Hoppa till innehåll

Bild

Laphroaig 18

• Please log in to reply
No replies to this topic

#1 WhiskeyNoob

WhiskeyNoob
  • Vanlig medlem
  • 5 Inlägg:
  • Whiskyklubb:FOL

Sparad 16 November 2017 - 02:16

Hej!

Det här är mitt första inlägg och jag vet inte om det är rätt ställe för frågan men iallafall.. 

Jag har en Laphroaig 18 som jag öppnade i slutet av februari 2016 och jag upplever att den tappat en del i karaktär sen den öppnades.

Den står alltid upp och är i sin förpackning och det är minst 2/3 kvar av flaskan samt att den står i en källare så relativt kallt året runt.

Nämner även att alkoholstyrkan ligger på 46% och den är av den rökiga typen då jag hört att det kan spela roll på hur en whisky förändras med åren. Upplevde den dock aldrig som supperrökig från början heller men känns som den tappat en del rökighet samt karaktär sen jag påbörjade den..

Laphroaig 10 är rökigare men så ska det väl vara då rökigheten blir mindre med åren?

Tog ett glas idag för att prova igen och kom då fram till samma sak som sist, att jag tyckte den tappat i karaktär men sen blir jag osäker efter att ha droppat i lite vatten då den tycks bli sitt gamla jag igen.. Alltså, jag upplever den märkbart sämre i outspätt tillstånd men då jag spätt med vatten som jag oftast gör med Laphroaig 18 så börjar den mer likna den laphroaig jag är van vid, men kan inte dricka den i outspätt..