personligen tycker att det är en riktig kanonmässa och vill inte att den ska tappa utställare.

Kent Johansson

#40 Hakan G

Hakan G
  • Vanlig medlem
  • 1882 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, Foto, Hund, familjen.
  • Whiskyklubb:Roslagens Whisky Sällskap

Sparad 06 January 2016 - 11:54

Kent

Det finns länk till lista några inlägg ovanför i denna tråd, men det finns sorter som inte är med på den listan som exempelvis "Norrtelje brenneri single cask bourbon 1199:-"

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap