Diageo ber ölbryggeriet BrewDog om ursäkt
Det skotska bryggeriet hävdade att Diageo missbrukat sin ställning som huvudsponsor för ”Innkeeping Scotland’s annual awards” genom att snuva de valda vinnarna BrewDog på titeln som ”Bar Operator of the Year 2012”.
BrewDog som ansåg att utmärkelsen var felaktig och manipulerad startade en online-kampanj för att öka medvetenheten kring denna oförrätt under #AndTheWinnerIsNot på Twitter. Där angav man ett flertal skäl till varför man ansåg att utmärkelsen var felaktigt utdelad och ett av dessa var att priset hade just BrewDog ingraverat som vinnare. BrewDog som dessutom satt bland domarna vid utdelningen hävdade att när tillkännagivandet gjordes utbrast en av domarna: ”Detta kan helt enkelt inte vara rätt, den oberoende juryn röstade på BrewDog som en klar vinnare av utmärkelsen.”
En talesperson på Diageo säger: ”Det var en allvarlig felbedömning av Diageos representanter vid prisutdelningsmiddagen under söndagskvällen gällande ’Bar Operator of the Year Award’ som på inget sätt reflekterar Diageos värderingar och beteende. Vi vill be BrewDog och ’British Institute of Innkeeping’ om ursäkt för det felaktiga omdöme som visats och kommer snarast att kontakta dem för att uttrycka vår ånger kring denna olyckliga händelse.”
James Watt, medgrundare till BrewDog säger: ”Diageos agerande är skamlöst, olämpligt och pinsamt. Detta är ett tydligt bevis på de smutsiga trick som stora globala företag använder sig av för att försöka undanröja nya konkurrenter som de fruktar. Vi brukar ofta få kritik för att vi påtalar att de stora företagen inom denna bransch inte spelar efter reglerna. Detta är ytterligare ett tydligt exempel på att vissa organisationer anser sig vara stora nog för att vara kungamakare och på så sätt kunna avgöra alla andras öde. Som sponsor hade Diageo ingen rätt att påverka den oberoende beslutsprocessen, men de missbrukade sin position.”
Enligt James Watt på BrewDog hade han två dagar efter prisutdelningen även fått ett telefonsamtal från Kenny Mitchell, ordförande för den kommitté som beslutade om utmärkelsen. Han hade då sagt: ”Vi skäms och anser att det som hänt är pinsamt. Utnämningarna måste grundas på en oberoende beslutsprocess och BrewDog var en klar vinnare. Diageo som var huvudsponsor, tog kontakt med oss vid början av måltiden och sa att utmärkelsen inte under några omständigheter kunde ges till BrewDog. Om detta skulle ske kommer Diageo att återkalla all sponsring av kommande BII (British Institute of Innkeeping) evenemang. Diageos företrädare kommer inte heller att presentera några av utmärkelserna under kvällen.”
Kenny Mitchell lär också ha sagt till James Watt att de fattade ett felaktigt beslut under en extrem press. De blev utpressade och hotade av Diageo, men borde rakryggat ha vidhållit sitt tidigare beslut och gett utmärkelsen till den rättmätiga vinnaren BrewDog.
Om BrewDog
BrewDog grundades 2006 av James Watt och Martin Dickie. Mikrobryggeriet producerade sin första Ale i april 2007 och påstår sig vara Skottlands största självständigt ägda bryggeri. Den årliga produktionen ligger på cirka 120 000 flaskor per månad och exporteras över hela världen. På Systembolaget finns i dagsläget ett flertal sorter att välja på, från traditionell Ale till ljus lager och Stout-Porter.
Källa: The Drinks Business
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/whiskyfo/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405