Hoppa till innehåll

Bild

Kylfiltrerad vs icke kylfiltrerad

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 IFKFF

IFKFF
  • Vanlig medlem
  • 54 Inlägg:
  • Kön:Man
  • Intressen:Whisky<br />Poker<br />

Sparad 27 October 2007 - 17:44

Hej,

Jag har funderat på det här med kylfiltrerad respektive icke-kylfiltrerad Whisky. Det står helt klart att det är populär numera med icke-kylfiltrerad Whisky.

Mina frågor är:Postad bild
- Vad har ni för åsikter i ämnet?
- Vad föredrar ni?
- Kan ni märka någon skillnad på en kylfiltrerad och icke-kylfiltrerad?
- Finns det något bra exempel på en Whisky (samma årgång, destilleri etc kanske t.o.m samma tunna) som har en kylfiltrerad och en icke-kylfiltrerad så man kan jämföra?
- Har ni någon åsikt om till vilken temperatur en Whiksy som kylfiltreras skall kylas ner till? Är tex 6 grader tillräckligt? Filtrerar man bort för mycket fetter vid 4 grader?

Ja, som synes har jag lite funderingar här. Ha tålamod med en amatör.Postad bild
Jonas Falk, Eslöv
Slottsstaden Cherry Poppers

#2 Benke Olsson

Benke Olsson
  • +Moderators
  • 3964 Inlägg:
  • Intressen:Whisky, geocaching, natur och allt annat av livets goda!
  • Whiskyklubb:GSM, WSS och Växjö Maltwhiskysällskap

Sparad 27 October 2007 - 19:39

Hej,

Jag har funderat på det här med kylfiltrerad respektive icke-kylfiltrerad Whisky. Det står helt klart att det är populär numera med icke-kylfiltrerad Whisky.

Mina frågor är:Postad bild
- Vad har ni för åsikter i ämnet?
- Vad föredrar ni?
- Kan ni märka någon skillnad på en kylfiltrerad och icke-kylfiltrerad?
- Finns det något bra exempel på en Whisky (samma årgång, destilleri etc kanske t.o.m samma tunna) som har en kylfiltrerad och en icke-kylfiltrerad så man kan jämföra?
- Har ni någon åsikt om till vilken temperatur en Whiksy som kylfiltreras skall kylas ner till? Är tex 6 grader tillräckligt? Filtrerar man bort för mycket fetter vid 4 grader?

Ja, som synes har jag lite funderingar här. Ha tålamod med en amatör.Postad bild

Jag har en solklar uppfattning i frågan :D .
Whisky ska inte kylfiltreras och därmed basta.
En icke kylfiltrerad whisky bär med sig betydligt flera smakämnen än en kylfiltrerad, därför föredrar jag icke kylfiltrerad whisky.
Ja, det inbillar jag mig i alla fall.
På de nästkommande frågorna har jag inga synpunkter, men kylfiltrering brukar väl normalt ske vid +4 grader celsius.
_______Bengt-Åke Olsson
Gammalstorp Single Malt society
Postad bild

#3 IFKFF

IFKFF
  • Vanlig medlem
  • 54 Inlägg:
  • Intressen:Whisky<br />Poker<br />

Sparad 27 October 2007 - 21:15

En icke kylfiltrerad whisky bär med sig betydligt flera smakämnen än en kylfiltrerad, därför föredrar jag icke kylfiltrerad whisky.
Ja, det inbillar jag mig i alla fall.

Det är väl därom de lärde tvistar. Smakar fetterna något alls, bidrar de till att lösgöra/tydliggöra smakämnen i övriga delar av Whiskyn eller har det rent av ingen betydelse alls. Kan det t.o.m vara så att kylfiltrering är positivt (snacka om att svära i kyrkan Postad bild)!

Jag är nyfiken på fler åsikter. Postad bild
Jonas Falk, Eslöv
Slottsstaden Cherry Poppers

#4 whiskystore

whiskystore
  • VIP Medlem
  • 6350 Inlägg:
  • Intressen:Båtar, bilar, motorcyklar, musik och whisky
  • Whiskyklubb:smws, slainte, wss

Sparad 28 October 2007 - 01:54

Det är väl därom de lärde tvistar. Smakar fetterna något alls, bidrar de till att lösgöra/tydliggöra smakämnen i övriga delar av Whiskyn eller har det rent av ingen betydelse alls. Kan det t.o.m vara så att kylfiltrering är positivt (snacka om att svära i kyrkan Postad bild)!

Jag är nyfiken på fler åsikter. Postad bild

Vi lämnar kyrkan utanför, Kylfiltrering tar bort mycket av den goda smaken !
Vänliga Hälsningar
Kjell Öberg

#5 MacNilsson

MacNilsson
  • Vanlig medlem
  • 3375 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Växjö maltwhiskysällskap

Sparad 28 October 2007 - 08:53

När man kyler ner en whisky koagulerar ämnen som naturen hade tänkt sig att ha med i såsen, eftersom en whisky består till 99,99 procent av vatten och alkohol så är det just sådana ämnen som bär smakerna som man tar bort. Jag är beredd att sätta min vänstra testikel på att en kylfiltrerad soppa smakar mindre än en ofiltrerad. Hur många av er brukar tycka att mat som en gång kylts ner för att senare värmas upp smakar bättre?

I min värld hade det räckt med barriärfiltrering, men jag inser att merparten av världens whisky dricks med is och används som drinkingrediens så att branschen kylfiltrerar (mer än de säger till oss till och med) kan vi bara beklaga och finna oss i.

Jag känner inte till några identiska utgåvor av kyl- eller icke kylfiltrerad whisky. Det närmaste man kan komma är väl köpa independet singlecask och jämföra med standardutgåvorna.

Eller varför inte, köp en ofiltrerad, kyl ner den till ett par grader och slå den genom ett kaffefilter
Hasse Nilsson
Växjö Maltwhiskysällskap

#6 RobertHalmstad

RobertHalmstad
  • Vanlig medlem
  • 264 Inlägg:

Sparad 28 October 2007 - 09:45

När man kyler ner en whisky koagulerar ämnen som naturen hade tänkt sig att ha med i såsen, eftersom en whisky består till 99,99 procent av vatten och alkohol så är det just sådana ämnen som bär smakerna som man tar bort. Jag är beredd att sätta min vänstra testikel på att en kylfiltrerad soppa smakar mindre än en ofiltrerad. Hur många av er brukar tycka att mat som en gång kylts ner för att senare värmas upp smakar bättre?

I min värld hade det räckt med barriärfiltrering, men jag inser att merparten av världens whisky dricks med is och används som drinkingrediens så att branschen kylfiltrerar (mer än de säger till oss till och med) kan vi bara beklaga och finna oss i.

Jag känner inte till några identiska utgåvor av kyl- eller icke kylfiltrerad whisky. Det närmaste man kan komma är väl köpa independet singlecask och jämföra med standardutgåvorna.

Eller varför inte, köp en ofiltrerad, kyl ner den till ett par grader och slå den genom ett kaffefilter

Om jag har förstått rätt så är det väl bland annat fett som försvinner i kylfiltreringen. Fett är ju en av våra vanligaste smakförstärkare och man kan ju tänka så här, vad är godast riktig majonäs eller fettfri majonäs?
Robert Nilson, Järfälla
WSS - Whisky Society Skåne
SWE - Stockholm Whisky Enthusiasts
WSS1 - Glengoyne Fresh Sherry Hogshead 1/20

#7 tommbjor

tommbjor
  • Vanlig medlem
  • 393 Inlägg:
  • Intressen:whisky,bridge
  • Whiskyklubb:Member of CWC and TJCWS

Sparad 28 October 2007 - 10:24

När man kyler ner en whisky koagulerar ämnen som naturen hade tänkt sig att ha med i såsen, eftersom en whisky består till 99,99 procent av vatten och alkohol så är det just sådana ämnen som bär smakerna som man tar bort.

Någonstans har jag sett lite andra siffror. 2-3 promille eller 0,2-0,3 % är andra ämnen än just etanol och vatten.

Är det någon av er som har en bra referens på på vad som ligger sanningen närmast. Rätt så intressant att räkna om detta till kilopris på övriga organiska föreningar för både vatten och etanol är billiga råvaror. Det betyder att just denna procentsiffra kan användas för att göra en överslagsberäkning på doft/smakämnen som vi betalar för. Skatten kan försummas bort om vi köper en dyr whisky.

tommbjor
Tommy Björk

#8 MacNilsson

MacNilsson
  • Vanlig medlem
  • 3375 Inlägg:
  • Whiskyklubb:Växjö maltwhiskysällskap

Sparad 28 October 2007 - 10:28

När man kyler ner en whisky koagulerar ämnen som naturen hade tänkt sig att ha med i såsen, eftersom en whisky består till 99,99 procent av vatten och alkohol så är det just sådana ämnen som bär smakerna som man tar bort.

Någonstans har jag sett lite andra siffror. 2-3 promille eller 0,2-0,3 % är andra ämnen än just etanol och vatten.

Är det någon av er som har en bra referens på på vad som ligger sanningen närmast. Rätt så intressant att räkna om detta till kilopris på övriga organiska föreningar för både vatten och etanol är billiga råvaror. Det betyder att just denna procentsiffra kan användas för att göra en överslagsberäkning på doft/smakämnen som vi betalar för. Skatten kan försummas bort om vi köper en dyr whisky.

tommbjor

Jag har bara yxat till siffran jag referade till, jag har också sett de siffror du använder, men det måste variera beroende på hur gammal whiskyn är, hur mycket fenoler som har satts till i receptet, om fatet är first filled osv
Hasse Nilsson
Växjö Maltwhiskysällskap

#9 Thomas

Thomas

Företag: Clydesdale AB

• Suppliers
  • 417 Inlägg:

Sparad 28 October 2007 - 13:24

Det finns givetvis flera sidor av detta mynt som kallas kylfiltrering.

För att ta det från början i whiskyns förlovade liv.
Steg 1. När man tömmer fatet så kommer mer eller mindre stora partiklar med ut. Det är vanligtvis kol som lossnat från fatväggarna under tiden whisky legat och mått gott. Detta brukat kunna bli cirka 1 dl och silar genom ett tyll liknade tyg.
Steg 2. Så kallad barriärfiltrering. Detta är en ren silning genom ett metall filter. Här kan buteljeraren bestämma storlek på hålen. Fastnar gör mindre partiklar, som nästan ser ut som sand och är även de från fatens insida. Resultat cirka 1dl gegga.
Steg 3. Kylfiltrering. Whiskyn kyl till 2-4 grader och filtreras genom ett pappersfilter. Ut kommer ren och fins sprit. Kvar i filtret kan det bli upp till några liter kvar av slime. Detta består mest av fetter och lite andra oljor som stelnat av kölden.

Bra eller dåligt. Men fetter är precis som nämnts smakförhöjande. Fett är "limmet" mellan smakämnen och våra receptorer. Gäller även våra luktämnen i viss mån. Vatten har inte alls samma effekt på detta då det inte binder dessa ämnen lika bra nästan samma sak med alkohol. Jämför gärna doften i köket när man rostar vitlök, vitlök i soppor eller stekt i smör/olja. Skillnaden är enorm. Samma med chili i vår kära gom. Försök skölja bort med vatten? Sprit? Grädde? Klassiker.

Att ost och choklad går bra till whisky är välkänt. Speciellt milda eller rejält feta ostar. Samma med choklad.

För alla som vill testa något häftigt:
Ta en mycket fin och len olivolja och dusch munhålan med en matsked eller så. Ta sedan din favvo whirre och gurgla runt. Mer smak får du leta efter.

Men vi skall även ha klart för oss att smaker som är mindre angenäma också förstärks och att det som filtrerats bort har både smak och doft (angenäm eller inte).

Personligen: Raw Cask. (oväntat?)

Tjenna
---------------------
Thomas Sundblom
Clydesdale AB

Don't touch my dram!